Allerlei palmen overwinteren in volle grond

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Allerlei palmen overwinteren in volle grond

Berichtdoor Frederic op 06 nov 2020 23:10

Beste palmenliefhebbers:

Ik heb hier nu al een 3 tal jaar ( 2 winters) een aantal palmen in volle grond staan.
En deze doen het tot op de dag van vandaag allemaal goed.
Maar nu zou ik stapsgewijs de winterbescherming willen afbouwen ( over een aantal jaar).
Omdat dit door de aanhoudende groei steeds moeilijker en veel meer werk begint te worden. Met als doel de meeste palmen zonder bescherming de winter door te krijgen. Ik weet het, dit lukt niet bij al mijn palmen.
In het verleden heb ik al mijn soorten voorzien van een afdak, isolatie en eventueel een verwarmingselement.
De palmen waarover het gaat zijn de volgende: sabal texana, Sabal minor, jubaea chilensis, brahea armata, nannorrhops ritchiana silver, trithrinaX campestrix, chamearops vulcano en humilis.

Graag jullie mening en advies hierover?
Alle tips welkom

Mvg
Frederic
Frederic
 
Berichten: 85
Geregistreerd: 09 aug 2015 11:07
2 bedankjes

Re: Allerlei palmen overwinteren in volle grond

Berichtdoor Dennis_S op 06 nov 2020 23:39

inmiddels is iedereen wel wijzer geworden door de nodige ervaringen. Zo weet je dat bijna het hele lijstje wat je noemt niet zonder bescherming kan. ik bedoel dan enige vorm van bescherming. Alles valt of staat natuurlijk ook met de winter die we voorgeschoteld krijgen. maar ik zou geen risico nemen als je gewoon wilt dat je palmen gezond en vooral mooi blijven. Brahea, Nannorrhops, Trithrinax en de Sabal texana wil je echt wel helemaal droog houden in de winter. Ze kunnen wel koude aan, maar in combinatie met vocht gaat het geheid mis. Even de enkele goede ervaringen daargelaten, maar de verliesverhalen zijn er vele meer. Chamaerops is sterker, maar ook deze wordt snel lelijk bij een combinatie van vocht en koude, zelfs in een milde winter. verwarmen hoeft niet zo snel, maar als je deze droog kunt houden scheelt enorm veel. Dat geldt ook voor Jubaea die ook slecht tegen vocht en langdurige koude kan. kijk, afgelopen winter was er een van likmevessie en dan gaat het allemaal goed. Maar we kunnen nu eenmaal niet in een glazen bol kijken. Ik weet niet hoe groot jouw exemplaren zijn, maar de soorten die je noemt groeien langzaam en voor dat die echt te groot zijn om te beschermen......Washingtonia en Trachycarpus is een ander verhaal, die worden snel groot, maar de laatste hoef je eigenlijk ook weer niet ter beschermen. Hou je van experimenteren en vindt je het geen probleem om een palm te verliezen en te vervangen, bescherm dan terughoudend. Wil je mooie plamen die groot en oud worden en mooi blijven, investeer dan eenmalig in duurzame goede winterbescherming die je jaar na jaar kunt gebruiken. Succes!
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Allerlei palmen overwinteren in volle grond

Berichtdoor Rob op 06 nov 2020 23:59

Wsl zou je een niet te gekke winter met Sabal minor en Chamerops kunnen proberen - let wel dat de minor een échte minor dient te zijn. Hierbij zijn er veel kruisingen die vrij kewtsbaar zijn... De rest gaat er wsl sowieso aan.
Nannorhops overhouden is al een overwinning op zich btw; in mijn beleving buiten absoluut 100% kansloos.

De kunst is niet om bescherming af te bouwen - het is een kwestie van tijd maar uiteindelijk kun je de natuur niet verslaan. De kunst is niet te veel tijd investeren en slim beschermen.

Ik heb hier 1500m vol - behalve 2 of 3 dozijn Trachy waar ik niets aan doe staan hier 5 washies, 6 Sabals, 3 Livistona, 5 Chamaerops, 2 Butia, 2 Butiugrus, grote Jubaea, 2 ParaJubea, Titrinax (acantocoma), 2 Brahea armata en een Brahea edulis.
Ik men er vast een paar vergeten, maar pak de hele handel 1x per winter in, en weer uit in maart. Dit hele werkje kost me 0.5 to 1 dag...uitpakken onegveer 2 uur.
De rest van de tuin kost me nog een halve tot hele dag - denk aan potten binnenzetten (Strelitzia, Oleander, subtropische palmen) en planten liften (Colocasia etc)...

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11287
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1116 bedankjes

Re: Allerlei palmen overwinteren in volle grond

Berichtdoor Frederic op 07 nov 2020 09:57

Als ik hier de reacties zo wat lees zie ik dat de sleutel het droog houden is. De sabal texana, die ga ik zeker nog een aantal jaren volledig inpakken met afdakje en al. De 2 chamaeropsen kan ik nog wel een aantal jaar van een afdakje voorzien. Zou dit dan volstaan voor deze soorten? De brahea, trithinax campestris en nannorrhops ritchiani staan reeds droog onder afdakjes ;) en dat zal ik inderdaad nog wel moeten blijven volhouden. Maar is het de essentie om enkel de groeipunten volledig droog te houden of moeten alle bladeren droog zijn? Want ik denk maar aan een exemplaar als de brahea die enorm in de breedte groeit. En juist heftzelfde geld voor de jubaea. Of zouden jullie aanraden om de bladeren gans de winter bij elkaar te binden? Verder heb ik hier nog 2 cordyline australis red star staan en 2 cordyline torbay dazzler staan en daar ga ik veel korter op de bal proberen spelen en pas samen binden + inpakken en verwarmen als er een paar weken een koude periode aan komt.
Frederic
 
Berichten: 85
Geregistreerd: 09 aug 2015 11:07
2 bedankjes

Re: Allerlei palmen overwinteren in volle grond

Berichtdoor Rob op 08 nov 2020 19:34

Droog houden is iff het halve werk grond /groeipunt).
Brahea, Nannorhops en Trithrinax hebben allen een zeer notoire hekel aan natte koude. Zeker de Nannorhops - ze kan een pak koude hebben maar dan alleen in een heel droog medium (zoek maar eesn uit waar ie groeit...)

Voor die texana zou ik zeker ook wat voorzichtig zijn - er zijn veel kruisingen met Sabal op de markt, en texana is meestal de beste.
Jubaea en Chamaerops kunnen echt wel iets meer hebben (ook qua koude).
Als het weer zon flutwinter word, dan pak ik ze niet meer in.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11287
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1116 bedankjes


Keer terug naar Winterbescherming

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten