Planten genoeg licht bieden in de winter

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Planten genoeg licht bieden in de winter

Berichtdoor Yorannn op 17 aug 2020 16:05

Hi!

Sinds dit jaar heb ik een aantal bananenplanten, palmen en andere tropische planten die het zeer goed doen. Ik heb een aantal grote ramen (van grond tot plafond over een span van ongeveer 6 meter) op het noord-oosten waar ze voor staan en ze zijn de afgelopen maanden dus flink gegroeid.

In de lente en zomer krijgen ze daar zo'n 4-6 uur direct zonlicht per dag maar in de winter is dat een heel stuk minder (max 2 uur). Ik vermoed dat dat te weinig is dus zit ik er over te denken om een aantal LED kweeklampen op te hangen boven de planten die ik een aantal uren per dag kan laten branden om de planten zo van wat extra licht te voorzien.

Ik heb echt 0,0 verstand van kweeklampen maar heb een beetje gegoogeld en kwam onder anderen hier op uit.

https://www.hetledwarenhuis.nl/webshop/ ... r-diy.html

Heeft iemand hier misschien ervaring mee? Hoeveel lampen zou ik moeten aanschaffen en hoe lang zou ik ze moeten laten branden? Is het überhaupt verstandig om dit te doen?
Yorannn
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 07 jun 2020 21:18
0 bedankjes

Re: Planten genoeg licht bieden in de winter

Berichtdoor Greener op 19 aug 2020 09:59

Ik kweek alweer jaren met led en met de verlichting uit je link kan je net zo goed tl verlichting nemen (en heel dicht op de planten zetten)

Als je echt met led wilt gaan werken moet je eerst weten hoeveel vierkante meter je wilt belichten. Vervolgens moet je bekijken of je alleen groei of ook bloei wilt hebben in de winter en dan moet je helder hebben hoeveel geld je wilt gaan uitgeven.

Ik kan je op weg helpen maar dan heb ik dus iets meer info nodig ;)
Greener
 
Berichten: 464
Geregistreerd: 08 feb 2011 19:14
Woonplaats: ZH, onder R’dam
34 bedankjes

Re: Planten genoeg licht bieden in de winter

Berichtdoor draco op 19 aug 2020 13:24

Je kunt de thermostaat lager zetten als de gebruiksfunctie van de kamer dat toelaat. De lichtbehoefte van tropische planten is dan geringer omdat er minder groei is. Bij een hoog raam is relatief koeler.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Planten genoeg licht bieden in de winter

Berichtdoor Yorannn op 26 aug 2020 14:01

Greener schreef:Ik kweek alweer jaren met led en met de verlichting uit je link kan je net zo goed tl verlichting nemen (en heel dicht op de planten zetten)

Als je echt met led wilt gaan werken moet je eerst weten hoeveel vierkante meter je wilt belichten. Vervolgens moet je bekijken of je alleen groei of ook bloei wilt hebben in de winter en dan moet je helder hebben hoeveel geld je wilt gaan uitgeven.

Ik kan je op weg helpen maar dan heb ik dus iets meer info nodig ;)


Ik heb inmiddels 6 ledjes van 10 watt besteld van deze link https://nl.aliexpress.com/item/32890415722.html

Het gaat om een aantal enkele planten. Niet meer dan 2 vierkante meter.

Thanks voor de tips so far!
Yorannn
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 07 jun 2020 21:18
0 bedankjes

Re: Planten genoeg licht bieden in de winter

Berichtdoor Greener op 26 aug 2020 17:12

Hou er rekening mee dat deze lampen nooit de beloofde 10 watt per lamp leveren. (Simpele meter bestellen en je kan in de toekomst meteen al je apparaten checken)
Ik zou ze zéér dicht op je planten plaatsen bijna tot aan het punt van bladverkleuring. Je mist het vermogen om de planten in z’n geheel goed te belichten.
Maar iets is beter dan niets en met wat geluk komen je planten goed de winter door.
Greener
 
Berichten: 464
Geregistreerd: 08 feb 2011 19:14
Woonplaats: ZH, onder R’dam
34 bedankjes

Re: Planten genoeg licht bieden in de winter

Berichtdoor Guidonno op 27 aug 2020 11:35

Ik heb ook een paar van deze led strips in gebruik. Ze werken goed. Echter is het bereik slecht.

Het is dus verstandig om ze aan een frame te hangen zodat ze er dicht op hangen. Doormiddel van een ketting kan je dan de hoogte bepalen. Tussen de 10cm en 30cm gaat het bij mij goed :thumb_up:
Mijn tropische collectie: Trachy Fortunei/Wagarius, Cyathea Cooperi(Revolutum)/Brownie, Blechnum brasiliens, Fatsia Japonica, Sikkimensis Red Tiger, Dwarf Cav, Alocasia TeaCup, Strelitzia Nicolai/Regina
Guidonno
 
Berichten: 239
Geregistreerd: 24 okt 2018 10:45
19 bedankjes

Re: Planten genoeg licht bieden in de winter

Berichtdoor Yorannn op 01 sep 2020 13:52

Bedankt voor de adviezen! Ik ga ermee aan de slag.
Yorannn
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 07 jun 2020 21:18
0 bedankjes


Keer terug naar Winterbescherming

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten