Overwinteren van een chamaerops humilis

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Overwinteren van een chamaerops humilis

Berichtdoor Ruud27 op 03 feb 2017 23:13

Wij hebben een chamaerops humilis en deze willen we in de garage zetten tijdens de winter (vorst) nu is mijn vraag is dat niet te donkerder zit geen raam in de garage of kan hij beter buiten blijven met een hoes er omheen?
Gr Ruud
Ruud27
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 02 feb 2017 18:53
0 bedankjes

Re: Overwinteren van een chamaerops humilis

Berichtdoor draco op 04 feb 2017 02:17

Ik heb 3 stuks permanent buiten staan zolang het niet of nauwelijks vriest. Vanaf -5°C of bij aanhoudende vorst, zet ik de kuipen in de garage. Het is daar 5°C en donker. Voor een paar weken is dat geen probleem. Na de vorstperiode gaan ze weer naar buiten. Bij nachtvorst krijgen de kuipen een fitnessmat en oude dekens als tijdelijke bescherming van de wortelkluit.
Een hoes biedt geen bescherming tegen bevriezing. Hooguit wordt de afkoeling erdoor vertraagd.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Overwinteren van een chamaerops humilis

Berichtdoor Jozef op 04 feb 2017 08:54

Als er plaats voor hebt kan je deze palmen prima in de volle grond zetten. Winterbescherming hier is slechts een paraplu, mits het niet streng gaat vriezen dan volgen wel maatregelen. Matige vorst hebben mijn exemplaren geen enkele moeite mee. Je zou dan in april kunnen aanplanten.
Jozef
 
Berichten: 3534
Geregistreerd: 15 dec 2013 10:25
Woonplaats: Kaatsheuvel
604 bedankjes

Re: Overwinteren van een chamaerops humilis

Berichtdoor Dennis_S op 04 feb 2017 11:16

Wees in ieder geval gewaarschuwd. Ondanks enkele succesverhalen zijn er veel verhalen van exemplaren die na de winter met speerrot ten onder gaan of weer van 0 moeten hergroeien. Maar een exemplaar in de vollegrond ontwikkelt zich doorgaans erg mooi en dat is grote winst. Geef m een zonnige plek en zorg dat je de plant helemaal droog houdt in de winter. Bijvoorbeeld zoals Jozef aangeeft met een grote paraplu. Of met een hokje eromheen. Dan kunnen ze best wat vorst verdragen, mits dus geheel droog. Maar bij ijsdagen of strengere vorst is het belangrijk dat je extra bescherming kunt geven. Dan heeft een hokje weer voordeel, omdat je dat relatief makkelijk kunt verwarmen. Nooit je plant helemaal inwikkelen met plastic, dan is er te weinig frisse lucht rond de plant.

In pot in de garage kan ook prima zoals Draco aangeeft. Maar als de plant donker staat, moet het echt koud zijn in de garage. Boven de 6 of 7 graden is donker niet goed. Dan liever voor een heel licht raam. Wat je niet wilt is de plant in de winter bij warmte overwinteren, licht of donker. Daarvoor zijn onze dagen tekort.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Overwinteren van een chamaerops humilis

Berichtdoor draco op 04 feb 2017 13:12

Voor mij is uitplanten van Chamaerops geen optie omdat ik geen gedoe wil met complexe bescherming/verwarmings constructies. De afgebeelde Chamaerops heb ik al zo'n 15 jaar en deze heeft tot nu toe nachtvorsten tot -9°C zonder schade doorstaan. Bij de laagste waarden was wel altijd sprake van drogende weersonstandigheden. Ik bescherm zo nodig alleen de kuip.
Bijlagen
Chamaerops humilis.jpg
Chamaerops humilis.jpg (217.87 KiB) 7108 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Overwinteren van een chamaerops humilis

Berichtdoor Jozef op 04 feb 2017 13:26

Hoi Han zo complex is het hier niet met de Chamaeropsen, tenzij we weer een winter als 2012 krijgen. En die kans lijkt toch af te nemen?
Jozef
 
Berichten: 3534
Geregistreerd: 15 dec 2013 10:25
Woonplaats: Kaatsheuvel
604 bedankjes

Re: Overwinteren van een chamaerops humilis

Berichtdoor draco op 04 feb 2017 14:45

Josef, tot onze verhuizing naar de Flevopolder stonden mij Chamaeropses permanent buiten. Dat was in de beschutting van de grote stad. Hier ging het mis na 2008 toen er een reeks van koude winters volgde met veel sneeuwval. Sindsdien ben ik voorzichtiger geworden en vermijd de combi vocht en vorst. Speerrot heeft zich sindsdien niet meer voorgedaan.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Overwinteren van een chamaerops humilis

Berichtdoor Ruud27 op 04 feb 2017 16:21

Bedankt voor de vele antwoorden ik ga hiermee aan de slag.
In de volle grond is geen optie maar we gaan hem in een grotere pot/bak planten en zorgen dat ik deze pot goed kan isoleren en bij langdurige e/o strenge vorst hem in de garage zetten, dit duurt in Nederland toch geen weken. haha.
Ruud
Ruud27
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 02 feb 2017 18:53
0 bedankjes

Re: Overwinteren van een chamaerops humilis

Berichtdoor Gouden HandPalm op 04 feb 2017 16:37

Ik heb vorig jaar van Han een grote Chamaerops humilis en een wat kleinere Chamaerops humilis 'Vulcano' kunnen overnemen. Mooie planten waar ik erg mee in mijn nopjes ben.

Ik heb ze allebei in de volle grond gezet. De grote humilis heb ik slechts beschermd met een dunne hoes, tegen regen en sneeuw (en wellicht houdt het iets van gure koude tegen).

De Vulcano heb ik helemaal niet beschermd onder het motto 'God zegene de Greep'.

Er is totaal geen schade te zien, aan beide planten, noch aan bladeren noch aan speer.

Het is 1 nacht -10 geweest deze winter in Ermelo. Januari was dit jaat best koud 's nachts.

Trek uw conclusies.
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes


Keer terug naar Winterbescherming

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten

cron