Warmtekabels kapot?

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Warmtekabels kapot?

Berichtdoor Helinde op 07 feb 2021 10:12

Hallo medepalmvrienden. Ik heb in mijn tuin voor het eerst warmtekabels gebruikt. 4 van 20 meter van Barteljo en een andere van 10 meter (van andere leverancier). Ik heb ze deze zomer preventief al aangeschaft. Ze hebben vannacht voor het eerst aangestaan. Die van 10 meter is voelbaar warm. De andere 4 van 20 meter voelen net zo koud als de ongeving. Er is geen spoortje smeltende sneeuw zichtbaar. Ze zitten op dezelfde groep, dus de groep moet het doen. De ene van het andere merk die wel warm wordt zit met een niet-werkende in dezelfde verlengdoos (uiteraard in een waterdichte kabeldoos voor buiten). Ik kan maar 1 conclusie trekken: de kabels zijn kapot. Vannacht zou het nog maar -3 moeten zijn geweest. Maar er komen 4 nachten van -10 aan en 2 nachten van bijna -10. O.a. mijn nieuwe jubea chilensis van 220 cm, 20 oleanders die -12 zouden kunnen hebben en een nieuwe butia capitata lijken ten doden opgeschreven...wat zouden jullie doen?
Helinde
 
Berichten: 340
Geregistreerd: 21 maart 2016 17:02
Woonplaats: Hedel
23 bedankjes

Re: Warmtekabels kapot?

Berichtdoor mathias op 07 feb 2021 10:26

Moeilijk te zeggen natuurlijk, maar ik denk dat het eerder de thermostaat gaat zijn in plaats van de kabel zelf. Ofwel is de thermostaat gewoon nog niet opgesprongen, ofwel is het effectief kapot.

Als je iemand met technische ervaring in de buurt hebt, kan die misschien wel helpen.
mathias
 
Berichten: 59
Geregistreerd: 19 nov 2019 19:29
Woonplaats: Antwerpen, België
2 bedankjes

Re: Warmtekabels kapot?

Berichtdoor Helinde op 07 feb 2021 10:34

Er zit geen thermostaat bij. Het zijn kabels die je gewoon in het stopcontact stopt...Ik heb met spoed nieuwe besteld, maar vrees te laat zijn voordat ik ze ontvang..
Helinde
 
Berichten: 340
Geregistreerd: 21 maart 2016 17:02
Woonplaats: Hedel
23 bedankjes

Re: Warmtekabels kapot?

Berichtdoor Dennis_S op 07 feb 2021 11:18

Heb je de leverancier al gebeld? Het is wel heel toevallig als ze allevier kapot zijn? AL geprobeerd een snoer in een apart stopcontact te doen?
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Warmtekabels kapot?

Berichtdoor Helinde op 07 feb 2021 11:25

Ik heb de leverancier gemaild. Een lampje doet het in alle stopcontacten...
Helinde
 
Berichten: 340
Geregistreerd: 21 maart 2016 17:02
Woonplaats: Hedel
23 bedankjes

Re: Warmtekabels kapot?

Berichtdoor BartB op 07 feb 2021 11:47

Even contact opnemen met de verkoper, als de kabels een ingebouwde thermostaat hebben kan het zijn dat het nog net niet koud genoeg is. Helaas ontbreekt deze info op de site van Barteljo.
BartB
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 09 maart 2019 10:46
3 bedankjes

Re: Warmtekabels kapot?

Berichtdoor johny op 07 feb 2021 11:53

ipv van een warmte kabel kan je net zo goed spotjes of gewone gloeilampen vb 40w (1 of 2 of 1x60 gebruiken voor verwarming wel kijken dat er geen water aan kan.
Een adere optie (betere) zijn die looplampen waar je een gloeilamp kan in draaien (goedkope dingen die af zijn & waterdicht stekker erin en husake. :happy_thai:
nb in verband warmte kabels zou ik eventueel een klein lampje bij die aansluiting koppelen zo heb je steeds controle of er ook spanning op je kabel komt (werking thermostaat)
Dus geen paniek en snel naar doe het zelf zaak -> looplampen;gloeilamp 8-)
johny
 
Berichten: 821
Geregistreerd: 26 jan 2021 11:25
89 bedankjes

Re: Warmtekabels kapot?

Berichtdoor Helinde op 07 feb 2021 17:41

Ik zie nu zowaar een halve cm gesmolten sneeuw om een deel van de kabels die nog net uitsteken onder de bouwsels. Ze staan sinds gisteren aan. Doen ze het dan toch wel? Hoe erg smelt de sneeuw bij jullie om de kabels?
Helinde
 
Berichten: 340
Geregistreerd: 21 maart 2016 17:02
Woonplaats: Hedel
23 bedankjes

Re: Warmtekabels kapot?

Berichtdoor Helinde op 07 feb 2021 17:44

Helinde
 
Berichten: 340
Geregistreerd: 21 maart 2016 17:02
Woonplaats: Hedel
23 bedankjes

Re: Warmtekabels kapot?

Berichtdoor Dennis_S op 07 feb 2021 18:50

Helinde schreef:Ik zie nu zowaar een halve cm gesmolten sneeuw om een deel van de kabels die nog net uitsteken onder de bouwsels. Ze staan sinds gisteren aan. Doen ze het dan toch wel? Hoe erg smelt de sneeuw bij jullie om de kabels?


Als ze buiten in de wind liggen, dan zie je er bijna niets van. Een halve cm zou kunnen, dan doen ze het toch wel! Je moet die kabels gebruiken om kleine ruimten te verwarmen. De ruimte tussen je plant en bijvoorbeeld je beschemingsmateriaal. Hoe meer lucht daar tussen zit, hoe beter, maar ook hoe lastiger meetbaar te verwarmen. Zeker met deze wind.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterbescherming

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten