Welke is de beste/voordeligste verwarming voor middelgrote s

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Re: Welke is de beste/voordeligste verwarming voor middelgro

Berichtdoor derfske op 13 feb 2018 22:58

mijn petroleum kacheltje staat in mijn onverwarmde geisoleerde aanbouw.. en hij verbruikt tot nu toe 6 liter (wat natuurlijk niks is) en alle planten staan zoor een raam van 3 m2 :lol:

nu zoals ik eerder verteld heb.. glas heeft een enorme slechte isolatie waarde (enkel glas r waarde 0.175).. zelfs hr++ glas is nog een lachertje tegenover nieuwbouw dak isolatie.. (0,875 tegenover 6.0)

wat ik dus ga doen is in mijn aanbouw dakramen maken. ik heb 8 kozijnen met hr+ glas op de kop weten te tikken. dat worden 4 dakramen van 2 lagen hr+ glas en daarboven gehard glas.. r waarde komt dan op 1.6 uit. lichtdoorlaatbaarheid van +-70% :thai:

mijn serre zelf ga ik niet verwarmen.. deze gebruik ik voor lekker te zitten in de lente / herfst. nu staan daar 3 chamaerops die naar binnen gaan als het nog harder gaat vriezen :thumb_up:
inflatie = diefstal, kapitalisme = moderne slavernij, democratie = een illusie, c02 = goed voor planten, fijnstof is pas slecht, "don't believe your tell lie vision", het probleem is niet degene die slecht zijn, het zijn de gene die het toelaten
derfske
 
Berichten: 476
Geregistreerd: 18 nov 2015 01:47
Woonplaats: landgraaf
50 bedankjes

Re: Welke is de beste/voordeligste verwarming voor middelgro

Berichtdoor Flatsix op 23 feb 2018 22:15

FLATSIX IS BACK IN TOWN !!

Volgende dagen DE GROTE TEST voor de beste verwarming voor middelgrote serre !
Ben benieuwd. :lol:

Ik weet het - sommigen = :fluiten: :fluiten: :fluiten:
De anderen = :welkom: :welkom:
Flatsix
 
Berichten: 37
Geregistreerd: 03 dec 2017 22:47
3 bedankjes

Re: Welke is de beste/voordeligste verwarming voor middelgro

Berichtdoor Hansvdb op 24 feb 2018 10:38

Gefeliciteerd Flatsix! Uiteindelijk ben je dan toch voordeliger uit met je petroleumkachel. Niettemin blijf ik bij mijn elektrische kacheltje. Het kost wellicht een paar tientjes meer, maar als ik dat afweeg tegen het gedoe met zo'n oliekachel dan blijf ik daar toch maar bij.

Niettemin, blijkbaar doet je kachel wat je er van verwacht en ben je er gelukkig mee, dus iedereen tevreden.

Kasdagtemp.jpg
Kasdagtemp.jpg (90.62 KiB) 4964 keer bekeken

Voor de aardigheid een grafiekje van het temperatuurverloop in mijn kas/serre in de afgelopen twee nachten en dag. (Blauw buiten, Rood binnen) Te zien is wat een gigantisch verschil tussen dag, als de zon schijn, en de nacht als het vriest. De kachel werkt als de temperatuur onder de 1c komt en schakelt uit bij 2C.
De kachel is ingesteld op 1350W, de komende dagen zet ik hem op 2000W en misschien moet ik de inschakeltemperatuur wat hoger zetten.
Hansvdb
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 02 apr 2017 16:42
20 bedankjes

Re: Welke is de beste/voordeligste verwarming voor middelgro

Berichtdoor draco op 24 feb 2018 12:17

Loopt de temperatuur overdag niet te hoog op, Hans? Is het voor de planten niet beter om dan te ventileren? In mijn serrekas stijgt de temperatuur overdag met deze zon naar 11 °C op 1 m hoogte. In de nok op 5 m zal het warmer worden, maar de thermische luiken voor ventilatie blijven gesloten. Die openen proportioneel en temperatuur afhankelijk vanaf ± 20°C.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Welke is de beste/voordeligste verwarming voor middelgro

Berichtdoor Eduard op 24 feb 2018 12:27

Dat is inderdaad wel erg hoog Hans! Ik heb mijn serre's bewust op een schaduw plek gebouwd [winter] vanaf Maart komt de zon er wel bij en stijgt de temp. daar ook, nu blijft het dag en nacht bijna gelijk.
Ik heb er voornamelijk boomvarens in staan die zouden die schommelingen niet goed aankunnen!
Ben blij alles onder controle te hebben, met uitzondering van een eventuele stroomstoring :shock: dan heb ik nog die oude petroleum lontkachels staan waar ik ooit eens mee begon ;)

Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10299
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
998 bedankjes

Re: Welke is de beste/voordeligste verwarming voor middelgro

Berichtdoor Hansvdb op 24 feb 2018 16:52

@ Eduard @ Draco: Het beeld in de grafiek is wat vertekend. Op het piekmoment schijnt de zon op het weerstation wat in de kas staat. Ik heb het apparaat nu in de schaduw gezet en nu was de temperatuur niet meer dan 24,8 graden. Niet genoeg om de automatische raamopener aan het werk te zetten.
De planten schijnen er geen probleem mee te hebben en het voordeel is dat er veel warmte in de bodem en de potten wordt opgeslagen. Pas vanaf ongeveer 23:00 uur begint het te koud te worden en moet de kachel bijspringen Zal morgen de grafiek van vandaag en de komende nacht eens bekijken en zien hoeveel energie de nacht gekost heeft.
Hansvdb
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 02 apr 2017 16:42
20 bedankjes

Re: Welke is de beste/voordeligste verwarming voor middelgro

Berichtdoor draco op 24 feb 2018 18:42

Een mooie registratie Hans, ik beschik alleen over een min/max kwikthermometer. De draadloze verbinding functioneert niet bij deze koude. Met de overdag opgebouwde warmtebuffer bespaar je stookkosten. :thumb_up:
Ik weet niet hoeveel stroom de kasverwarming verbruikt, maar de opbrengst van de zonnepanelen bedroeg vandaag 26 kWh ruim voldoende voor de komende nacht.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Welke is de beste/voordeligste verwarming voor middelgro

Berichtdoor Flatsix op 24 feb 2018 20:05

Zeer interessant dat je binnen- en buitentemperatuur kunt meten in de tijd + samen weergeven in een mooie grafiek.

Met welk meetinstrument - "machien" wordt dit gedaan en wat kost zo'n ding.
Heb je er dan 2 nodig om binnen én buiten te kunnen meten - of hoe werkt dat?

Interesseert mij wel want " METEN IS WETEN". :shock:
Flatsix
 
Berichten: 37
Geregistreerd: 03 dec 2017 22:47
3 bedankjes

Re: Welke is de beste/voordeligste verwarming voor middelgro

Berichtdoor Flatsix op 25 feb 2018 10:14

Beste Hansvdb : misschien ook interessant om te weten, maar waar meet jij de temperatuur in de kast?

Waar heb jij de sensor gehangen ? :shock:
Flatsix
 
Berichten: 37
Geregistreerd: 03 dec 2017 22:47
3 bedankjes

Re: Welke is de beste/voordeligste verwarming voor middelgro

Berichtdoor Hansvdb op 25 feb 2018 11:26

@Flatsix: Het apparaat wat ik gebruik om de temperatuur te meten en op te nemen is een weerstation TFA Dostmann 35.1095. Dit apparaat heeft een geheugen waarin de gemeten waarden worden opgeslagen over een langere periode.
Het bestaat uit een centrale unit, een buiten-temperatuuropnemer, een regenmeter en een windsnelheid/richtingmeter. Dat laatste onderdeel is gestopt met doorgeven van informatie, zodat het station een groot deel van zijn functionaliteit heeft verloren. Daarom gebruik ik het nu maar voor andere doelen, zoals meten van de kastemperatuur.
Een nadeel van dit apparaat is ook dat er vier delen zijn die alle vier werken op batterijen die regelmatig vervangen moeten worden. Daarom heb ik nu een andere gekocht waarvan de opnemers in één apparaat zijn ondergebracht dat werkt op zonne-energie. Geen batterijen vervangen meer dus.
Het nieuwe apparaat is van Buienradar en is wat professioneler. Alles is te calibreren en het meet ook sterkte van de zonnestraling, maar ik ben er niet kapot van.
Zou ik een nieuwe kopen dan zou ik een apparaat van Davis nemen, dat is professioneler maar ook wel veel duurder. Ik ben namelijk niet zo tevreden over de nauwkeurigheid van al die apparaten. Ze geven allemaal andere waarden aan, dus waarschijnlijk geen van alle de juiste.

Als je zelf zo iets zou willen kopen let er dan op of het bijbehorende software heeft en werkt op zonne-energie. En duurder is natuurlijk meestal ook beter. Bij winkels zoals Mediamarkt hebben ze het een en ander, maar ik zou wat verder kijken op internet. Neem Davis als uitgangspunt en vergelijk de rest daar mee.

Afgelopen dag- en nacht heb ik weer gemeten, en dit is het resultaat:
De binnentemperatuurverandering tussen 8.00 en 9.00 uur is een gevolg van opwarming in de huiskamer en om 7.00 uur ben ik even in de kas geweest om te controleren, vandaar de extra temperatuurdaling.

Kasdagtemp.jpg
Kasdagtemp.jpg (96.41 KiB) 4887 keer bekeken

De kas die verwarmd wordt is 3x5 meter groot en het gebruikte vermogen de afgelopen nacht is 6,77 kWh. De horizontale stukjes in de rode grafiek zijn de momenten waarop de kachel ingeschakeld was.
Volgens de verwachtingen wordt het wat kouder de komende nachten, maar terugkijkend op deze winter valt het allemaal wel mee. Totaal zal het energieverbruik waarschijnlijk uitkomen op minder dan 100kWh, = 22 Euro. Dat breekt de bank niet.

Sommigen zien het grote temperatuursverschil tussen dag en nacht als een probleem. Hier onder de weersverwachting voor Denia in Spanje:

Weer Denia.jpg
Weer Denia.jpg (31.34 KiB) 4887 keer bekeken

Daar zie je dat het temperatuursverloop zich binnen een paar dagen beweegt tussen 4C en bijna 25C, dus dat scheelt niet veel met mijn kas. De planten daar kunnen er tegen en aangezien er in mijn kas vooral Mediterrane planten staan lijkt het mij ook daar geen probleem.

(In deze tijd van het jaar ga ik altijd naar het klimaat in Spanje kijken en wat de huizen daar kosten, valt erg mee, maar het gedoe schrikt mij af)
Hansvdb
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 02 apr 2017 16:42
20 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterbescherming

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten