verwarming serre ?

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Re: verwarming serre ?

Berichtdoor Terça op 22 feb 2017 14:38

@ Draco
fijne tips voor de planten die een winter in ietwat koude kas kunnen overleven.
Een vraagje: hoe precies kun je zien dat een plant er niét gelukkig mee is ?
Natuurlijk als de soort het niet haalt maar zijn er al eerder signalen ?
Terça
 
Berichten: 52
Geregistreerd: 26 dec 2016 10:25
Woonplaats: Arcen, Limburg
1 bedankjes

Re: verwarming serre ?

Berichtdoor Eduard op 22 feb 2017 15:48

draco schreef:De Biogreen Phoenix is het goedkoopst bij amazon.de (€ 259) geen verzendkosten. De heater heeft een continu instelbare thermostaatknop, te gebruiken in combinatie met een kamerthermometer. Voor digitale instelling van de temperatuur heb ik de Biogreen thermostaat erbij aangeschaft.


Vind het een hele dure Han! Ik werk al 4 jaar met een goedkope blaaskachel die ook instelbaar is [3 standen] van 750 watt / 1250 watt en max 2000 watt Ik gebruik deze in de grootste winterstalling op de laagste stand 750 watt deze heeft enkel gewerkt bij matige vorst buiten vanaf -5ºC dat ding koste toen +- €40.- zit een goede thermostaat op en kan mijn luchtvochtigheid van 95% goed aan, ik moet enkel uitkijken voor condensdruppels omdat mijn model een open rooster heeft aan de bovenkant, blazen doet die vanaf de voorkant.
Ik kan het merk en model niet meer vinden maar deze lijkt erop maar heeft geen blaasfunctie ; http://www.mediamarkt.nl/nl/product/_tr ... 36350.html
En er is nog een iets wat duurder broertje van deze met extra mogelijkheden; http://www.mediamarkt.nl/nl/product/_tr ... 78197.html

Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10296
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
997 bedankjes

Re: verwarming serre ?

Berichtdoor draco op 22 feb 2017 16:12

Dan heb je een tref gehad Eduard. De Biogreen Phoenix is zeker niet goedkoop, maar heeft me in 10 jaar nog niet in de steek gelaten. De aanschaf was peanuts vergeleken bij de kas en de duiten die ik gedurende vele jaren aan planten heb gespendeerd. Als ik in plaats van deze hobby suikerzakjes had verzameld, zaten we hier misschien niet 's winters te kleumen. :roll:
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6740
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: verwarming serre ?

Berichtdoor Eduard op 22 feb 2017 16:23

Snap ik goed maar ja zonder kas en diens verwarming kunnen we niet onze hobby beoefenen, dat hebben we er dan graag voorover ;)
Voor deze kachel heb ik zitten stunten met allerlei petroleum kachels maar dat was stinkerij en achteraf bekeken stukken duurder, de blaaskachels werken kortstondig en voldoen dus ook beter oftewel zijn veel efficiënter.

Terça succes met je kweekruimte, ziet er goed uit :thumb_up: , voor je eventuele toekomstige boomvarens zul je zeker moeten afschermen tegen zonlicht, en moet de temp niet te hoog gaan oplopen!

Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10296
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
997 bedankjes

Re: verwarming serre ?

Berichtdoor zezinho op 22 feb 2017 20:58

Niet om jullie de stuipen op het lijf te jagen, maar het kan ook mis gaan met een elektrische ventilatorkachel, zoals ik dit weekend mocht ondervinden. Vorige week had ik in mijn overvolle serre de ventilatorkachel per ongeluk omver gestoten. Even testen of één en ander nog functioneerde, de schakelaar koud/warm blazen zat vast en verwarmen ging ook al niet meer. :?
Toestel even opengemaakt en één van de zes contactdraden was afgebroken. :cry: De krimpkous die over de draad zat zag zwart en was gescheurd. Omdat ik niet over een vervangkrimpkous beschikte heb ik de draad dan maar bloot terug op zijn plaats in het klemmetje gestoken en het klemmetje dichtgeknepen en de verwarming draaide weer zoals voorheen.
De volgende morgen zaten we zonder elektriciteit : de verliesstroomschakelaar was afgesprongen. :shock: Ik dacht natuurlijk direct aan de serreverwarming . Bij het naderen van de serre rook ik al direct een roetgeur, binnen in de serre was het een ramp, niet fraai om te zien en nog minder om te ruiken. :evil: :evil: :evil:
De ventilatorkachel was uitgebrand, een grote plasticpot die juist naast de kachel stond was gesmolten en had ervoor gezorgd dat de ganse serre onder een zwarte roetlaag zat. :evil: Planten, potten, de bubbelfolie die in de serre hangt, alles zit onder de zwarte smurrie. Ik ben niet echt een kenner en weet dus ook niet wat er juist is foutgelopen, maar ik weet nu wel zeker dat ik de herstelling van een elektrisch toestel voortaan aan de vakman overlaat. :mrgreen:
Ik ben nu al drie dagen bezig geweest met alles zo goed mogelijk te reinigen. De bubbelfolie , de bodem en het frame zal ik in de lente onder handen nemen, als alle planten weer buiten staan.
Aangezien de winter nog niet voorbij is en er vrijdag weer temperaturen rond het vriespunt worden voorspeld, heb ik mij gisteren dus maar een nieuw toestel aangeschaft :
de HotBox Elite Plus Fan Heater 2,7kW : hetzelfde model als ik tot nu toe had, waar ik erg tevreden over was. Het was mijn eigen onvoorzichtigheid en overschatte kennis van elektriciteit die de schade heeft veroorzaakt.
Ik kocht hem in Waregem bij Filclair, de firma waar mijn serre vandaan komt.

Dus voorzichtig met elektrische verwarming in een serre : Handle with care !! :oops: :oops:

Wilfried
Avatar gebruiker
zezinho
 
Berichten: 893
Geregistreerd: 20 okt 2010 17:24
Woonplaats: 9340 smetlede (oost-vlaanderen)
95 bedankjes

Re: verwarming serre ?

Berichtdoor Eduard op 22 feb 2017 21:38

Hoi Wilfried niet leuk voor je! Het zelfde verhaal heb ik gehad met een petroleumbrander in 2011 zo eentje met 2 buizen die was ook gaan verbranden en de volgende ochtend was mijn hele kas met inhoud zwart van die vettige roet! bij het aanraken ging het gelijk vastzitten, ik ben 2 dagen bezig geweest met een zuiger die ik na die klus ook kon weggooien :( Hoe of op welke manier je ook bijverwarmd aan alle apparaten zit een risico, en het grootste is stroomuitval :fluiten:
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10296
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
997 bedankjes

Re: verwarming serre ?

Berichtdoor zezinho op 23 feb 2017 00:24

Ja Eduard, die zwarte vettige roetlaag is een nachtmerrie en planten met grote bladeren oppoetsen dat gaat nog, maar bvb bij citrussen daar is geen beginnen aan. Die spuit ik zo goed mogelijk schoon en laat ze nu nog een paar dagen in de regen staan, maar die smurrie plakt zo erg dat het resultaat tot nu toe niet optimaal is. De C. dealbata en de krulcooperii stonden nog met volle kroon in de serre en zien er ook niet uit, daar zullen al de veren af moeten .
Gelukkig had ik de week voor de brand al de meeste boomvarens al naar buiten gesleept.
Dat die petroleumbrander van jou in de fik ging, daar kon jij weinig aan doen, maar bij mij was het mijn eigen stomme schuld, eerst omdat ik hem zelf omvergestoten heb en tweedens omdat ik hem dan nog persé zelf heb willen repareren, terwijl ik er in feite geen verstand van heb.
Maar ja, het leek zo simpel en hij marcheerde weer nadat ik hem had gerepareerd. :mrgreen:
Wilfried
Avatar gebruiker
zezinho
 
Berichten: 893
Geregistreerd: 20 okt 2010 17:24
Woonplaats: 9340 smetlede (oost-vlaanderen)
95 bedankjes

Re: verwarming serre ?

Berichtdoor Eduard op 23 feb 2017 12:01

Ja Wilfried vrees ook dat je de bovenste bladeren kunt afschrijven als daar zon aankomt brand het toch weg, de krulcooperi zal snel herstellen al zul je wat meer geduld met de C. dealbata moeten hebben.

We hebben het wel eens gehad over stroomuitval, afgelopen jaar 2 keer gehad! En dat waren storingen die 3 a 4 uur aanhielden, gelukkig was toen geen vorst anders sta je machteloos af te wachten.

Sorry Terça voor het doorborduren over schade in je topic maar ongelukken en onvoorziene zaken komen dus ook voor ;)

Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10296
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
997 bedankjes

Re: verwarming serre ?

Berichtdoor Terça op 23 feb 2017 14:44

geeft niks hoor Eduard, ik vind het nog prima in dit topic passen en lees rustig mee.

Inmiddels heb ik een BioGreen Palma kacheltje besteld.
Dat is groot genoeg voor de oppervlakte en kost 99 euro.
En ik vind het wel de moeite waard, het is voor dit doel bestemd en dus minder gevoelig voor vocht en waterspetters.
Ik zou er graag ook de digitale thermostaat bij kopen, even sparen nog daarvoor.....

Er komt niet veel direct zonlicht in mijn serre, dat kan evt. nog veranderen als de zon hoger komt.
Maar ik plan wel om voor de ramen bamboe-rolgordijnen te plaatsen.
Dat staat wat leuker, isoleert nog een beetje en hopelijk ook voldoende om het zonlicht te temperen ?
Terça
 
Berichten: 52
Geregistreerd: 26 dec 2016 10:25
Woonplaats: Arcen, Limburg
1 bedankjes

Re: verwarming serre ?

Berichtdoor johny op 06 apr 2021 15:51

@ Terca kijk een bij deze https://nl.aliexpress.com/af/thermostaa ... 0406053721
Dan hoef echt niet lang te sparen, misschien wel wachten op verzending (wat nu wel kan na de winter)
Heb die voor cv (+- 20€) ook in gebruik kan je zelfs volgen en instellen op je smartphone wifi en geeft alarm enz
De simpele kleinere heb ik gebruikt buiten bij iedere palm eentje (ze kosten ook maar 2 a3 €)met aparte voeler (verkrijgbaar in verschillende lengten) ook instelbaar in negatieve temp.
Zou zeggen bekijk het eens , ze geven schakelvermogen aan van 1500 watt wat ik wel wat veel vind maar tot 1000w moet goed kunnen voor dat geld kan je makkelijk meerdere luchtblazertjes zetten die kosten ook maar iets van 8€ voor 1000w of stevigere modellen die iets meer kosten maar neem dan die met omvalbeveiliging. :evil:
johny
 
Berichten: 815
Geregistreerd: 26 jan 2021 11:25
89 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterbescherming

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten