Welke is de beste/voordeligste verwarming voor middelgrote s

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Welke is de beste/voordeligste verwarming voor middelgrote s

Berichtdoor Flatsix op 05 dec 2017 12:07

Hallo,
Ik heb sinds deze zomer een collectie AGAVEN aangeschaft -ze staan nu in een glazen serre - ik denk dat ik binnenkort zal moeten verwarmen bij vriesweer - met wat? Petroleum - elektriciteit ?

Serre = 9x3.5 m 2.5 hoog.- is een serre uit enkelzijdig glas met schuin aflopend dak uit plastiek golfplaten met kleine golfjes.

De serre als je ze zo kunt noemen is oud - ik heb de kieren zoveel mogelijk afgedicht, maar bij vriesweer zal het te koud worden en moet ik toch verwarmen.

Enerzijds is er een mogelijkheid met de ZIBRO KAMIN LASER - petroleumvuurtjes = thermostaat en zouden goede verwarming geven?

Anderzijds is er die PHOENIX op elektriciteit.

Heb het internet doorzocht en vind voor de elektrische oplossing mensen die zeggen dat deze niks waard is : kan een grotere serre niet verwarmen + zeer duur qua stookkosten - andere mensen daareentegen vinden deze dan wel goed en zijn tevreden??

Voor de petroleumoplossing hetzelfde??

Kunnen jullie mij hiermee helpen - welk is nu goed tegen een lage stookkost: de laservuurtjes op petroleum ofwel zo'n elektrische blazer genre Phoenix?

Graag jullie ervaringen / advies vooraleer ik misschien een miskoop ga doen.

(volgend jaar komt er een nieuwe serre van 12m x 4m +/- x 3m - het vuurtje zou daar ook moeten voor dienen uiteraard.

Veel dank op voorhand
Flatsix
 
Berichten: 37
Geregistreerd: 03 dec 2017 22:47
3 bedankjes

Re: Welke is de beste/voordeligste verwarming voor middelgro

Berichtdoor Hitch op 05 dec 2017 12:28

Heb je PM gestuurd aangezien dit onderwerp al vaak werd aangehaald. Mocht je nog vragen hebben zal ik ze graag voor je beantwoorden.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Welke is de beste/voordeligste verwarming voor middelgro

Berichtdoor Hansvdb op 05 dec 2017 19:00

Gezien het formaat van de serre en het enkele glas en plastic dak zal verwarmen, wat je ook kiest, een kostbare zaak worden. Agaven zijn overigens planten die in de winter niet groeien en behoorlijk wat kou kunnen verdragen. Naast mijn huis staat er een al jaren in de volle grond, zonder bescherming. Het is belangrijk dat ze droog gehouden worden.
Het lijkt mij beter om bij vorst de planten ergens anders onder te brengen waar het niet vriest. Licht hoeft het er niet te zijn. Desnoods kunnen ze maanden in het donker staan.

Ik weet natuurlijk niet hoeveel het er zijn en wat je mogelijkheden zijn, maar kachels zijn of duur in aanschaf (petroleum) of duur in gebruik (elektrisch). Petroleum is overigens ook niet bepaald goedkoop.

Wat wel eens gedaan wordt is in de serre een kleinere serre bouwen en alleen die verwarmen. De grote serre isoleert tegen wind en de kleine is met minder energie te verwarmen. Je zou een simpel houten frame met bobbeltjesplastic, zoals gebruikt om kassen te isoleren, kunnen gebruiken. Elektrische verwarming met een thermostaat is dan het gemakkelijkste en eenvoudigste. Denk aan een werkplaatskacheltje met thermostaat. Kost enkele tientjes. Je hoeft het alleen in te schakelen als het vriest.
Petroleumkachels geven problemen met de afvoer van de verbrandingsgassen en geven veel condens en vocht wat rotting kan veroorzaken.
Hansvdb
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 02 apr 2017 16:42
20 bedankjes

Re: Welke is de beste/voordeligste verwarming voor middelgro

Berichtdoor Flatsix op 06 dec 2017 00:46

Hallo,
Bedankt voor de info - ik zal eerst beginnen met dak en zijwanden binnenin te bekleden met noppen-isolatie grote nop.

Elektriciteit denk ik zal een dure zaak worden : ik heb geen voordelig uurtarief of zonnepanelenkontrakt, dus zal ik mij richten op petroleum, maar dan wel een laser-kachel mét thermostaat en regelbaar met een programma zodat de kachel alleen 's nachts bijverwarmd.

Ik heb verschillende soorten agaven die amper 0°C kunnen verdragen - tevens zijn ze redelijk volumineus in groot in aantal : nu 50 soorten, maar dat worden er méér en zij zullen groeien - dus ik moet de volledige serre benutten.

Ik heb alleen schrik dat de verbrandingsgassen inderdaad de omgeving verontreinigen en veel vocht zullen afgeven.

Ik zal dat zelf moeten ondervinden.
Toch bedankt voor de goede raad - ik kan er mee verder!
:thumb_up:
Flatsix
 
Berichten: 37
Geregistreerd: 03 dec 2017 22:47
3 bedankjes

Re: Welke is de beste/voordeligste verwarming voor middelgro

Berichtdoor draco op 06 dec 2017 01:50

Mijn ervaring is dat een hoge luchtvochtigheid geen probleem vormt voor Agaves wanneer deze kurkdroog staan. Hier krijgen ze vanaf september geen water meer. In de wintermaanden is de rv in de kas bijna 100 %. Het is belangrijk om te ventileren wanneer het niet vriest. Wanneer je een verticale strook glas zonder het noppenfolie laat, zal het vocht daarop condenseren en aflopen zodat je het kunt opvangen.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6740
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Welke is de beste/voordeligste verwarming voor middelgro

Berichtdoor derfske op 07 dec 2017 21:51

zo een serre verwarmen? :roll: voor het idee: enkel glas heeft een r waarde van 0,175 wat hetzelfde is als 0.7cm glas of steenwol. nieuwbouw heeft een r waarde van 6 voor het dak en 4.5 voor de gevel. :lol:
inflatie = diefstal, kapitalisme = moderne slavernij, democratie = een illusie, c02 = goed voor planten, fijnstof is pas slecht, "don't believe your tell lie vision", het probleem is niet degene die slecht zijn, het zijn de gene die het toelaten
derfske
 
Berichten: 476
Geregistreerd: 18 nov 2015 01:47
Woonplaats: landgraaf
50 bedankjes

Re: Welke is de beste/voordeligste verwarming voor middelgro

Berichtdoor Flatsix op 07 dec 2017 23:41

en wat heeft enkel glas + aan de binnenkant noppenfolie met grote nop 30mm voor r-waarde ?
Flatsix
 
Berichten: 37
Geregistreerd: 03 dec 2017 22:47
3 bedankjes

Re: Welke is de beste/voordeligste verwarming voor middelgro

Berichtdoor Hansvdb op 08 dec 2017 19:31

Als je even in Google intikt: Isolatiewaarde noppenfolie, dan krijg je onder andere dit antwoord:

"Professionele noppenfolie is relatief goedkoop en heeft al een isolatiewaarde van 3,3 K/watt/m2. Dus deze manier van isoleren is snel terug verdiend. De noppenfolie bevat luchtkamers van 31 mm in diameter en van 12 mm dik. Zoals iedereen wellicht weet isoleert stilstaande lucht het beste. Breng de professionele noppenfolie dan ook niet koud tegen een muur of dak aan, maar zorg dat er een luchtspouw van tenminste 2 cm tussen zit."

Te vinden op deze pagina: https://www.noppenfolie-online.nl/conte ... _tips.html

Mijn kas (serre) is ongeveer de helft van jouw serre en die blijft bij -5C net vorstvrij met een 2kW kachel. Die kas heeft een glazen dak. Dat kunststof dak van jouw serre heeft geen enkele isolatiewaarde, dus daar zou ik veel aandacht aan besteden bij het isoleren. Misschien zou je een verlaagd plafond aan kunnen brengen van noppenfolie.
De noppenfolie zal veel schelen, zoals uit de genoemde website blijkt, maar ik zou toch ook even kijken naar het vermogen van de aan te schaffen kachel en de te verwachten minimum temperaturen.
Hansvdb
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 02 apr 2017 16:42
20 bedankjes

Re: Welke is de beste/voordeligste verwarming voor middelgro

Berichtdoor derfske op 08 dec 2017 23:02

3,3 K/watt/m2 is omgerekend een r waarde van 0.3. op enkel glas maakt dit dus een r waarde van 0,475 wat vergelijkbaar is met hr glas (geen hr++ maar gewone hr)

aan de andere kant.. beter bedek je avages een paar lagen met bubbelplastic en leg daar een slang onder ofzo :roll:
inflatie = diefstal, kapitalisme = moderne slavernij, democratie = een illusie, c02 = goed voor planten, fijnstof is pas slecht, "don't believe your tell lie vision", het probleem is niet degene die slecht zijn, het zijn de gene die het toelaten
derfske
 
Berichten: 476
Geregistreerd: 18 nov 2015 01:47
Woonplaats: landgraaf
50 bedankjes

Re: Welke is de beste/voordeligste verwarming voor middelgro

Berichtdoor Dennis_S op 09 dec 2017 11:49

En dat laatste lijkt me een prima advies! Zo benut je ook de grondwarmte nog en hoeft de slang maar een kleine ruimte te verwarmen! Wel los draperen dat de lucht nog wel een beetje kan verversen!
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterbescherming

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten