plastic serre nuttig?

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

plastic serre nuttig?

Berichtdoor DaveVdB op 15 feb 2020 08:41

Hallo,

Kan onderstaand type serre gebruikt worden om matig winterharde exoten te winter door te helpen of planten voor te trekken in het voorjaar, of is dit totaal nutteloos?

Afbeelding

Mvg,

Dave
DaveVdB
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 14 jul 2019 10:07
Woonplaats: Brecht
0 bedankjes

Re: plastic serre nuttig?

Berichtdoor Tim123 op 15 feb 2020 10:45

Hoi Dave,
Dit is zeker nuttig! Veel exoten zijn mits ze droog en uit de wind staan een heel stuk winterharder.
Ik heb dit jaar zelfs de hele winter al citroen zaailingen (gewoon uit pitten van een Albert Heijn citroen) in de koude kas staan. Ze doen het nog altijd prima!
Tim123
 
Berichten: 397
Geregistreerd: 28 mei 2019 19:00
Woonplaats: Zoetermeer
27 bedankjes

Re: plastic serre nuttig?

Berichtdoor draco op 15 feb 2020 12:02

Deze winter is niet maatgevend, kuipplanten staan hier nog steeds buiten. Zo 'n kasje biedt zeker beschutting maar beschermt nauwelijks tegen vorst tenzij je er verwarming toepast. Kuipplanten zijn gevoeliger voor vorst dan met de wortels in de relatief warme aarde.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: plastic serre nuttig?

Berichtdoor Tim123 op 15 feb 2020 12:14

Hangt ook een beetje van de plek af, mijn kas staat tegen een schuurtje en schutting aan, deze schuur en schutting dekken de noord en oost wind af van de kas. Verder bescherm ik potten met planten die vatbaarder zijn af met bubbeltjes folie en stro. Al heb ik dit zoals Draco ook aangeeft dit jaar niet hoeven doen.. dit jaar dient de kas vooral als een droge plek.
Tim123
 
Berichten: 397
Geregistreerd: 28 mei 2019 19:00
Woonplaats: Zoetermeer
27 bedankjes

Re: plastic serre nuttig?

Berichtdoor draco op 15 feb 2020 12:37

Een foliekas moet je geregeld luchten als het weer 't toelaat anders wordt de boel kletsnat met kans op schimmel. Ik had destijds een tunnelkas geplaatst omdat de kas pas in december werd geplaatst. Het water droop er langs de plastic wanden. Deze winter hield ik de deur van de kas gesloten omdat steeds een koolmees naar binnen vloog en de kuipen overhoop haalde. Er is nu meer sprake van schimmelvorming met name bij de succulenten.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: plastic serre nuttig?

Berichtdoor derfske op 15 feb 2020 13:36

ik ben niet zo van zo een kassen.. verwacht maar niet dat het steviger is dan een party tent.. en deze overleven ook maar 1 festival :lol:

voor mijn moeder die van tuinieren houd, en het dreigde te verliezen door slakken. daar hebben we een kas gemaakt van hout, de paal houders in het beton. alles goed stevig gemaakt. en dan glas platen daar in.. zou ook goed kunnen met plastic polycarbonaat platen of alsnog een plastic, maar dan weet je wel dat je niet hoeft na te denken daar over.. :roll:

het is wat je wilt. als je geen permanente kas wilt in de tuin is het wel je enige optie. maar ik zou dan wel een stevigere kopen. maar dan nog, ik weet niet hoe het afloopt als je zo een storm hebt al vorige . week met storm ciara. al mijn kassen staan nog.. :roll: :lol:
inflatie = diefstal, kapitalisme = moderne slavernij, democratie = een illusie, c02 = goed voor planten, fijnstof is pas slecht, "don't believe your tell lie vision", het probleem is niet degene die slecht zijn, het zijn de gene die het toelaten
derfske
 
Berichten: 476
Geregistreerd: 18 nov 2015 01:47
Woonplaats: landgraaf
50 bedankjes


Keer terug naar Winterbescherming

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten