olijfboom aangekocht , welke winterbescherming ?

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

olijfboom aangekocht , welke winterbescherming ?

Berichtdoor am012513 op 24 mei 2020 16:38

Dag allen ,

deze week een olijfboom "Olea europeana" aangekocht, hoogte +/- 3m.

Ik zou deze graag in de winter ook in de huidige pot laten staan .
Hij staat vrij open in de tuin.
Kan ik hem bv met onderstaand vorstdeken alleen voldoende beschermen in de winter tegen de vrieskou of is het echt noodzakelijk om nog extra maatregelen te nemen ?
Bij onderstaand hoes staat er een dikte van 50gr/m² , er zijn er ook van 70gr/m² , deze laatste zijn allicht beter ?
https://www.tuinartikelen.nu/plantenhoes-mt-xxl.html

Foto in bijlage ,

groetjes , Henk
Bijlagen
IMG-20200524-WA0000_Easy-Resize.com.jpg
IMG-20200524-WA0000_Easy-Resize.com.jpg (237.4 KiB) 8199 keer bekeken
am012513
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 04 jan 2020 13:39
0 bedankjes

Re: olijfboom aangekocht , welke winterbescherming ?

Berichtdoor draco op 24 mei 2020 17:23

Een paar huizen verderop worden de olijfbomen ook zo ingepakt. Voor een gemiddelde Nederlandse winter is dat kennelijk voldoende. Ik heb alleen mijn twijfel over de wortels die waarschijnlijk vorstgevoeliger zijn. Misschien is de verstandig om de kuip apart te isoleren bijvoorbeeld met enkele lagen bubbelfolie of 5 cm dik polystyreen. Ik bescherm de kuipen met fitnessmatten en verhuisdekens.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6743
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: olijfboom aangekocht , welke winterbescherming ?

Berichtdoor Duiven op 24 mei 2020 20:10

Kuip behoeft bescherming, maar in volle grond volstaat wat vlies bij matige vorst. Wij hebben er twee die al twee winters niet beschermd worden. Zijn sterke bomen.
Duiven
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 05 feb 2017 00:55
2 bedankjes

Re: olijfboom aangekocht , welke winterbescherming ?

Berichtdoor Dennis_S op 24 mei 2020 20:28

Ik heb schitterende exemplaren verloren zien gaan na het bevriezen van de bakken die niet waren beschermd. Zoals met alle exoten, en zeker die in potten, is het opschalen naarmate er meer kou of langduriger kou wordt voorspeld. ik bedoel, afgelopen winter had je geen bescherming nodig, maar een paar jaar terug heeft de winter dus geleid tot het afsterven van olijven die niet waren beschermd. Als ik er zelf een in kuip zou houden, zou ik kiezen voor een warmtelint met thermostaat om de kuip, daaromheen fleece of jute en daaromheen tot ook over de potgrond, een dubbele laag noppenfolie. Daarmee zul je een gemiddelde winter prima doorkomen. Ik zou toch ook een hokje, danwel plantenhoes, danwel een bigbag oid reserve houden die je over de plant kun trekken voor het geval dat er flinke koude, ijsdagen etc worden voorspeld. Het is even een uitgave, maar nog altijd goedkoper dan een nieuwe olijf of een lelijke olijf die maar niet goed in bad wil komen na de winter en/of steeds maar geel is door wortelsterfte.

Nog even ter info, alleen bubbelplastic oid is echt onvoldoende als de vorst langer aanhoudt. Dit zorgt er wellicht voor dat vorst minder snel in de pot dringt, maar eenmaal binnen zorgt de noppenfolie er ook voor dat de kluit langer bevroren blijft als het daarbuiten alweer dooit. Isoleren heeft alleen zin als je extra warmte wilt binnenhouden. En wortels en potgrond produceren geen extra warmte, dat doet alleen een warmtelint oid.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: olijfboom aangekocht , welke winterbescherming ?

Berichtdoor am012513 op 25 mei 2020 13:40

Ok dikke merci allemaal , ik houd hier rekening mee , groeten , Henk :thumb_up:
am012513
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 04 jan 2020 13:39
0 bedankjes


Keer terug naar Winterbescherming

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten