Winterbescherming met kaarsen

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Re: Winterbescherming met kaarsen

Berichtdoor Folium op 01 mei 2019 09:25

Tegenwoordig zijn er toch warmte kabels, die de warmte daar brengen waar ze nodig is en geen energieverlies geven voor lichtproductie want lichtjes zijn in de eerste plaats bedoeld om licht te produceren met als bijkomend verschijnsel warmteontwikkeling.
Volgens mij zijn die kabels ook veilig want ze gaan niet boven de veertig graden.
Folium
 
Berichten: 181
Geregistreerd: 21 apr 2019 19:11
Woonplaats: Kluisberg / Mont-de-l'Enclus
11 bedankjes

Re: Winterbescherming met kaarsen

Berichtdoor derfske op 25 mei 2019 01:19

Hansvdb schreef:Je zou ook een zonnepaneeltje op dak kunnen leggen en daar een aantal 12 volt gloeilampen mee laten branden. Denk aan lampen zoals in auto´s worden gebruikt. Dat geeft zowel warmte als licht. Zonnepaneeltjes zijn te koop die een spanning van ongeveer 12 of 24 volt leveren. Door een paar gloeilampen in serie te schakelen geven ze voornamelijk warmte.
Bij vriezend weer is het vaak ook zonnig, dus dan heb je voldoende opbrengst van het paneel.
Nadeel is dat een zonnepaneel duur is in aanschaf, voordeel dat het verder niets kost en jaren mee gaat.

Voorbeeld van een paneel dat voor 4 tientjes te koop is:

- Solar daglichtpaneel
- Nominaal vermogen: 25 watt
- Open klemspanning: 22,1 volt
- Kortsluitstroom: 1,45 ampère
- Spanning bij maximaal vermogen: 18 volt
- Stroom bij maximaal vermogen: 1,39 ampère
- Keuring: CE-ISO9001 en IEC61215
- Ook geschikt bij bewolking
- Gebruik onder alle omstandigheden mogelijk
- Gewicht: 3 kg


ik heb hier ook eens aan gedacht maar dan aan een chinese windmolen.. winter geeft meer wind dan stroom en dan heb je ook nog de nacht..
en gewoon een warmtekabel of blazer of infra rood paneel/lamp

maar goed mijn techniek is nu een 2000 watt kachel op 1000 zetten. deze op een thermostaat zetten. op bijv. -6. springt hij af en toe secondes aan en thats it.. kabel leggen en klaaar :roll: :lol:
inflatie = diefstal, kapitalisme = moderne slavernij, democratie = een illusie, c02 = goed voor planten, fijnstof is pas slecht, "don't believe your tell lie vision", het probleem is niet degene die slecht zijn, het zijn de gene die het toelaten
derfske
 
Berichten: 476
Geregistreerd: 18 nov 2015 01:47
Woonplaats: landgraaf
50 bedankjes

Re: Winterbescherming met kaarsen

Berichtdoor turtleboy op 26 aug 2019 12:09

Hier is ook een scala aan Vorstbescherming de revue gepasseerd van olie kachels tot kaarsen en kleine petroleum vuurtjes uiteindelijk alles eruit gekieperd en een elektrisch kacheltje aangeschaft met een externe thermostaat werkt prima geen stank en betrouwbaar en de kosten vallen reuze mee.
Legio patria nostra
Honneur et Fedelite
Avatar gebruiker
turtleboy
 
Berichten: 2087
Geregistreerd: 29 jan 2010 17:01
Woonplaats: Maastricht
72 bedankjes

Re: Winterbescherming met kaarsen

Berichtdoor yme op 26 aug 2019 14:41

@ derfske en turtleboy:

een dergelijke kachel?

Afbeelding

Ik lees in de handleiding namelijk dat wanneer je de kachel uitzet, dat je dan moet nablazen met alleen de ventilator om het warmte element te koelen.

Als je de kachel regelt met een externe thermostaat, dan kan dit natuurlijk niet. Wordt het element dan niet (te) heet, met een grotere kans dat het misgaat (brand)?

groetjes,

Yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: Winterbescherming met kaarsen

Berichtdoor Eduard op 26 aug 2019 15:24

Je hoeft voor deze ook geen externe thermostaat die zit er op dus die koelt automatisch
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10297
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
998 bedankjes

Re: Winterbescherming met kaarsen

Berichtdoor yme op 26 aug 2019 15:44

Je hoeft voor deze ook geen externe thermostaat die zit er op dus die koelt automatisch


in principe niet. Maar ik dacht meer aan bijvoorbeeld jouw situatie, waarbij je een vrij hoge tent hebt. De temperatuur onderin is dan wellicht niet de temperatuur bovenin. (ondanks dat warmte stijgt).

Bovendien kan je met een externe thermostaat de temperatuur nauwkeuriger regelen lijkt me.

groetjes,

Yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: Winterbescherming met kaarsen

Berichtdoor Jozef op 27 aug 2019 08:06

Hoi Yme, deze heb ik ook bevalt prima. Ik gebruik er geen externe thermostaat bij.
Betekent voor mij handmatig uitzetten en aanzetten. Zo komen de citrussen hier door de winter.
Jozef
 
Berichten: 3534
Geregistreerd: 15 dec 2013 10:25
Woonplaats: Kaatsheuvel
604 bedankjes

Re: Winterbescherming met kaarsen

Berichtdoor yme op 28 aug 2019 21:33

Goed om te lezen!
Zijn de citrussen ingepakt of in een kas?
Wat is ongeveer het volume dat je moet verwarmen en hoe warm wordt het in de tent/kas?

Groetjes,

Yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: Winterbescherming met kaarsen

Berichtdoor Jozef op 29 aug 2019 11:55

Het is een serre die aan 1 kant open is van 18 M2. In de winter maak ik deze dicht met bubbeltjesplastic. De serre blijft makkelijk boven de 5 graden. Met een beetje winterzon zet ik het kacheltje gauw uit anders wordt het weer te warm.
Bij matige vorst blijft de ruimte rond 5 graden.
Als je er een thermostaat aan koppelt gat het zeker schelen in de kosten. Wat die bij mij zijn?
Geen idee!
Jozef
 
Berichten: 3534
Geregistreerd: 15 dec 2013 10:25
Woonplaats: Kaatsheuvel
604 bedankjes

Re: Winterbescherming met kaarsen

Berichtdoor hanscazan op 29 aug 2019 17:06

:thumb_up: Jozef, die laatste zin na een lente en zomer weer te hebben genoten......, kosten interesseren me ook absoluut maar toch 3 vaten petroleum gekocht deze afgelopen winter voor bijna 40 euro per stuk.....!
aanzetten wannneer het nodig was en uit hetzelfde,.... :D
Alle planten waarvan ik iets mee had, OVERLEEFT. wat is dan 100 euro meer of minder.
je kent mijn tuin 80m2, mijn schuur 21m2 met 14 bananen soorten, inmiddels door jullie veel te veel palmen, maar het is het waard!
6maanden zwaar genieten, discussies met vrouw en dochter, van wie is nu de tuin, voor die paar euro extra, alles waard dus ;).
Zoek een paar plantjes waarvan iedereen blij wordt, en de tuin is weeer gemeenschappelijk bezit :) :) :) :) 8-) :lol:
Avatar gebruiker
hanscazan
 
Berichten: 1486
Geregistreerd: 26 maart 2015 14:01
Woonplaats: Bergen op Zoom
175 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterbescherming

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten