Overwintering eerste jaar Phoenix Canariensis

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Overwintering eerste jaar Phoenix Canariensis

Berichtdoor Tropical Henkie op 10 maart 2017 22:38

Hallo palmvrienden,

Ik heb op deze mooie zonnige dag mijn phoenix uitgepakt daar ik niet meer een stevige vorst periode verwacht. Gezien de relatief hoge temperaturen voor de tijd van het jaar en de weersverwachting komende periode heb ik toch de knoop doorgehakt. Het was spannend! In welke staat zou de palm zijn. Nu dat ik het gedaan heb ben ik blij verrast. Het ziet er goed uit naar mijn (amateuristische) idee. Beetje bruine punten en een 15 cm stukje afgebroken van een nieuwe speer. Maar alles is groen naast de 3 of 4 nieuwe speren die zijn gekomen. Wel zien de speren in het onderste deel daarvan geel uit, ik neem aan dat dit komt doordat het een langere tijd geen licht heeft gezien door het ingepakt staan. Heb ik hier gelijk in of moet ik mij toch zorgen gaan maken om dit..

Groet
Bijlagen
IMG-20170310-WA0013-1.jpg
Gezond of toch niet?
IMG-20170310-WA0013-1.jpg (250.33 KiB) 6838 keer bekeken
Tropical Henkie
 
Berichten: 74
Geregistreerd: 20 mei 2016 22:07
2 bedankjes

Re: Overwintering eerste jaar Phoenix Canariensis

Berichtdoor Jozef op 11 maart 2017 10:59

Ik zou me geen zorgen maken, de conditie lijkt mij prima gelet op het vele groen wat tevoorschijn is gekomen, flinke jongen al trouwens. :thumb_up: Staat deze niet te dicht bij de buren? De veren worden natuurlijk alsmaar groter.
Jozef
 
Berichten: 3534
Geregistreerd: 15 dec 2013 10:25
Woonplaats: Kaatsheuvel
604 bedankjes

Re: Overwintering eerste jaar Phoenix Canariensis

Berichtdoor Tropical Henkie op 11 maart 2017 11:17

Jozef schreef:Ik zou me geen zorgen maken, de conditie lijkt mij prima gelet op het vele groen wat tevoorschijn is gekomen, flinke jongen al trouwens. :thumb_up: Staat deze niet te dicht bij de buren? De veren worden natuurlijk alsmaar groter.



Hoi Jozef,

Bedankt voor de gerustellende woorden. Dus dat stuk wat nieuw is gekomen in de tijd dat het ingepakt stond en geel is kan geen kwaad toch.. Komt dit doordat het langere tijd geen licht heeft gekregen denk je?

Gelukkig woon ik in een hoekhuis en dus heb ik geen last van buren aan die kant. :P Ik weet dat het krap is en dat hij stukken groter wordt. (hopelijk) Maar ik heb wel vaker gezien dat een Phoenix dicht bij een muur of heg stond. Ik moet alleen helaas ter zijner tijd aan de hegkant bijsnoeien. Voor nu is het goed te doen. Jammer genoeg heb ik niet zon grote tuin zoals veel palmvrienden. Stik jaloers natuurlijk! :) En een Phoenix is voor mij wel een must in een tropische tuin, het summum wat mij betreft. Dus ja, dan maar zo.
Tropical Henkie
 
Berichten: 74
Geregistreerd: 20 mei 2016 22:07
2 bedankjes

Re: Overwintering eerste jaar Phoenix Canariensis

Berichtdoor palmgek op 11 maart 2017 20:17

Eens met Jozef, zou me geen zorgen maken ziet er goed uit :thumb_up:
Geel, zou inderdaad van nieuwe groei kunnen zijn wat binnen de bescherming bij gebrek aan licht niet groen wordt.
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
Avatar gebruiker
palmgek
 
Berichten: 3679
Geregistreerd: 07 dec 2010 19:32
Woonplaats: Fortaleza Brasil
447 bedankjes

Re: Overwintering eerste jaar Phoenix Canariensis

Berichtdoor Jozef op 11 maart 2017 20:23

Goed gesproken Richard. ;) Henkie ik heb ook geen grote tuin hoor. Wel een grote fantasie. :mrgreen:
Jozef
 
Berichten: 3534
Geregistreerd: 15 dec 2013 10:25
Woonplaats: Kaatsheuvel
604 bedankjes

Re: Overwintering eerste jaar Phoenix Canariensis

Berichtdoor Tropical Henkie op 11 maart 2017 20:34

palmgek schreef:Eens met Jozef, zou me geen zorgen maken ziet er goed uit :thumb_up:
Geel, zou inderdaad van nieuwe groei kunnen zijn wat binnen de bescherming bij gebrek aan licht niet groen wordt.


Helemaal toppie! Kan niet wachten tot het mooier weer wordt en al helemaal op de zomer niet. :thai: Hoop dit jaar mijn fotoalbum van mijn tuin te kunnen beginnen hier op palmvrienden.


Jozef schreef:Goed gesproken Richard. ;) Henkie ik heb ook geen grote tuin hoor. Wel een grote fantasie. :mrgreen:


Haha, daar heb ik ook last van Jozef. :thumb_up:
Tropical Henkie
 
Berichten: 74
Geregistreerd: 20 mei 2016 22:07
2 bedankjes

Re: Overwintering eerste jaar Phoenix Canariensis

Berichtdoor Dennis_S op 11 maart 2017 21:32

Dat gele kan ook zijn omdat het toch wat warm is geweest in je verpakking. Als je de temperatuur laag houdt, dan is er feitelijk ook geen groei en zal alles netjes groen blijven. Maar geen zorgen, dat kleurt wel weer bij!
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Overwintering eerste jaar Phoenix Canariensis

Berichtdoor Tropical Henkie op 11 maart 2017 22:19

Dennis_S schreef:Dat gele kan ook zijn omdat het toch wat warm is geweest in je verpakking. Als je de temperatuur laag houdt, dan is er feitelijk ook geen groei en zal alles netjes groen blijven. Maar geen zorgen, dat kleurt wel weer bij!


Zo'n idee had ik ook al eigenlijk Dennis. Ik had een warmteslang in het huisje die automatisch aanslaat als het beneden de 5 graden komt. Maar goed om te horen dat dat nog gaat bij trekken waarschijnlijk.
Tropical Henkie
 
Berichten: 74
Geregistreerd: 20 mei 2016 22:07
2 bedankjes

Re: Overwintering eerste jaar Phoenix Canariensis

Berichtdoor Mate op 12 maart 2017 09:15

Mooie Phoenix. Gaat lekker daar :thumb_up:
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate
 
Berichten: 2875
Geregistreerd: 18 feb 2015 09:32
Woonplaats: hoofddorp
328 bedankjes

Re: Overwintering eerste jaar Phoenix Canariensis

Berichtdoor Tropical Henkie op 12 maart 2017 12:07

Mate schreef:Mooie Phoenix. Gaat lekker daar :thumb_up:



Dank je wel. Ik ben er ook super blij mee. :thai:
Tropical Henkie
 
Berichten: 74
Geregistreerd: 20 mei 2016 22:07
2 bedankjes


Keer terug naar Winterbescherming

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten