starten met droogleggen

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

starten met droogleggen

Berichtdoor Lagarto op 04 nov 2020 00:36

Beste palmvrienden,

Even afgezien van het aanbrengen van een goeie bladlaag tzt voor de isolatie van de wortels in volle grond: hoe pakken jullie de "drooglegging" aan in aanloop naar de winter?

Ergens voor vorstaanvang zal je daarmee willen beginnen neem ik aan. Wanneer start je daarmee? En met welke stap? Ik denk dan aan eerst alleen de kluit/pot afdekken voor de late herfstregens, of al direct de plu erboven? Of laten jullie in de volle grond vooral begaan en moet de dikke bladlaag het maar doen (de bodem in de plantgaten heb ik wel 'verbeterd' maar we zitten hier op zand).

Ter illustratie: in mijn geval gaat het zowel om palmen in pot die bij grotere kou nog de schuur of veranda/serre in kunnen (humilis, canariensis, jonge Spaanse fortunei) als om palmen in de volle grond (fortunei, humilis, Jubaea chilensis).
Lagarto
 
Berichten: 460
Geregistreerd: 09 aug 2020 00:21
Woonplaats: Noord-Drenthe
36 bedankjes

Re: starten met droogleggen

Berichtdoor Tim123 op 06 nov 2020 19:36

Ik vind dit een goede vraag en het verbaast me dat hier nog niet op is gereageerd. :)

Het antwoord hierop zou ik niet weten, maar zelf heb ik een hoop palm/citrus/oleander/agave/schijfcactus zaailingen en die heb ik vorig weekend in de koude kas, schuur en op zolder geplaatst. Verder ben ik begonnen met afdak constructies maken voor enkele winterharde Opuntia's en 2 jonge Phoenix T.
Het moet nog maar blijken of ik te vroeg of te laat ben en wat het eindresultaat is.

Helaas duurt het nog wel zo'n 4 maanden tot ik mijn antwoord heb ;)

Hopelijk heb je hier iets aan gehad en ik blijf dit onderwerp met interesse volgen.
Tim123
 
Berichten: 399
Geregistreerd: 28 mei 2019 19:00
Woonplaats: Zoetermeer
28 bedankjes

Re: starten met droogleggen

Berichtdoor Dennis_S op 06 nov 2020 23:27

Alles in de vollegrond laat ik gewoon staan zoals het is. Pas als er vorst in aantocht is, start ik met inpakken. Of het dan nog nat is maakt mij niet zoveel uit. Eenmaal ingepakt droogt het vanzelf. Scheelt natuurlijk wel dat ik hier op doorlatend zand zit en water nooit lang blijft hangen. De potten is een iets ander verhaal, maar ook niet heel anders. Vandaag heb ik alles nog uitgebreid water gegeven want met dit zonnetje wordt nog steeds een hoop water verdampt. Droogleggen van potten doe ik eigenlijk ook niet aan. het droogt vanzelf. En alles in pot overwinter ik vorstvrij dus dan is vocht al helemaal geen probleem. En dan heb je nog een enkele uitzondering. Zoals mijn Bougainvillea. Die mag niet te lang en te koud blijven. Die gaat over een week, twee weken naar binnen. Maar de rest, we zien wel wanneer het gaat vriezen. Zodra ze naar binnen gaan, stop ik met water geven. En ik dek ook altijd de bodem af met een dikke laag blad oid. bij de palmen in de vollegrond. Regen gaat daar gewoon doorheen. Maar dat is geen enkel probleem.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: starten met droogleggen

Berichtdoor Lagarto op 07 nov 2020 20:29

Dank je wel Dennis, hier kan ik wat mee. Tim ook dank voor het aanzwengelen;-)
Lagarto
 
Berichten: 460
Geregistreerd: 09 aug 2020 00:21
Woonplaats: Noord-Drenthe
36 bedankjes

Re: starten met droogleggen

Berichtdoor Pita op 08 nov 2020 09:03

De soorten die je op noemt kunnen wel tegen een stootje. Toen ik nog in NL woonde deed ik ook pas inpakken en afdak/plu erboven als ik zag dat er strengere vorst was voorspeld. Bij -1/-4 liet ik het voor wat het was. Zeker trachy nog nooit iets aan gedaan, jubaea alleen een plu erboven. Planten in pot (afhankelijk an de soort) ook buiten laten met lichte vorst, evt tegen de gevel. Anders naar binnen
Pita
 
Berichten: 460
Geregistreerd: 16 jul 2015 22:57
Woonplaats: Montroi, Valencia, Spanje
33 bedankjes

Re: starten met droogleggen

Berichtdoor Rob op 09 nov 2020 00:41

Zelfde hier. Zo lang mogelijk uitstellen is een goede tip!

Vanaf September/oktober gaan eerst de echte tropicals naar binnen (denk bijv aan Bismarkia Licuala etc)
In November gaan de niet winterharde planten in pot voor uiteindelijk naar de garage (denk bijv aan Colocasia).

Volle grond bescherming gaat er in de regel pas in december op - zo laat mogelijk is hier idd het devies. Als we het halen, dan doe ik alles in 1x in de kerstvakantie. Alles komt er dan pas vanaf in maart. Dit kan omdat ik geen plastiek meer gebruik (tenzij het echt meer dan -8/-10 vriest...

Potten met palmen die winterhard zijn, zou ik zo in Nov/Dec on der een dakje zetten als je kan. Andere exoten (denk aan citrussen, oleanders) pas binnen als er vorst op komst is.

Bananen: Basjoo en andere 'harde' soorten gaan pas tegen de eerste vorst in de jas.
De meer tendere soorten gaan voordien in een pot binnen.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11287
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1116 bedankjes

Re: starten met droogleggen

Berichtdoor Lagarto op 09 nov 2020 01:05

Mooi, dank hiervoor Pita en Rob! Het ging me inderdaad om het droger laten worden van de wortelkluiten om bevriezen daarvan te voorkomen. Maar dat hoeft dus eigenlijk niet, begrijp ik. Verdere maatregelen vervolgens inderdaad zo laat mogelijk, dat was ook mijn plan.
Lagarto
 
Berichten: 460
Geregistreerd: 09 aug 2020 00:21
Woonplaats: Noord-Drenthe
36 bedankjes


Keer terug naar Winterbescherming

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten