gedachtes over winterbescherming

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

gedachtes over winterbescherming

Berichtdoor yme op 24 jan 2019 18:02

Ik ben vast niet de enige: ik lees met veel interesse over de verschillende beschermingtechnieken die worden toegepast.
Zelf heb ik nog nooit een huisje of iets dergelijks gebouwd, maar ben er wel over aan het nadenken. Ik wilde graag de volgende gedachtes voorleggen.

Ik zie mijzelf niet met houten frames e.d. in de weer gaan. Daarom zat ik te denken aan steigerbuizen. Met behulp van buiskoppelingen valt er snel een frame in en uit elkaar te draaien, neemt weinig ruimte in beslag bij het opbergen en is duurzaam. (tenzij de plant te groot wordt, dan moeten er langere buizen worden gekocht, maar dat terzijde). Dit lijkt me op zich een goed idee en zou ik ook willen toepassen. Maar ik weet nog niet hoe ik dan precies het frame ga omhullen. Omwikkelen met materiaal op een rol (folie, bubbeltjesplastic, laminaat ondervloer etc) lijkt me relatief veel werk. Daarom zou ik liever een soort van zak over het frame willen doen (makkelijk aan te brengen en netjes op te bergen)
Natuurlijk zijn er thermohoezen te koop, maar die bestaan voor zover ik kan zien uit 70-100 grams vliesdoek. Goed om de wind tegen te houden, maar als ik ga bijverwarmen lijkt me de isolatie van deze thermohoezen te gering. Klopt dat?
Ik heb ook gevonden dat er big bags te koop zijn in verschillende maten (grootste 100x100x210, lxbxh) tegen een redelijke prijs. Maar een big bag op zichzelf is natuurlijk ook niet voldoende.
Maar een combinatie van een thermohoes met eroverheen 1 of 2 big bags, zou dat wel voldoende isolatie geven? Indien ja, dan lijkt me dit een aardige oplossing: alles valt snel te demonteren om bijvoorbeeld bij een iets warmere periode de plant te “luchten”.

Heeft iemand hier gedachtes over? (bijvoorbeeld over hoeveel watt je nodig hebt om ongeveer 2m3 boven het vriespunt te houden)

Groetjes,

Yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: gedachtes over winterbescherming

Berichtdoor draco op 25 jan 2019 16:37

Hetgeen je beschrijft bestaat al Yme. Toen ik net was verhuisd en de oplevering van de nieuwe kas was vertraagd, dreigden de vele planten in kuip nog tot half december buiten te moeten blijven. De tuinaanleg was pas na de winter voorzien. Het aanwezige grasveld stond helemaal vol. Voor de meest gevoelige planten heb ik toen een tijdelijke oplossing gebruikt een kleine tunnelkas. Zoiets is makkelijk op te bouwen op basis van een gebogen metalen frame waarover een gemodelleerde plastic huif met een deur en ventilatie mogelijkheid. Zie bij kas-expert.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6744
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: gedachtes over winterbescherming

Berichtdoor yme op 25 jan 2019 17:05

ha Han,

thanks voor het antwoord!
Het was inderdaad door deze foliekasjes dat ik begon te denken. Nadeel van deze foliekasjes zijn de afmetingen: vaak zijn ze te laag. ik heb er wel 1 gevonden met een redelijke afmeting, 80x100x200, maar dat is gelijk meer dan 100 euro. En dan lees je over scheurende naden e.d. Ook de buizen lijken me wat dun.

Voor ongeveer hetzelfde geld kan je van 33,7 mm steigerbuizen en koppelingen een frame van dezelfde grootte maken. Is denk ik steviger. Wel zou ik wellicht alleen de bijbehorende hoes kunnen kopen (rond de 30 euro).

Maar jij hebt het dus met succes uitgeprobeerd. Dat geeft de burger moed :mrgreen:

groetjes,

Yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: gedachtes over winterbescherming

Berichtdoor Lieven op 25 jan 2019 17:19

Er zijn in't voorjaar ook regelmatig actie's op
tomatenserretjes, misschien is dat iets voor kleinere oppervlaktes/planten.

Deze zou je eventueel extra kunnen isoleren bij strenge vorst.

Mvg, Lieven
Lieven
 
Berichten: 402
Geregistreerd: 26 jul 2013 11:20
Woonplaats: Oostham
50 bedankjes

Re: gedachtes over winterbescherming

Berichtdoor p e t e r op 25 jan 2019 17:34

Ik heb de huisjes ook lang geweerd in de tuin. In kuip binnen rijden is veel makkelijker, sneller en veiliger.
Stilaan werden de planten echter kleine bomen waardoor dit alles te zwaar en te groot begon te worden en in de winter her en der ook hokjes in de tuin begonnen te groeien.

Ik gebruik palen in paalpunten. Tegen deze palen monteer ik et serre folie omwikkelde houten frames. Het is inderdaad wel wat werk om ze te maken maar ze zijn makkelijk demonteerbaar en ergens achterin opbergbaar.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
Avatar gebruiker
p e t e r
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 5283
Geregistreerd: 18 aug 2009 21:40
Woonplaats: Geel
447 bedankjes

Re: gedachtes over winterbescherming

Berichtdoor Eduard op 25 jan 2019 17:46

yme schreef:
Voor ongeveer hetzelfde geld kan je van 33,7 mm steigerbuizen en koppelingen een frame van dezelfde grootte maken. Is denk ik steviger. Wel zou ik wellicht alleen de bijbehorende hoes kunnen kopen (rond de 30 euro).



Kost die stijger buis dan niets denk je? of heb je die geleend ergens! Overigens koelen de buizen ook sterk af en kan er zelfs ijsvorming op ontstaan, hout werkt het prettigs en gebruik je ook jaren achter elkaar, ik maak mijn tentfreems van panlatten die onderaan aan stalen hoekankers vastgeschroefd worden.
Werk er al 9 jaar mee, gaat goed ;)

O ja je vraag omtrent het wattage voor 2m3 op 0ºC te houden dan kom je in de buurt van een 120watt warmte kabel eventueel gekoppeld aan een thermostaat of schakelaar.

Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10307
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
999 bedankjes

Re: gedachtes over winterbescherming

Berichtdoor yme op 25 jan 2019 18:12

Dank voor alle antwoorden! hier kan ik wel wat mee :thumb_up:

Wellicht wordt het een combinatie van alles: prefab foliekasjes, steigerbuizen met een prefab folie en/of thermohoezen of toch hout.... In ieder geval nuttige info. Zeker ook mbt de benodigde wattages!

Kost die stijger buis dan niets denk je?

Ik had een snelle berekening gemaakt en dan kwam ik op ongeveer dezeflde prijs als wat ik zag voor een foliekas van 80x100x200: ongeveer 100 euro. Maar ik weet zeker dat het steviger is: de diameter van de buizen voor de foliekasjes is meestal 1,5-2 cm denk ik. 33,7 mm steigerbuis is echt steviger. Indien je een kasje maakt van 21,3 mm zou het denk ik wat goedkoper zijn.

groetjes,

yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: gedachtes over winterbescherming

Berichtdoor Dennis_S op 25 jan 2019 22:29

Hoe beter je isoleert, hoe minder verwarming volstaat om de boel op een bepaalde temperatuur te houden. Maar ventilatie is ook nodig, anders heb je meer energie nodig om de boel te verwarmen. Ook hoe kleiner de ruimte, hoe minder energie uiteraard. De kunst is dus een krappe, maar ventilerende, goed geïsoleerde bescherming te maken. Voor sommige planten gebruik ik al jaren een set bamboestokken. Voor andere een mooi framewerkje van vurenhout en weer andere staan in een koker van transparant golfplaat. De Phoenix laat zich mooi samenbinden tot een smalle koker, maar mijn Jubaea is veel stugger en vergt een bredere koker, maar minder hoog. Elk jaar kijk ik wat ik kan gebruiken. He rouleert eigenlijk een beetje of ik vergroot, is maar net wat nodig is om de boel compact te houden. Ik vindt het persoonlijk wel een uitdaging om een goede bescherming te maken. Vooral ventileren is lastig in te bouwen. Maar oefening baart kunst!
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: gedachtes over winterbescherming

Berichtdoor Mate op 26 jan 2019 01:41

Butia yatay is vreselijk om op te binden.. :evil:
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate
 
Berichten: 2884
Geregistreerd: 18 feb 2015 09:32
Woonplaats: hoofddorp
329 bedankjes

Re: gedachtes over winterbescherming

Berichtdoor yme op 26 jan 2019 09:02

:thumb_up: ik snap idd dat sommige planten moeilijk samen te binden zijn...

Met betrekking tot ventilatie: dit lijkt me inderdaad belangrijk. Daarom de volgende gedachte: ik lees hier alleen over Lichtkabels, verwarmingskabels en zelfs kaarsen. Maar is een straalkachel ook mogelijk en misschien zelfs beter omdat er een ventilator is ingebouwd die voor luchtbeweging zorgt? Warme lucht stijgt, dus zou je met een straalkacheltje bij de stam de hele tent niet goed kunnen verwarmen? De Phoenix van biogreen en vergelijkbare producten hebben een vermogen van 2000 watt, wat een overkill is. Maar misschien zijn er kacheltjes voor in badkamers oid met een lager wattage en ook ipx4 (spatwaterdicht).

Ik snap dat dit niet werkt wanneer de doeken strak om de plant zitten, maar wanneer er meer ruimte is, bijvoorbeeld bij palmen met een flinke kroon, zou het dan wel kunnen?

Groetjes,

Yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterbescherming

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten