verwarming serre ?

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

verwarming serre ?

Berichtdoor Terça op 20 feb 2017 10:07

eerst even een bedankje aan iedereen in dit forum.
Ik haal er veel uit, jullie berichten en ervaringen zijn een inspiratie.
Nu ben ik dan verhuisd en heb een serre en plannen voor exotische tuin.
Tussen de bijkeuken en de schuur heb ik nu een serre van ca. 9 m2.
Deze maand heb ik de temperatuur 's morgens in de gaten gehouden.
De ruimte heeft dubbel glas en grenst aan 2 kanten aan licht verwarmde ruimtes.
Het was hier nog vrij koud in februari en bijna iedere nacht wel nachtvorst.
De temperatuur kwam niet onder de 5 graden bij een luchtvochtigheid van over 90 %.
Daar ben ik wel blij mee want voor een aantal soorten is dit al voldoende om te overwinteren ?
Maar ik wil toch graag een veiligheid, een vorstbescherming voor als het nog net iets kouder is.
Ik heb, denk ik, 2 mogelijkheden:
-ik koop een ventilatorkachel met thermostaat.
-ook kan ik er vrij eenvoudig een radiator met thermostaat plaatsen vanuit de aangrenzende schuur.

Wat is de beste keuze ?
Qua elektriciteit zal de ventilatorkachel misschien niet veel kosten.
Maar als ik in de wintermaanden ook eens in de serre wil zitten is dan een radiator handiger ?
En ook: als ik de temperatuur iets hoger kan maken, dan heb ik ook meer keuze aan planten.
Maar dan is de radiator evt. weer voordeliger ?
Bijlagen
serre klein.jpg
serre klein.jpg (228.04 KiB) 10051 keer bekeken
Terça
 
Berichten: 52
Geregistreerd: 26 dec 2016 10:25
Woonplaats: Arcen, Limburg
1 bedankjes

Re: verwarming serre ?

Berichtdoor Rob op 21 feb 2017 00:23

Ziet er Super uit, en met 9m2 heb je een aardige "capaciteit"

+5 is absoluut geen slechte overwinterings temperatuu Terca. Het feit datje geen vorst ziet is een goed uitgansgpunt.
Vrijwel alle gangbare palmen (behoudens de echt tropische) kunnen daar wel in mee, en voor bij bananen, strelitzia zou +5 wel Ok moeten zijn.

Ventilatie is erg belangrijk btw, dus die optie is niet gek - kan zijn dat je zelfs een ventilator naar buiten nodig gaat hebben als je er planten in zet ivm de overmatige vochtigheids-belasting, en de stilstaande lucht.

vwb de temperatuur: ik vermoed dat ie omhoog schiet als de zon schijnt - mijn schoonpaps heeft ook zon ding (7*2 meter), en die pijp warmt bij de eerste zonnestraal al op zodat je er kan zitten. Erg lekker.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11280
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1115 bedankjes

Re: verwarming serre ?

Berichtdoor draco op 21 feb 2017 01:52

Bedoel je een radiator aan te sluiten op de CV installatie, i.e. met een thermostaatkraan ? Ik heb dat overwogen voor de kasverwarming, de leidingen liggen er. Maar ik realiseerde me dat de CV 's nachts niet brandt bij de gebruikelijke lagere nachtinstelling van de centrale thermostaat. Ook wordt de warmte van een radiator minder gelijkmatig verspreid.
Goedkope ventilatorkachels zijn bepaald niet geruisloos. Ze hebben meestal alleen een vorstbegrenzing. Als het budget het toelaat is dit toestel in onze ervaring een goede keuze voor bijverwarming van een kleine ruimte. De temperatuur is traploos regelbaar. Ik heb geen ervaring met de vorstbegrenzing ervan. Meestal is dat omstreeks 5°C.
https://www.cleanairstore.nl/stadler-fo ... 0wodlXkNqw
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: verwarming serre ?

Berichtdoor Gouden HandPalm op 21 feb 2017 09:17

Rob schreef:
Vrijwel alle gangbare palmen (behoudens de echt tropische) kunnen daar wel in mee, en voor bij bananen, strelitzia zou +5 wel Ok moeten zijn.



Het is altijd een beetje experimenteren welke palmen vanaf november tot april op 5-10 graden kunnen overleven. Dat zijn helaas maar een paar soorten. Daar moet je door schade en schande wijs in worden, welke dat redden en welke niet. Het is vaak te duur om zo'n ruimte 6 maanden lang boven de 10-15 graden te houden. Veel exotische planten haken dan af, helaas. Een maandje 5 graden trekken ze wel, maar 6 maanden? Helaas gaan ook mijn Strelitzia's erg achteruit bij zo'n lange koude. Australische planten hebben het ook lastig bij zo'n lange koude als bij ons in de koude kas.

Toch deel ik ook een ieders optimisme. Ik blijf het ook proberen. Je moet soms wat geluk hebben. Ineens zit er een taai rakkertje tussen. Die koester je dan innig.
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: verwarming serre ?

Berichtdoor Gouden HandPalm op 21 feb 2017 09:23

Terça schreef:Daar ben ik wel blij mee want voor een aantal soorten is dit al voldoende om te overwinteren ?
Maar ik wil toch graag een veiligheid, een vorstbescherming voor als het nog net iets kouder is.


Met dubbel glas moet het je lukken om de vorst uit de serre te houden. Ik heb enkel glas en zelfs bij mij vriest het nooit in mijn overwinteringsruimte. Ik heb wel het voordeel dat mijn ruimte een paar decimeter boven de grond staat en heb dus nooit last van optrekkende grondvorst.

Dat is misschien voor jou ook een punt van aandacht: zet je planten in de serre op houten vlonders of op piepschuim matten. Dat voorkomt optrekkende grondkoude.
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: verwarming serre ?

Berichtdoor Terça op 21 feb 2017 10:25

klopt, de ruimte is heel snel opgewarmd door de zon of een beetje licht en dan is het al snel 15 graden (nu).
Er is alleen vroeg zon en later in de middag, dat lijkt me in de zomer wel een voordeel.

Duidelijk dat een ventilatorkachel jullie voorkeur heeft boven een radiator/CV.
Wat een leuk ding die Stadler !
Ik zie niet op tegen de kosten want dit wil ik graag goed in orde hebben.
Zinloos als ik er dure planten in zou zetten.
Mijn plan is om veel zelf op te kweken maar ik zal er toch een paar grote in moeten zetten, anders lijkt het nog nergens op.....

Ja, de planten wil ik wel iets hoger zetten, dan krijgen ze meer licht en ook net iets meer warmte. Daar heb ik houten kratjes voor, bamboe stelling en nog wat ijzeren etagères. Dus dat gaat wel lukken.

Nog één vraagje, mijn keuze gaat nu tussen de Stadler Max of de Biogreen.
De Stadler zou niet spatwater-bestendig zijn volgens een Duitse beschrijving.
Klopt dat ?
Ik kan daar wel rekening mee houden en wat ik wel prettig vind is dat deze waarschijnlijk veel stiller is als de kachel van Biogreen ?
Terça
 
Berichten: 52
Geregistreerd: 26 dec 2016 10:25
Woonplaats: Arcen, Limburg
1 bedankjes

Re: verwarming serre ?

Berichtdoor draco op 21 feb 2017 11:54

De Biogreen Phoenix kachel heeft een hoog debiet en produceert daardoor meer lawaai. Deze moet ook tijdens strenge vorst (-20°C in 2012) de vrijstaande kas van 4 x 7 m en 120 m3 vorstvrij kunnen houden. Na 10 jaar vertoont het toestel roestplekken. Soit, zolang dit geen risico van kortsluiting oplevert. In de kas is de luchtvochtigheid 's winters maximaal (98% rh) en druipt het condens bij vorst langs de ramen en op de betonnen vloer.
@GHP Je bedoelt waarschijnlijk optrekkende koude van de vloer. Voor grondvorst hoef je onder de vloer van een woning niet beducht te zijn. Behoudens bij Siberische wintertoestanden zal de bodemtemperatuur daar niet onder nul komen als gevolg van natuurlijke bodemwarmte (tenzij de wind er vrij onderdoor kan blazen ;) ).

Ik heb de afgelopen winter een aantal marginale planten uitgetest op hun tolerantie voor koude. Carissa grandiflora en een Mandevilla cv. zien er nu vrij slecht uit. De Carissa ondervond de voorgaande mildere winter geen problemen Wat de palmen betreft blijkt dat 2 populaire Chamaedorea soorten, de seifrizii en de elegans geen probleem hebben ervaren met de lage temperatuur (1-2°C) en hoge luchtvochtigheid. Lytocaryum weddellianum die hier voor het eerst overwintert, is onlangs ingestort. Qua gevoeligheid komt deze overeen met Howea ( overwintering bij 5 - 10°C) die bij herhaling evenmin opgewassen bleek tegen een langdurig verblijf in de koude kas. De Chamaedorea' s heb ik op advies van Rob uitgetest en dat lijkt te functioneren. Er is overigens genoeg keuze aan planten die geschikt zijn voor overwintering in een vorstvrije 'natte' ruimte. Aanraders zijn Rhapis sp., excelsa, multifida of humilis, en Chamaedorea microspadix. Deze palmsoorten houden niet van felle zon, maar een serre beschikt meestal over een scherm of jalouzie. Cordyline australis is ook zeer decoratief. Deze gaan hier bij vorst naar binnen en staan de rest van de winter op het terras op een voor regen beschutte plek.
Laatst bijgewerkt door draco op 21 feb 2017 16:35, in totaal 1 keer bewerkt.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: verwarming serre ?

Berichtdoor p e t e r op 21 feb 2017 16:32

Als je de ruimte enkel voor de planten wil gebruiken raad ik ook een ventilatorkachel aan.

Ga je deze mee als leefruimte gebruiken dan zou ik overwegen voor de combinatie:
ventilatorkachel + CV of een warmtepomp lucht - lucht, waarmee je ook kan koelen in de zomer. (bv. http://www.daikin.be/nl/warmtepomp/lucht-lucht-warmtepomp.jsp)
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
Avatar gebruiker
p e t e r
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 5283
Geregistreerd: 18 aug 2009 21:40
Woonplaats: Geel
447 bedankjes

Re: verwarming serre ?

Berichtdoor Terça op 21 feb 2017 18:16

OK, combinatie CV/blaaskachel lijkt dus OK.
Ik denk dat ik de Biogreen kachel ga aanschaffen en dan kijken of en hoe er evt. met de CV bijgestookt gaat worden. Ik heb ook de optie om een deur naar een deel van de schuur open te zetten waar een flinke radiator in zit.
Ik merk wel hier op het forum dat het maatwerk is, uitproberen en kijken wat en hoe of het werkt en soms je verliezen incasseren......
Maar dat is juist een leuke uitdaging.
Terça
 
Berichten: 52
Geregistreerd: 26 dec 2016 10:25
Woonplaats: Arcen, Limburg
1 bedankjes

Re: verwarming serre ?

Berichtdoor draco op 21 feb 2017 18:44

De Biogreen Phoenix is het goedkoopst bij amazon.de (€ 259) geen verzendkosten. De heater heeft een continu instelbare thermostaatknop, te gebruiken in combinatie met een kamerthermometer. Voor digitale instelling van de temperatuur heb ik de Biogreen thermostaat erbij aangeschaft.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterbescherming

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten