Winterbescherming / Automatiseren

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Winterbescherming / Automatiseren

Berichtdoor Tom1986 op 23 jan 2020 22:57

Hoi Allemaal,

Ik weet niet of dit het goeie onderdeel is van het Palmvrienden forum, maar dacht dit wel met jullie te delen.
Ik ben sinds enige tijd bezig met de tropische plantenhobby, en hier komt ook winterbescherming bij kijken.
Aangezien ik systeem/netwerkbeheerder ben heb ik er ook wel hobby aan om dit te automatiseren.
Ik heb de laatste weken, op een zo laag mogelijk budget een aardig systeem in elkaar gezet. Het belangrijkste voor mij was het meten van de temperatuur, en, indien nodig, een kachel / hittelint te kunnen schakelen. In de zomer vind ik het belangrijk dat ik de buiten verlichting met dit systeem kan schakelen, en tevens de grondwaterpomp. Eventueel met sensors die in de grond de vochtigheid meten.
Uiteindelijk ben ik, om te beginnen uitgekomen bij een Sonoff TH16:
Afbeelding

De Sonoff TH16 kost 11 euro, en de vocht/temperatuur sensor kost 8 euro.
Dit apparaatje kun je op je wifi netwerk aansluiten, en is via een app op je telefoon te benaderen. Werkt ook via internet, middels een cloudserver. Je kunt zgn. "scenes" en rules maken, waarmee je dus kan instellen dat, indien de temperatuur onder een bepaalde waarde komt, dat een elektrisch relais op dit apparaat geschakeld kan worden. de 16 in de naam staat voor het aantal amperes, dus deze kan behoorlijk wat schakelen.
Het installeren van deze TH16 is werkelijk binnen 10 minuten gebeurd. Het is echt eenvoudig op te zetten.
Je hebt van Sonoff diverse andere schakelaars, en ook power plugs, welke je via deze app kan aansturen. Denk aan een grondwaterpomp bijvoorbeeld, of aan buitenverlichting.
Je kunt zo dus, met een laag budget, een goeie start maken om de temperatuur te monitoren.

Voor mij was bovenstaande wat te basic, en ik ben niet zo gecharmeerd van de clouddienst(server in China) dus ik wil het volledig lokaal draaien, en ik wil er meer uit halen. Daarnaast wil ik dit dus combineren met bijvoorbeeld de verlichting binnen.
Het mooie van deze apparaatjes is dat je er dus een ander stukje software(Tasmota) op kan zetten, welke dus bijvoorbeeld met Domoticz kan communiceren. Domoticz is een programma welke je kan gebruiken om diverse apparaten in en om je huis aan te sturen.
Domoticz dien je te installeren op bijvoorbeeld een Windows PC, of op een Raspberry Pi. Ik had nog een oude Raspberry Pi liggen, je kunt er al een kopen vanaf ca. 20 euro.

Ik weet niet of het laatste stuk voor iedereen interessant is, want het is wel veel werk om dit op te zetten/in te richten, maar een hoop is op internet te vinden.
Ik kan er de buitenverlichting in ieder geval mee regelen(schema op basis van zonsopkomst), of de grondwaterpomp mee schakelen, of dus een kachel aanzetten, zodat de temperatuur op een bepaalde plek niet onder 0 komt.

Mocht iemand er meer over willen weten, dan hoor ik dit graag. Ik hoop dat bovenstaand duidelijk is. Anders licht ik graag meer toe!
Tom1986
 
Berichten: 150
Geregistreerd: 22 mei 2019 06:36
Woonplaats: Helden
26 bedankjes

Re: Winterbescherming / Automatiseren

Berichtdoor luc op 24 jan 2020 14:54

:thumb_up:
luc's tuin viewtopic.php?f=49&t=9672

2008/09 , min -21
2009/10 , -10
2010/11 , -13
2011/12 , -20
2012/13 , -17
2013/14 , -3
2014/15 , -5
2015/16 , -9
2016/17 , -10
2017/18 , -11
2018/19., -10
Avatar gebruiker
luc
 
Berichten: 1323
Geregistreerd: 11 apr 2010 13:58
Woonplaats: leefdaal
127 bedankjes

Re: Winterbescherming / Automatiseren

Berichtdoor BartB op 25 jan 2020 16:19

De TH10 en 16 zijn leuk om mee te beginnen. Maar na een eerste winter heb ik hier alles in beheer via Home Assistant op een Raspberry PI.

TH 10's met thermolinten regelen hier in de winter de temperatuur.
screen2.JPG
screen2.JPG (125.18 KiB) 5489 keer bekeken


screen1.JPG
screen1.JPG (48.98 KiB) 5489 keer bekeken



In de zomermaanden wordt de beregening aangestuurd op basis van de te verwachten neerslag, temperatuur, uren zonneschijn en de vochtigheid van de grond.
Door te werken met zones kan je heel specifiek voor een plant sproeien. De boomvarens krijgen hier tot 7* per dag water. Echt ideaal en heel erg ingewikkeld was het nou ook niet. Er zijn zoveel voorbeelden met zeer goede uitleg te vinden op internet.
BartB
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 09 maart 2019 10:46
3 bedankjes

Re: Winterbescherming / Automatiseren

Berichtdoor Tom1986 op 25 jan 2020 16:49

Bedankt voor de toevoeging!
Heb je toevallig Domoticz vergeleken met Home Assistant? Vanwaar de keuze voor Home Assistant?(ikzelf heb getwijfeld waarmee te starten)
Hoe regel je de zones qua beregening? Ik zoek nog een goed mechanisme wat ik dan met een Sonoff kan schakelen?
Tom1986
 
Berichten: 150
Geregistreerd: 22 mei 2019 06:36
Woonplaats: Helden
26 bedankjes

Re: Winterbescherming / Automatiseren

Berichtdoor yme op 25 jan 2020 17:35

super mooi!

ik heb voor de verlichting de sonoff dual switch gebruikt. Helaas is voorlopig het wifi signaal in de tuin zodanig slecht dat de verlichting soms niet aan/uit te schakelen is. Ook krijg ik bij 1 van de modules geen contact meer, het blauwe ledje staat ook niet meer aan, dus wellicht is het ding al kapot... ik ga in de lente er eens naar kijken.

anyhow: voor de verwarming heb ik een dergelijk systeem niet aangedurfd. Maar voor automatisch watergeven zou ik het wel willen overwegen. En zeker ben ik geïnteresseerd hoe zulke zelfbouw projecten te vergelijken zijn met bijvoorbeeld die van Rainbird.

groetjes,

Yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: Winterbescherming / Automatiseren

Berichtdoor BartB op 26 jan 2020 10:10

De keuze voor Home Assistant was ten eerste gebaseerd op het aantal actieve leden waardoor je altijd wel een oplossing kunt vinden als je ergens eens een keer niet uitkomt. Voor mij is het een keuze geweest tussen OpenHab en Home Assistant, waarbij de laatste eenvoudiger is om mee te starten.

De zones schakel ik nu nog met Sonoff basics en 220V magneetventielen (https://nl.aliexpress.com/item/32780776578.html) maar als ik het opnieuw zou moeten doen dan zou mijn keuze vallen op 12V magneetkleppen en deze aansturen dmv. D1 mini's (https://nl.aliexpress.com/item/32633763949.html) en relais modules (https://nl.aliexpress.com/item/32905958885.html). Dit is behalve een stuk goedkoper ook een stuk veiliger dan werken met 220V in je tuin.

Een goed wifi signaal, zeker een grote tuin, was een uitdaging op zich. Maar dit kan je omzeilen door gebruik te maken van bijvoorbeeld Zigbee. Elk Zigbee apparaat (bijvoorbeeld een tuinlamp) geeft het signaal door aan een volgend apparaat. Met een paar buitenlampen kan je al snel een netwerk in heel je tuin maken. En met dat netwerk kan ook de beregening of verwarming aansturen.

Mijn kennis van Rainbird is minimaal dus aan een vergelijking durf ik mij niet te wagen. Maar ik durf wel met zekerheid te stellen dat zelfbouw qua mogelijkheden nooit onder zal doen voor kant en klare oplossingen.
BartB
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 09 maart 2019 10:46
3 bedankjes

Re: Winterbescherming / Automatiseren

Berichtdoor Tom1986 op 26 jan 2020 12:57

Bedankt voor de info!
Heb je wat fotos van je magneetventielen? Waar heb je ze exact geplaatst? Hoe heb je ze in de grond/buis weggewerkt?
Voor wat betreft de D1 mini's, die ESP chip kun je daar bijvoorbeeld Tasmota op flashen? Of met welke software stuur jij ze aan, vanuit Home Assistant?

Qua wifi/zigbee, als ik op de Raspberry Pi een Zigbee USB module plaats, zou ik dit ook kunnen, maar hoe kun je de D1 mini's hierop koppelen? D1 is toch "gewoon" wifi, en geen Zigbee?
Tom1986
 
Berichten: 150
Geregistreerd: 22 mei 2019 06:36
Woonplaats: Helden
26 bedankjes

Re: Winterbescherming / Automatiseren

Berichtdoor BartB op 26 jan 2020 15:02

De magneetventielen heb ik tegen een muur geplaatst. Aan de andere (binnenzijde) zitten de Sonoff's. De aansluiting van pomp naar de beregening heb ik gemaakt met standaard PVC en tyleen koppelstukken. (links op de foto zit een koppeling naar een grondwaterpomp welke nu is afgekoppeld ivm. kans op nachtvorst).
pvc-kleppen-tyleen.JPG
pvc-kleppen-tyleen.JPG (85.38 KiB) 5420 keer bekeken


De D1 mini's kan je gebruiken met Tasmota maar ik maak gebruik van ESPHome (https://esphome.io/) een van de vele add-ons in Home Assistant om de D1's te koppelen.

De opmerking over Zigbee was vooral gericht aan @yme omdat wifi in de tuin vaak een probleem kan zijn. Zigbee gebruik ik hier om andere componenten te koppelen en daarvoor gebruik ik een Conbee II stick op de Raspberry.
BartB
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 09 maart 2019 10:46
3 bedankjes

Re: Winterbescherming / Automatiseren

Berichtdoor draco op 26 jan 2020 16:26

Ik vind het allemaal heel erg knap wat hier wordt gepresenteerd. Maar is het dan nog wel leuk om planten als hobby te kweken? :lol:
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6740
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Winterbescherming / Automatiseren

Berichtdoor BartB op 26 jan 2020 17:11

Zeker, nu kan je rustig op vakantie gaan zonder je zorgen te hoeven maken. De hobby wordt, voor mij, daardoor alleen maar leuker :D
BartB
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 09 maart 2019 10:46
3 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterbescherming

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten