Winterbescherming in Rhenen

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Winterbescherming in Rhenen

Berichtdoor Dennis_S op 14 dec 2018 22:33

(Allereerst excuus voor de gekantelde foto's.....Geen idee hoe ik dit nu eens een keer kan oplossen...)

Zoals elders beloofd hierbij een paar voorbeelden van hoe ik mijn planten heb beschermd. Het zijn allemaal geen architectonische hoogstandjes maar ik ga wel voor functionaliteit en duurzaamheid. Alles is stevig, UV-bestendig, elk jaar opnieuw te gebruiken (met uitzondering van de wikkelfolie) en functioneel voor de planten waar ik ze voor toepas. Geloof me, dit is ook niet het favoriete jaargetijde voor mij, maar ik hou het beeld maar weer voor me als ik alles in maart weer uitpak...

De eerste foto is van mijn pol met Musa basjoo. Helemaal ingepakt, luchtdicht, met noppenfolie en bouwzeil. Hier mag het vochtig en nat worden. Verwarmingskabel met thermostaatje erin en je hebt er geen omkijken meer naar.

De tweede foto is mijn Phoenix. Nu opgebonden 3 m hoog, maar een beetje omgevouwen past het nog net. De palm is helemaal samengebonden met wikkeljute (wat je ook wel rond de stam van beuken ziet). Daaromheen een verwarmingskabel met thermostaat en daaromheen losjes een laag noppenfolie. Open aan de onderkant en bovenkant. Daaromheen het hokje met wikkelfolie winddicht gemaakt. Opening aan de onderzijde en bovenzijde. De bodem afgedekt met blad en snoeiafval.

De derde en vierde foto is de bescherming van mijn Washingtonia. Deze staat aan de rand van de overkapping. Aan de buitenzijde een hokje met folie. De plant zelf is omwikkeld met jute en daaromheen weer een verwarmingskabel met thermostaat. De bladeren heb ik dit keer wat minder strak ingebonden en een beetje naar de binnenkant tot onder de overkapping getrokken. Het is te hoog geworden om er anders nog in te passen. Dit hokje moet groter volgend jaar. Aan de binnenkant (tweede foto) kan ik nog een stuk folie voor hangen zodat het hokje afsluit en de warmte niet weg kan. Dat doe ik alleen bij flinke vorst.

De vierde foto is mijn palmenborder met wagnerianus, princeps + de New Form en ukhrulensis. Er staat ook nog een cerifera en wat Sabal minor in. Hier doe ik niets aan, behalve een zeiltje over de cerifera als dat nodig is. Deze hoeft niet mooi te blijven, dus die bescherm ik wat passief. Wel een dikke laag snoeiafval tussen de planten wat er feitelijk jaarrond ligt.

De volgende foto is van mijn Jubaea. Omwikkeld met jute tot een smalle plant, verwarmingskabel met thermostaat erom en daaromheen een sterke koker van golfplaat transparant. Opening aan de onderzijde en bovenzijkanten, maar waterdicht waardoor het kurkdroog blijft aan de binnenkant.

De laatste foto is van het hokje om mijn oude Chamaerops. Ook die is goed samengebonden vanwege de omvang met jute met ook daaromheen een verwarmingskabel met thermostaat. Daaromheen een hokje van transparant golfplaat en de bodem opgevuld met droog blad.

In de voortuin staat ook nog een Rhapidophyllum waar ik niets aan doe (wat echt prima gaat) en er staat een Thrithrinax. Die heeft nog geen bescherming, maar daar gaat alleen een plaatje golfplaat overheen. Die staat onder een overstek dus blijft zo erg droog. Dat gaat ook al jaren goed.

AL met al ben ik erg tevreden over de functionaliteit van deze manier van beschermen. Ik heb eigenlijk al jaren zo geen schade meer en het stroomverbruik is erg voordelig met zon kabel met thermostaat. Voordeel dat het dus niet te warm wordt en er alleen wordt verwarmd als dat nodig is. lang niet zoveel als met een lamp of een lichtslang. Hoef ik me ook niet al te schuldig te voelen ;). De kracht zit m ook in dat ik zorg dat er een beetje ventilatie mogelijk is, zelfs als het hard vriest. Droge lucht kost veel minder energie om te verwarmen en je wilt ook liefst droge lucht.

.
20181214_160623.jpg
20181214_160623.jpg (60.86 KiB) 4647 keer bekeken
20181214_160628.jpg
20181214_160628.jpg (56.34 KiB) 4647 keer bekeken
20181214_160633.jpg
20181214_160633.jpg (65.82 KiB) 4647 keer bekeken
20181214_160647.jpg
20181214_160647.jpg (63.52 KiB) 4647 keer bekeken
20181214_160658.jpg
20181214_160658.jpg (72.01 KiB) 4647 keer bekeken
20181214_160741.jpg
20181214_160741.jpg (72.15 KiB) 4647 keer bekeken
20181214_160751.jpg
20181214_160751.jpg (67.46 KiB) 4647 keer bekeken
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Winterbescherming in Rhenen

Berichtdoor palmgek op 15 dec 2018 01:13

Netjes hoor :thumb_up: Ben je niet bang dat de spanning op het groeipunt van je Washingtonia, door de scheef getrokken kroon voor schade gaat zorgen als je dit zo gedurende de winter laat staan. Zat te denken aan misvormde groei vlgd jaar of erger nog kans op rot.
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
Avatar gebruiker
palmgek
 
Berichten: 3679
Geregistreerd: 07 dec 2010 19:32
Woonplaats: Fortaleza Brasil
447 bedankjes

Re: Winterbescherming in Rhenen

Berichtdoor Ivan op 15 dec 2018 02:18

Hoe bevestig je de warmtekabel?

Ik wikkel ervoor kippengaas om de plant van breedte een meter. Koker dus 1 meter hoog en zet het daarop vast met trekbandjes. Wil niet hebben dat het zakt, overlapt en doorbrandt vandaar. Geheel hokje eromheen van panlatten, wikkelfolie 2 lagen, noppenfolie 2 lagen en ingesnoerd/afgewerkt met wikkelfolie :)

Is wat werk maar heb maar twee vasn die hokjes, 1 voor een cycas en 1 voor een washingtonia. De boomvarens tzt eens zien ;)
Ivan
 
Berichten: 1041
Geregistreerd: 31 aug 2011 08:51
65 bedankjes

Re: Winterbescherming in Rhenen

Berichtdoor Dennis_S op 15 dec 2018 12:07

palmgek schreef:Netjes hoor :thumb_up: Ben je niet bang dat de spanning op het groeipunt van je Washingtonia, door de scheef getrokken kroon voor schade gaat zorgen als je dit zo gedurende de winter laat staan. Zat te denken aan misvormde groei vlgd jaar of erger nog kans op rot.


Hmm, geen idee, maar ik denk dat het wel meevalt. Is eigenlijk alleen de bladstelen die ik opzij trek. De stam zelf staat niet echt onder spanning. volgend jaar doe ik het anders. Dan knip ik gewoon al het blad eraf want dan past het zeker niet meer.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Winterbescherming in Rhenen

Berichtdoor Dennis_S op 15 dec 2018 12:08

Ivan schreef:Hoe bevestig je de warmtekabel?

Ik wikkel ervoor kippengaas om de plant van breedte een meter. Koker dus 1 meter hoog en zet het daarop vast met trekbandjes. Wil niet hebben dat het zakt, overlapt en doorbrandt vandaar. Geheel hokje eromheen van panlatten, wikkelfolie 2 lagen, noppenfolie 2 lagen en ingesnoerd/afgewerkt met wikkelfolie :)

Is wat werk maar heb maar twee vasn die hokjes, 1 voor een cycas en 1 voor een washingtonia. De boomvarens tzt eens zien ;)


De warmtekabel bevestig ik met bindbandjes aan het jute. Voor zo'n hele slinger van 10 m heb ik echter maar 2 of 3 van die bandjes nodig. Als de bovenste maar vast zit dan zakt het nauwelijks of niet.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Winterbescherming in Rhenen

Berichtdoor lapalmeraie op 17 dec 2018 08:49

Grondig te werk gegaan. Netjes :thumb_up:
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14404
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
827 bedankjes


Keer terug naar Winterbescherming

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten