Beschermen of niet

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Re: Beschermen of niet

Berichtdoor Greener op 03 feb 2018 19:02

Discussies zijn inderdaad interessant vooral om andere meningen en ervaringen te kunnen analyseren en hier vervolgens wel of niet iets mee te doen.
Uiteraard ben ik het geheel met je eens over het feit dat op kleine schaal en ongecontroleerde wijze er vrij weinig valt te zeggen.
Er zijn erg interessante stukken online te vinden over het veredelen van winter rye en het verbeteren van de winterhardheid in het nageslacht.
Mijn interesse ligt helemaal niet in het (winter)hard maken van palmen.
Het doel hier is puur om geen zwakke exemplaren te behouden die het bij een natte winter moeilijk hebben. (Ik heb een overbuurman die met parasols en andere bouwsels een al jaren kwakkelende fortunei aan de praat blijft houden)
Vandaar ook het voorbeeld van de bak met 100 zaailingen in weer en wind. Een vroege “natuurlijke” schifting zal zeker zwakkere exemplaren de das om doen.
Al heb ik het vermoeden dat wij toch echt wel hetzelfde denken.
Greener
 
Berichten: 464
Geregistreerd: 08 feb 2011 19:14
Woonplaats: ZH, onder R’dam
34 bedankjes

Re: Beschermen of niet

Berichtdoor draco op 03 feb 2018 19:49

Een strenge selectie op de vitaliteit van zoveel zaailingen lijkt me goed, Greener. Tenzij je een hectare voor aanplant tot je beschikking hebt. Maar lelijke eendjes verdienen soms nog een kans... :lol: Ik ben al geruime tijd zeer kritisch op de kwaliteit van mijn verzameling. Ziekelijke probleemgevallen vallen zonder pardon af en bestrijdingsmiddelen zijn hier taboe.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Beschermen of niet

Berichtdoor Dennis_S op 03 feb 2018 22:29

Persoonlijk vind ik dat ook niet echt interessant. Of je nu een kwijnende Trachycarpus in leven wilt houden met een parasol of een gezonde Butia met een vakkundig gebouwd hokje. Winterhard is Trachycarpus nu eenmaal niet. Vroeg of laat leggen ze toch het loodje als een winter of welke factoren dan ook net even tegenzitten. Ik vraag me ook erg af of in de bak van 100 zaailingen er nu echt exemplaren tussen zitten die 'minder winterhard' zijn. Of dat een ander spel van factoren een aantal exemplaren de das om doen. Ik bedoel, als je dezelfde bak met zaailingen nu eens kon bevriezen in de tijd en de volgende winter weer tot leven zou roepen en weer de winter in liet gaan. Zouden het dan dezelfde exemplaren zijn die uitvallen of zou nu een ander aantal zaailingen uitvallen?

Want wat is winterhard? Dat de cellen niet bij lage temperaturen bevriezen? Of dat schimmels geen kans krijgen als de sapstromen even stil staan vanwege de kou? Wellicht allemaal gerommel in de marge, want het bekomen van winterhardheid is nu eenmaal een proces van vele duizenden jaren. Dat de gezondheid van je palmen bijdraagt aan de overlevingskansen, staat denk ik vast. En dat op de juiste manier beschermen van je planten, welke soort dan ook, hieraan bijdraagt staat denk ik ook vast. De discussie is echter wel erg interessant, dank daarvoor!
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Beschermen of niet

Berichtdoor derfske op 04 feb 2018 01:32

je zou de zaden eigenlijk van het koudste en natste gebieden moeten halen..
zo viel mijn interesse ook op bulgaarse palmen.. al zou het daar een stuk minder vochtig zijn. en anders in china de berg op klimmen. ook denk ik als je de palmen die elke horrorwinter hebben overleefd een goede selectie is voor te kruisen. het is al eens besproken hier. alleen moeten we daar wel wat mee doen.. :roll: ..
inflatie = diefstal, kapitalisme = moderne slavernij, democratie = een illusie, c02 = goed voor planten, fijnstof is pas slecht, "don't believe your tell lie vision", het probleem is niet degene die slecht zijn, het zijn de gene die het toelaten
derfske
 
Berichten: 476
Geregistreerd: 18 nov 2015 01:47
Woonplaats: landgraaf
50 bedankjes

Re: Beschermen of niet

Berichtdoor Niels op 04 feb 2018 01:45

Voor zover ik mij in heb kunnen lezen is de plek waar de palm varieteit vandaan komt ook geen garantie voor succes. Zo blijkt de Takil ook tegen te vallen als ik de praktijkervaringen zie.

Het mooiste zou zijn als men precies zou ontdekken waarom het ene exemplaar winterharder is dan de ander onder dezelfde omstandigheden.

Stel dat zou (en ik verzin maar even wat) te maken hebben met de hoeveelheid suikers die de plant op slaat, dan kan ik me voorstellen dat je van een veldje palmen een monster neemt en het suikergehalte meet. Dan zou je direct een selectie van dat veldje kunnen maken om mee verder te kweken.
Niels
 
Berichten: 100
Geregistreerd: 02 maart 2017 10:32
9 bedankjes

Re: Beschermen of niet

Berichtdoor draco op 04 feb 2018 15:24

Naast suikers kunnen ook andere (macro)moleculen in het celvocht bijdragen aan de weerstand tegen koude en vorst. Bijvoorbeeld polyalcoholen met als bekendste vertegenwoordiger glycerol. Glycerol wordt ondermeer toegepast bij de cryopreservatie van levende cellen. Planten die veel vocht opslaan zoals succulenten ontlenen hun vorstbestendigheid waarschijnlijk aan de winteropslag van soortgelijke polymeren.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Beschermen of niet

Berichtdoor Greener op 04 feb 2018 17:16

Dennis_S schreef:Persoonlijk vind ik dat ook niet echt interessant. Of je nu een kwijnende Trachycarpus in leven wilt houden met een parasol of een gezonde Butia met een vakkundig gebouwd hokje. Winterhard is Trachycarpus nu eenmaal niet. Vroeg of laat leggen ze toch het loodje als een winter of welke factoren dan ook net even tegenzitten. Ik vraag me ook erg af of in de bak van 100 zaailingen er nu echt exemplaren tussen zitten die 'minder winterhard' zijn. Of dat een ander spel van factoren een aantal exemplaren de das om doen. Ik bedoel, als je dezelfde bak met zaailingen nu eens kon bevriezen in de tijd en de volgende winter weer tot leven zou roepen en weer de winter in liet gaan. Zouden het dan dezelfde exemplaren zijn die uitvallen of zou nu een ander aantal zaailingen uitvallen?

Want wat is winterhard? Dat de cellen niet bij lage temperaturen bevriezen? Of dat schimmels geen kans krijgen als de sapstromen even stil staan vanwege de kou? Wellicht allemaal gerommel in de marge, want het bekomen van winterhardheid is nu eenmaal een proces van vele duizenden jaren. Dat de gezondheid van je palmen bijdraagt aan de overlevingskansen, staat denk ik vast. En dat op de juiste manier beschermen van je planten, welke soort dan ook, hieraan bijdraagt staat denk ik ook vast. De discussie is echter wel erg interessant, dank daarvoor!


Dit proces zal alleen duizenden jaren of veel langer duren als dit via de natuurlijke weg gaat.
Bij eenjarigen en met behulp van veredelaars zal dit proces ettelijke jaren in beslag nemen.
Bij de Trachy zal dit geheel afhangen van hoe snel je een zaailing geslachtsrijp zal kunnen opkweken.
Greener
 
Berichten: 464
Geregistreerd: 08 feb 2011 19:14
Woonplaats: ZH, onder R’dam
34 bedankjes

Re: Beschermen of niet

Berichtdoor daniell op 05 feb 2018 19:16

Ze staan het eerste jaar in de volle grond. Het ziet er echter naar uit dat de vorst droog blijft en niet meer dan -5 (waarschijnlijk minder in een achtertuin). Ik ga dus niet beschermen.
daniell
 
Berichten: 250
Geregistreerd: 19 jun 2016 00:18
Woonplaats: Amsterdam
6 bedankjes

Re: Beschermen of niet

Berichtdoor daniell op 19 feb 2018 23:27

Hoe denken jullie dat het weer de komende dagen gaat ontwikkelen?
daniell
 
Berichten: 250
Geregistreerd: 19 jun 2016 00:18
Woonplaats: Amsterdam
6 bedankjes

Re: Beschermen of niet

Berichtdoor Rob op 19 feb 2018 23:33

Lijkt toch minstens redelijk koud te gaan worden.
Houdt rekening met het ergste, dan valt het altijd mee.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11280
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1115 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterbescherming

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten