Beginners fouten

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Beginners fouten

Berichtdoor AR8485 op 25 okt 2018 21:46

Hoi iedereen,

Ik ben Arjan uit Bovenkarspel en nieuw hier op het forum.
Sinds een jaar of twee ben ik bezig met exoten in de tuin.
Mijn eerste banaan was een Ensete glaucum welke ik zelf uit zaad heb gekiemd.
De plant groeide als een speer en was aan het eind van het seizoen bijna twee meter hoog!

IMAG2684.jpg
Ensete glaucum halverwege het seizoen
IMAG2684.jpg (198.8 KiB) 4228 keer bekeken


Hierna volgde de vraag hoe deze plant nu de winter door te krijgen...?
Na het één en ander gelezen te hebben dacht ik het te weten; ik steek twee buizen in de grond, bevestig hieraan een grote cirkel van kippengaas, vul deze op met stro (hoe dikker hoe beter) en dek de top af met een omgekeerde metselkuip :thumb_up:

IMAG3362.jpg
"Winterbescherming"
IMAG3362.jpg (103.77 KiB) 4228 keer bekeken


Het stond er de hele winter veelbelovend bij, maar tijdens het uitpakken werd duidelijk dat alles zeiknat was geworden (en gebleven) en dat de banaan was veranderd in een bruine hoop snot...
Zo moet het dus niet :D

Dit jaar zag de (voor)tuin er best aardig uit.

20180719_142331_001.jpg
20180719_142331_001.jpg (296.3 KiB) 4228 keer bekeken


In het midden staat de in april aangeplante T. Wagnerianus.
Om hem zo mooi mogelijk te houden en risico's te verkleinen heb ik toch besloten deze palm (i.i.g. dit jaar) in te pakken.
Uiteraard met een andere aanpak dan de Ensete glaucum.

20181025_112150.jpg
Het geraamte met gaas om de folie te beschermen tegen de wind
20181025_112150.jpg (236.9 KiB) 4228 keer bekeken

20181025_113011.jpg
20181025_113011.jpg (234.42 KiB) 4228 keer bekeken

20181025_132235.jpg
Met ventilatie aan de bovenzijde en golfplaten als dak
20181025_132235.jpg (298.87 KiB) 4228 keer bekeken


Het is misschien nog wat aan de vroege kant om in te pakken maar ik heb nu tijd en gelegenheid.
De Chamaerops humilis wil ik op dezelfde manier inpakken.
Verder denk ik nog na over de bescherming van de Cordylines en de Musa sikkimensis.
Hierover is gelukkig genoeg info te vinden op het forum.

Verder heb ik binnen nog zelf gezaaide Washingtonias en Fortuneis in overwintering.

20181025_143242.jpg
Washingtonia robusta 10 maanden oud
20181025_143242.jpg (198.83 KiB) 4228 keer bekeken


Deze hebben de hele zomer buiten gestaan, helaas moet ik hierdoor af en toe heel kleine vliegje verwijderen met de stofzuiger...
Je moet er wat voor over hebben ;)

Zijn hier nog leden die hun epic fails (beginnersfouten) m.b.t. winterbescherming uit het verleden willen delen?

Tot zover mijn eerste post.
Groetjes!
AR8485
 
Berichten: 37
Geregistreerd: 25 okt 2018 20:24
1 bedankjes

Re: Beginners fouten

Berichtdoor Dennis_S op 25 okt 2018 22:48

Ik ben er in het verleden achter gekomen dat enige ventilatie, al vriest het -20, altijd noodzakelijk is bij verreweg de meeste palmsoorten. Bananen mag je zeiknat inpakken, als het maar boven 0 blijft. En nog een belangrijke, geen enkele plant is gebaat bij een te hoge temperatuur in de periode dat de dagen maar kort duren en de lichtintensiteit minimaal is door bescherming. Hoe lager de temperatuur (maar wel boven 0), hoe beter en langer de meeste planten kunnen tegen (heel) weinig licht.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Beginners fouten

Berichtdoor draco op 25 okt 2018 23:07

Je tuin ziet er aantrekkelijk en verzorgd uit Arjan! Welkom.
Cordyline kan slecht tegen vocht in combinatie met kou. De wortelkluit droog houden, bijvoorbeeld met een schuin aflopende kraag om de stam bied mijns inziens de beste conditie. Inpakken is makkelijk, de bladeren opbinden en een isolerende koker eromheen wanneer het vriest. Siberisch koud zal het tenslotte in Bovenkarspel niet worden met al dat water aan weerskanten. ;) Hier staan de Cordylines in kuip bijna de hele winter droog onder een afdak.

Han
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Beginners fouten

Berichtdoor AR8485 op 27 okt 2018 10:32

Hartelijk dank voor de nuttige reacties!
Ik zal de tips in acht nemen :thumb_up:

Ik heb hier nog een voorbeeld hoe ik planten ben verloren tijdens de winter.
Elk jaar probeer ik Echium wildpretii de winter door te krijgen met de goede hoop op bloei in het tweede jaar.
Eind november stonden de planten er nog erg mooi bij.
IMG-20171105-WA0003.jpg
IMG-20171105-WA0003.jpg (251.41 KiB) 4163 keer bekeken

Hierna heb ik ze ingepakt (zonder extra warmtevoorziening).
IMAG3860.jpg
IMAG3860.jpg (284.5 KiB) 4163 keer bekeken

Halverwege de winter ging het nog steeds goed, ik begon mij echter wel af te vragen of ik de planten niet kon verliezen door uitdroging, het is toch een kruidachtige plant...
Dus; wel of geen water geven?
Ik besloot ze toch wat water te geven in een vorstvrije periode.
Dit bleek een fout te zijn geweest want de vorst keerde terug en de gehele kuipen bevroren waardoor de planten het loodje legden :roll:

Dit jaar zet ik de Echiums in de schuur met een warmtelint om de kuipen gewikkeld.
Zo blijven ze vorstvrij en is eventueel een beetje water gieten al minder riskant.
Het is in de schuur echter wel donker.
Ik heb hier niet zo veel ervaring mee maar ik kan mij voorstellen dat geen enkele plant graag een maand of 5 in het donker staat.
Daarom laat ik mijn UFO-LEDlamp 14h per dag branden boven de planten.
Hoe denken jullie over verlichting tijdens de winterperiode?

Wat de Echiums betreft had ik beter 1 plant wel en 1 plant geen water kunnen geven.
Zo had ik een indicatie kunnen krijgen van wat de beste optie zou zijn geweest.

Fouten zijn dan vaak toch weer de beste leermeester!
Voel je vrij de lijst aan te vullen en ik wens iedereen succes met inpakken komende periode! :thumb_up:
AR8485
 
Berichten: 37
Geregistreerd: 25 okt 2018 20:24
1 bedankjes

Re: Beginners fouten

Berichtdoor Dennis_S op 27 okt 2018 11:22

De beste manier is ze gewoon buiten laten staan, maar dan wel onder een afdak. Het vriest immers nooit vijf maanden achter elkaar, dus alleen als het vriest, zet je ze binnen. Ze staan immers in pot. Deze soort heeft heel veel frisse lucht nodig en, als de temperatuur wat hoger is, ook weer veel licht. Dus als de vorst weer tijdelijk voorbij is, hup weer naar buiten, onder het afdak.

Als het echt gaat vriezen, dan moet je de potten dus in de schuur zetten. Hoe lager de temperatuur (maar wel boven 0), hoe donkerder de planten mogen staan. Drie weken bij 4-5 graden is echt geen probleem, mits veel frisse lucht en relatief droog.

Mocht het in je schuur warmer worden dan 5 graden, maar vriest het buiten nog wel, dan moet je oppassen en zorgen voor meer licht. Het is een lastig probleem, warmte en gebrek aan licht. ik heb dit zelf ondervangen door mijn garage heel goed te isoleren. Hierdoor blijft de temperatuur er erg constant. ZO vanaf half december is het er maximaal zes graden en zakt en stijgt het nauwelijks meer, ook al zitten er zonnige dagen tussen. In die constante koelte kun je heel wat planten droog, vorstvrij en bij volledige duisternis lang goed houden.

Als laatste, bedenk dat de inhoud van een pot ook gewoon bevriest als de grond droog is!! Je krijgt alleen geen ijsklomp, maar niet veel wortels van onze exoten zijn bestand tegen koude. Houdt de potten dus altijd vorstvrij, ook bij een nachtvorstje dus gewoon binnen halen. Is veel werk, maar in sommige winters nauwelijks werk. Ook lastig te doen als je heel veel planten hebt, maar he, je wilt mooie planten of niet!

Succes!
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes


Keer terug naar Winterbescherming

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten