gedachtes over winterbescherming

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Re: gedachtes over winterbescherming

Berichtdoor Dennis_S op 26 jan 2019 16:46

Helaas, het enige wat je dan doet is steeds vochtig lucht rondblazen. Dat is ook nog eens gevaarlijk ivm kortsluiting. En die kacheltjes zijn kostbaar. Nee, het is net als met huizen, gewoon de boel op een kier zetten....Een goed geventileerd huis kost minder energie om te verwarmen en de lucht is er relatief droog. Dat principe is wat je moet zien te bewerkstelligen! Niet alleen om energie te sparen, maar ook om die relatief droge lucht in je bescherming te krijgen.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: gedachtes over winterbescherming

Berichtdoor yme op 26 jan 2019 20:46

Thanks voor het meedenken!
Ik bedoelde wel een kacheltje in combinatie met een kleine opening in de tent om de vochtige lucht kwijt te raken. Denk je echt dat kortsluiting mogelijk is met een ipx4 kacheltje? Ipx4 wordt ook gebruikt in de badkamer, waar ook een hoge luchtvochtigheid is.
Dit zou betekenen dat een thermostaat zoals de biogreen thermo2 in een tent ook gevaarlijk is? (Is ook ipx4)

Een kacheltje lijkt me zoveel makkelijker dan al die warmte kabels: geen kans op verbrande bladeren doordat de kabel te dicht bij de plant komt en het lokaal te heet wordt. En ook is de installatie tijd met kabels een stuk langer. Maar ja, het moet natuurlijk wel kunnen :oops:

Ik wilde sowieso sensoren voor luchtvochtigheid en temperatuur te kopen.

Groetjes,

Yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: gedachtes over winterbescherming

Berichtdoor Dennis_S op 26 jan 2019 21:07

Hmm, ja, voor alles is wat te zeggen. Ik wil niet zeggen dat je het precies moet doen zoals ik, maar ik heb echt wel heel veel plezier van warmtekabels met ingebouwde thermostaat. De kan s op kortsluiting is er dan in ieder geval niet. Ik heb ook wel eens gezocht naar kleine kacheltjes, maar die zijn toch ook al snel een paar honderd Watt.

Verbranden van bladeren heb ik geen last van. Ik wikkel mijn planten eerst samen met jute (van dat spul wat je ook wel eens rondom de stam van beukenbomen ziet gewikkeld). Dat ademt perfect en voorkomt dat de kabel inbrant. Ik denk overigens dat deze dat niet doet want als ik de kabel vastpak, is deze gewoon lauw, nooit warm of heet.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: gedachtes over winterbescherming

Berichtdoor yme op 26 jan 2019 21:47

Daarom vraag bij het ook :D
Er is hier zoveel ervaring. Dan zou het stom zijn om raad en adviezen niet aan te nemen. Ventilatie van de tent had ik zelf nooit verzonnen. En dat een metalen frame de koude geleidt is logisch, maar had er zelf niet aan gedacht.

Jouw kabels worden niet heet? Tot nu toe heb ik alleen warmte linten met een thermostaat gevonden die niet zelfregulerend zijn. Ik dacht dat deze kabels best heet werden. Zelf zat ik meer te kijken naar zelfregulerende kabels: ik ben wel zo'n kluns die de kabels niet goed vastmaakt en dat ze dan over elkaar komen te liggen met kortsluiting als gevolg. Maar ja, die zelfregulerende kabels hebben dan weer geen thermostaat.

Nog genoeg om over na te denken!

Groetjes,

Yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: gedachtes over winterbescherming

Berichtdoor yme op 28 jan 2019 15:51

@Dennis_S
1: welke warmtekabels met ingebouwde thermostaat gebruikt je? Het beste wat ik kan vinden schakelt aan bij 3/4 graden, maar pas uit bij 10 graden. Dat lijkt me wat overdreven en zelfs teveel van het goede omdat sommige soorten bij deze temperaturen zelfs kunnen groeien.

2: Nog even over de ventilatie. Ik heb het topic gevonden waarin je mooi uitlegt hoe je de tentjes bouwt http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=53&t=21817&p=230349#p230349, maar ik kan niet goed zien hoe groot dergelijke ventilatie gaten moeten zijn. Of is het rondom een spleet van een x aantal cm? Aan wat voor oppervlaktes moet ik denken?

groetjes,

Yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: gedachtes over winterbescherming

Berichtdoor Mister w op 29 jan 2019 18:51

Ik heb sinds vorig jaar mijn linten vervangen voor een klein kacheltje.
gwn werkplaatskachel , stand 600 wat met losse thermo.

Werkt naar alle tevredenheid. maar ivm met ruimte lijken mij kabels in jouw geval geschikter.

Groet
Mother Monster 2-Golden Globe winner, Grammy Winner 9x 24 nominations , Academy Award winner Best Female MTVEMA 2016/Superbowl Halftimeshow 2017, Winner Best Female Pop/rock AMA 2017.
https://www.youtube.com/channel/UC07Kxe ... kMOkzqHtBQ
Avatar gebruiker
Mister w
 
Berichten: 411
Geregistreerd: 28 nov 2014 18:01
Woonplaats: Sudeten
67 bedankjes

Re: gedachtes over winterbescherming

Berichtdoor Dennis_S op 29 jan 2019 20:49

Ik gebruik de warmtekabels van PalmaVerde. Zijn van het merk Magnum. Volgens de website schakelen ze in vanaf 5 graden. Wanneer ze uitschakelen staat er niet bij. Maar in de praktijk schakelen ze eerder in bij een graad of 2-3 en wordt het niet veel warmer dan een graad of 7. Het is ook maar net hoe de sensor peilt zeg maar. Warmt de kabel de sensor op, dan schakelt deze eerder uit, warmte de kabel eerst de lucht en dan de sensor. dan later. Ik denk dat daar dus niets zinnigs over is te zeggen. Praktijk is dat ik de boel netjes vorstvrij houdt zonder hoge stroomkosten. Ik verbruik circa 10 kW per 24 uur bij -5 a -8 in de nacht en rond het vriespunt overdag. Totaal voor vijf kabels van tien m. Ik trek de stekkers er uit als er (net) geen nachtvorst meer wordt voorspeld.

Ventilatie is niet echt in cm aan te geven. Kleine openingen bij strakke verpakkingen, grote openingen bij grote verpakkingen. Hoe vorstbestendiger, hoe ruimer ik inpak en hoe groter de ventilatie (zie bijvoorbeeld het kasje rondom mijn Chamaerops. Maar slechts een kleine opening bij mijn Phoenix. Circa 10 vierkant cm en tien boven. Het idee is dat warme lucht stijgt, meer vocht bevat en bovenin kan ontsnappen. Dat kan alleen als er koude, maar minder vochtige lucht van onderen aangezogen wordt. Het gaat maar om vorstvrij houden, dus de luchtstroom is minimaal, maar voldoende om alles kurkdroog te houden.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: gedachtes over winterbescherming

Berichtdoor Eduard op 30 jan 2019 12:20

Die ventilatie die Dennis aangeeft geld voor palmen en andere vaste planten maar absoluut niet voor varens/boomvarens dat zou de doodsteek betekenen door uitdroging! Die zijn net gebaat bij de condens die ontstaat tijdens het stoken.
Ik ventileer wel als de temp. weer in de + komt dus meteen na een koude periode en geef dan meestal ook wat water.

Ik had in eerste instantie een warmte kabel 120watt 7m lang voor de C.medullaris tent gekoppeld aan een thermostaat die secuur schakelt, aangezien de tent meer dan verdubbeld is heb ik een olieverwarmd radiator kachel op de bodem staan die is 400 watt maar brand maar kort na het inschakelen, dus geeft een boost en blijft lange tijd nawarmen ik vermoed dat dit goedkoper is dan lange brandtijd met minder wattage!
De kachel was stukken goedkoper dan de warmte kabel, de thermostaten zijn nu ook weer vrij goedkoop en doen het goed ;)

Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10307
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
999 bedankjes

Re: gedachtes over winterbescherming

Berichtdoor p e t e r op 30 jan 2019 13:00

Ik heb dit jaar gecombineerd: lichtkabels, verwarmingskabels en een elektrisch vuurtje met ventilator in een hok aangetuurd door een thermostaat.
Enkel een lichtkabels en verwarmingskabel was onvoldoende om de grote hokjes terug op temperatuur te krijgen waardoor deze te lang branden.

Bij vorstvrij weer staat er een paneel open, vanaf -3 en bij sneeuw toe.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
Avatar gebruiker
p e t e r
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 5283
Geregistreerd: 18 aug 2009 21:40
Woonplaats: Geel
447 bedankjes

Re: gedachtes over winterbescherming

Berichtdoor yme op 30 jan 2019 13:56

@Dennis_S: dank voor de antwoorden! Hier kan ik zeker wat mee. Het wordt waarschijnlijk gewoon uitproberen, maar deze gedetailleerde info is zeer nuttig: thanks! :thumb_up:

@Eduard: ook bedankt voor de antwoorden! Aangezien ik nu een tuin op het zuiden heb, zal ik geen boomvarens gaan planten, maar zeer goede aanvulling! :thumb_up:
Ik heb inmiddels gekeken naar electrische kacheltjes en olie radiatoren, maar ik kan eigenlijk niets vinden dat spatwaterdicht is (ipx4) en weinig vermogen (die 400 watt zou wel perfect zijn lijkt me). Op bol.com staan verschillende olieradiatoren die geschikt zouden moeten zijn voor de badkamer, maar bij nadere inspectie is het allemaal ip21. Dat durf ik niet aan buiten.
Staat er nu alleen een olieradiator op de grond? De boomvarentent is zeer hoog: ik vroeg mij af hoe snel de warmte naar boven stijgt over zo'n grote afstand. Is er een groot temperatuurverschil tussen boven en onder?

groetjes,

Yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterbescherming

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten

cron