Beschermen of niet

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Re: Beschermen of niet

Berichtdoor Willem1 op 20 feb 2018 01:06

Tja, de voorspellingen zijn niet best voor de komende periode. Valt me op dat de felle zon overdag het blad ook geen goed doet (ondanks dat hierdoor de temperturen weer boven nul komen). Aan de andere kant kunnen we van de afgelopen en komende vorstperiode weer wat leren over onze hobby, ervaringen opdoen en delen. Zelf verbaas ik me (in positieve zin) over de Carpenteria en heb ik wat twijfels bij de gesteldheid van mij citrussen die in de volle grond staan. We zullen zien. Even terugkomend op discussie over de winterhardheid van de Trachy. In het zuiden van Zwitserland (ook op hoger gelegen gebieden) kom je tal van Trachy's tegen. Mijn trachy's (zaailingen en zaden) komen uit een oude Botanische tuin gelegen 40 km ten zuiden van de gotthard. Vergelijk ik de staat van deze palmen met new-form, takil, etc, etc....of maak ik een vergelijking met "in het wild" (bij bouwmarken) aangekochte trachy's, dan zie ik wel degelijk een verschil. Ik durf te beweren dat nazaten van de zwitserse palmen gewoonweg sterker zijn.
Laten we wel zijn er is natuurlijk een flink commercieel belang als je in staat bent om een nieuwe vondst openbaar te maken en van de daken te schreeuwen dat deze het "ultieme" brengt. Kassa! Voor wat betreft het weer voor de komende periode sluit ik me helemaal aan bij Rob. Ik citeer"Houdt rekening met het ergste, dan valt het altijd mee" ;)
Avatar gebruiker
Willem1
 
Berichten: 82
Geregistreerd: 19 feb 2012 17:39
Woonplaats: Beilen
5 bedankjes

Re: Beschermen of niet

Berichtdoor Rob op 20 feb 2018 23:17

Carpentaria (hier ook een echte favoriet!) moet toch echt wel naar binnen Willem - evenals de citrussen!
Een -10 zullen ze beide niet overleven.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11280
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1115 bedankjes

Re: Beschermen of niet

Berichtdoor daniell op 21 feb 2018 02:09

Is het aan te raden om Trachy's te beschermen? Het wordt -8 enkele nachten, maar overdag wel boven 0. En het is droge vorst. Dit zouden temperaturen moeten zijn die een Trachycarpus wel aan moet kunnen....
daniell
 
Berichten: 250
Geregistreerd: 19 jun 2016 00:18
Woonplaats: Amsterdam
6 bedankjes

Re: Beschermen of niet

Berichtdoor Dennis_S op 21 feb 2018 08:50

Of je wil beschermen of niet is aan jou. In amsterdam zit je beschut en ik denk dat als je zorgt dat de kluiten in ieder geval niet bevriezen, je met een trachy wel goed zit. Maar ik volg de weermodellen momenteel op de voet en men heeft het over mogelijke verlenging van de kou tot ver in maart. Er komt een hele reeks ijsdagen aan en met de vele zon die wordt voorspeld ben ik er eigenlijk niet zeker van of een trachy dit leuk gaat vinden. Hier in midden van het land neem ik geen risico: ik ga een vliesdoek over mijn grootste trachy aanbrengen om hem te beschermen tegen de zon en de wind. Ik heb ook een grote magnolia grandiflora. En ik denk dat ik die ook ga voorzien van een stuk vliesdoek. Maar ik ben wellicht wat overijverig met beschermen, maar ik wil graag dat mijn planten zonder enige schade de winter doorkomen. Ik realiseer me ook dat verkeerd beschermen soms juist tot schade kan leiden. Of je wilt beschermen hangt af van hoe veilig je wilt zitten, wat de weersvoorspellingen zijn en wat voor materiaal je nog beschikbaar hebt denk ik.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Beschermen of niet

Berichtdoor The Flying Dutchman op 21 feb 2018 16:52

Het wordt tijd voor een elfstedenwinter met veel nattigheid. Zijn we meteen van al die verhalen af op Facebook Palmvrienden van al die Trachycarpussen die min 22 overleeft hebben. :lol:
The Flying Dutchman
 
Berichten: 295
Geregistreerd: 12 mei 2010 18:31
Woonplaats: Gelderland
12 bedankjes

Re: Beschermen of niet

Berichtdoor Carlo op 21 feb 2018 19:38

Geen last van, heb bewust gekozen om die, Inmiddels al veel te lang durende hype, over te slaan. :lol:
Avatar gebruiker
Carlo
 
Berichten: 1923
Geregistreerd: 27 aug 2011 23:59
Woonplaats: Dongen, Brabant, NL
148 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Winterbescherming

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten