exotische tuin, winterklaar maken?

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Re: exotische tuin, winterklaar maken?

Berichtdoor Dennis_S op 16 sep 2018 11:07

Ik gebruik kabels van Palmaverde, zie link: https://www.palmaverde.nl/nl/magnum-ide ... kabel.html

Dit naar volle tevredenheid. Daarnaast gebruik ik sensoren die de temperatuur en luchtvochtigheid doorgeven aan mijn computer, zodat ik bij kan houden of de ventilatie goed werkt en of de temperatuur goed wordt gecontroleerd door de kabels.

Warmteslangen werkt ook goed, maar je moet echt een goed gevoel hebben bij de temperatuur die dat oplevert. Dat kun je ook monitoren met sensoren of met een simpele thermometer. Lichtslangen zijn een stuk goedkoper, maar na enkele jaren gaan ze kapot of vallen delen uit. Maar het grootste nadeel vindt ik het stroomverbruik. Als je zoals ik toch een heel aantal planten zo beschermt, loopt de energierekening hard op. Het zijn toch echte stroomvreters. Een groot deel van de energie wordt omgezet in licht (wat je niet nodig hebt) en de rest in lokaal teveel warmte. Kortom, je hebt veel ervaring nodig om een lichtslang op precies de goede manier in te zetten. Zeker mogelijk dus, maar belangrijke nadelen.

Zo'n warmtekabel met thermostaat verbruikt maar heel weinig stroom omdat het niet wordt omgezet in licht en hij zelf aan- en uitgaat bij plus 5 en plus 8. Dat betekent ook dat er geen groei is bij je planten, terwijl bij lichtslang lokaal de temperatuur wel eens wil oplopenwaardoor kwetsbare groei ontstaat.

Dit is hoe ik er tegen aan kijk. Iedereen doet het weer anders, ook afhankelijk van je plek, planten, budget etc. Succes met het maken van je keuzes en let goed op de eerdere adviezen. Volgorde bij gebruik warmtekabel: plant omwikkelen met jute of vliesdoek, kabel eromheen, dan een luchtlaag, dan bescherming (bubbelplastic/folie/zeil, afhankelijk van hoeveel isolatie je nodig hebt. Ventilatieopening onderin en bovenin, maar zorg dat er geen water/regen in je bescherming kan!
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Winterbescherming

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten