Iemand statistieken?

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Re: Iemand statistieken?

Berichtdoor marcorietveld op 17 feb 2021 19:02

Als er iemand een reactie plaatst langer dan een paar regels is het misschien wel zo netjes om iets te antwoorden van "Bedankt voor je reactie...." in plaats van "Ja dat weet ik wel..".
Zelfs als je misschien iets anders bedoelde. Dat viel bij mij even verkeerd.
marcorietveld
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 16 mei 2011 14:03
4 bedankjes

Re: Iemand statistieken?

Berichtdoor Mate op 17 feb 2021 21:45

johny schreef:@ Rob heb me al eens afgevraagd of palmen met der tijd harder of meer afweer tegen koude worden of dat dit gewoon in de genen zit (vanaf geboorte :mrgreen: ) en op voorhand is bepaald.
Dus in eerste geval gewennen aan steeds koudere of verslechterende omgeving steeds iets meer laten afzien om harder te worden .
Dat zou gevolgen hebben met winterbescherming die eventueel te warm staat, of ben ik mis :?:


Harder worden ze iets, omdat ze groter worden. Niet door afharding. Maar er zijn hier experts die mijn mening ongetwijfeld met feiten kunnen bevestigen of ontkrachten.
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate
 
Berichten: 2875
Geregistreerd: 18 feb 2015 09:32
Woonplaats: hoofddorp
328 bedankjes

Re: Iemand statistieken?

Berichtdoor Rob op 18 feb 2021 12:06

Mate schreef:
johny schreef:@ Rob heb me al eens afgevraagd of palmen met der tijd harder of meer afweer tegen koude worden of dat dit gewoon in de genen zit (vanaf geboorte :mrgreen: ) en op voorhand is bepaald.
Dus in eerste geval gewennen aan steeds koudere of verslechterende omgeving steeds iets meer laten afzien om harder te worden .
Dat zou gevolgen hebben met winterbescherming die eventueel te warm staat, of ben ik mis :?:


Harder worden ze iets, omdat ze groter worden. Niet door afharding. Maar er zijn hier experts die mijn mening ongetwijfeld met feiten kunnen bevestigen of ontkrachten.



Mee eens, Matko.
Ik geloof ook niet dat je de inherente winterbestendigheid van een plant echt kan veranderen. Een species kan zich over generaties wel aanpassen, maar dan praten we over evolutieleer.
Zeker omdat wij vaak over 1 of enkele planten praten (in onze tuinen), is het echter altijd lastig bewijs hiervoor of tegen te leveren - te veel parameters, te kleine steekproef.

vwb je opmerking tav overbeschermen: ik ben van mening dat overbescherming misschien wel net zoveel planten om zeep helpt dan te weinig bescherming!
In mijn eerste twee echte winters als palmenprutser heb ik 2 Butia palmen om zeep geholpen; de eerste door te weinig, de tweede door teveel bescherming (= te warm, te lang icm weinig ventilatie).
Vooralsnog streef ik naar minimale/betrouwbare bescherming, die er zsm weer af moet. Dus pas daar absoluut mee op!

De kunst is m.i. daarom om je een eigen techniek te ontwikkelen die werkt voor jouw en jouw eigen tuin, die aan de volgende eisen voldoet:
Betrouwbaar, goedkoop, simpel en snel op te tuigen, ventileerbaar, 'schakelbaar', liefst voor een groot deel herbruikbaar, en snel te verwijderen.
(Mijn betere helft heeft daar nog een esthetische eis aan toegevoegd vwb de voortuin. Ze vind dat tentenkamp absoluut geen gezicht, dus hokjes & plastic zijn niet toegestaan :? )

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11280
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1115 bedankjes

Re: Iemand statistieken?

Berichtdoor Exotic Life op 18 feb 2021 19:12

--
Laatst bijgewerkt door Exotic Life op 23 feb 2021 08:33, in totaal 1 keer bewerkt.
Exotic Life
 
Berichten: 823
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:06
Woonplaats: Steenbergen (West Brabant)
56 bedankjes

Re: Iemand statistieken?

Berichtdoor johny op 18 feb 2021 23:21

als ik het goed begrijp samengevat:
*iedere plant heeft zijn vast ingebakken min temp (omgevingsvariabele daar gelaten, kunnen die waarde dus beïnvloeden maar nooit lager dan van natuur voorzien).

# zou een palm -7 C verdragen heeft het dan geen zin de winterbescherming(verwarming) op +2 of 4 C te houden maar vb instellen op vb -4
De neg temp kan dan enkel op voorwaarde dat de speer droog blijft denk ik, of is het nu juist voordeliger pos. temp aan te houden om deze speer bevriezing te voorkomen ingeval er toch nat of vocht is en zo risico vermijden of rot de speer even hard bij pos. temp :?:

*gewenning aan kouder kan naar fabelland (wel van invloed pas aangeplant, niet voldoende geworteld)

*Verluchting zou dan steeds kunnen zolang je niet de absolute min. temp van betreffende palm bereikt

#verschilend naargelang soort plant, sommige kunnen wel nat staan in de verpakking (welke)

#Maar hoeveel moet geventileerd te veel (te grote openingen) geven kan op bevriezing & energie verkwisting

Je kunt zien ben nog leek en ieder heeft zijn systeem, maar zou er geen soort van don´t & to doe lijst gemaakt worden.
Ook vergelijkingen van soorten winter bescherming naar een universele uitvoering.
Denk vb materialen die verstikking geven onvoldoende isolatie, buiten houden van nattigheid, soorten warmte bronnen(te groot - te klein tozv volume)
Heb al zoveel beschermingen gezien dat ik het op den duur ga twijfelen wat wel en wat niet kan, uit de tientallen moet er toch iets gemeenschappelijks of universeel zijn :onzeker:
johny
 
Berichten: 818
Geregistreerd: 26 jan 2021 11:25
89 bedankjes

Re: Iemand statistieken?

Berichtdoor draco op 18 feb 2021 23:41

Het absolute minimum van de meeste gekweekte palmen en andere planten is vaak wel bekend. Dat is de temperatuur die een soort niet overleefd. Dat wil niet zeggen dat wanneer je daar een paar graden boven blijft, een individuele plant het wél altijd zal overleven. Je kunt grofweg stellen dat naarmate de temperatuur de minimumwaarde dichter nadert, de kans toeneemt dat een plant het loodje legt. Als je er zeker van wilt zijn dat je plant overleefd, houdt dan een marge aan van zo 'n + 5°C. En zoals je zegt, er spelen meer factoren mee.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Iemand statistieken?

Berichtdoor Dennis_S op 18 feb 2021 23:55

Als een plant geregistreerd staat als dat die -7 aankan, dan wil dat niet zeggen dat je de plant wekenlang op -7 in leven kunt houden. En daar zit m wel een lastig punt, want de een verdraagt -7 kortstondig (bijvoorbeeld Butia), maar als de -7 dagenlang volhoudt, dan gaat ie geheid ten onder. En dan alles wat er tussen zit. En dan ook weer voor alle soorten andere eigenschappen.

Wil je een universele tip/bescherming, hanteer dan dit (met de gedachte: wil je een plant testen op wat ie aankan en daarmee kans hebben op dode, gehavende planten? Of wil je gave planten die elk jaar overleven?) Dit advies is waarbij je op zeker gaat dat je planten echt goed de winter doorkomen

1 zorg voor een droge omgeving.

2 zorg er voor dat de temperatuur nooit langer dan 12 uur onder 0 komt, ook al kan de soort -10 aan. Zie die reserve als fijn als je bescherming een keer faalt.

3 zorg voor een excellente ventilatie, zodat er geen stilstaande vochtige lucht kan ontstaan. Ventileer ook bij -20, alleen doseer dat.

4 zorg dat je wortels en de onderste 10 cm van je palm nooit en te nimmer bevriezen. Als het begin van de wortels bij je stambasis bevriest, dan sterfte de hele wortels die daaronder groeit en heb je er dus niets meer aan.

5 zorg dat je enige kennis hebt van waar de plant vandaan komt. Zo kun je met musa basjoo's bijna al het bovenstaande negeren, zolang je de boel maar vorstvrij houdt. Vocht etc maakt allemaal niets uit. En Chamaerops kan tot -10 aan, maar met vochtige bladeren of vochtige lucht krijg je bij + 3 graden al akelige vlekken op de bladeren en bruine bladpunten.

Trachycarpus is dan wel weer een buitenbeentje. Die hoef je alleen conform punt 4 te beschermen. Maar als het onder de -14 komt, dan geldt ook steeds meer de overige punten.

De ideale bescherming voor de meeste palmen: bladeren samenbinden en omwikkelen met vliesdoek of jute. Daaromheen een verwarmingskabel of een lichtslang, daaromheen een dunne luchtlaag (verschillende manieren om dat te realiseren) en daaromheen isolerend materiaal wat liefst ook water en winddicht is. Je kunt ook werken met een warmtebron op de grond en de warmte stijgt dan via de dunne luchtlaag naar boven.

Zorg dat (en dat klinkt gek) de warme lucht bovenin kan ontsnappen, maar wel mondjesmaat.

En zorg dat waar dat gebeurt, er geen water naar binnen kan.

Zorg er dan ook voor dat de warme lucht die bovenin ontsnapt (en veel vocht meeneemt, want warme lucht kan relatief veel vocht bevatten) weer wordt vervangen door verse lucht onderin. Dus je moet ook onderin zorgen dat er lucht de bescherming in kan. Onthoud dat er nooit meer lucht wordt binnengelaten dan er bovenin kan ontsnappen. Dus bovenin regel je de mate van ventilatie.

En dan, doseren van de verwarming. Gebruik je heel veel warmte, dan krijg je een grote luchtstroom en te hoge temperaturen. Dat wil je niet. Omdat een plant in een bescherming nauwelijks of niet kan assimileren (het is er immers vrij donker) wil je absoluut geen groei getriggerd door warmte. Daar krijg je zwakke planten van, groei zonder licht...). En het kost je veel geld (stroom) Maar verwarm tot iets van 4 graden. Je krijgt daarmee een minieme luchtstroom die weinig kost, maar toch genoeg vocht afvoert en de boel goedkoop op een lage temperatuur houdt. Met 4 graden is er geen groei. Bij 4 graden kun je de meeste palmen zelfs wekenlang in het pikkedonker houden (mijn record: Phoenix 11 weken in complete duisternis bij net boven vriespunt). Maar ook met Citrus werkt dat perfect.

Een goede vorm is ook: bescherm met ventilerend materiaal zolang het bij nachtvorsten blijft en acceptabel temperaturen. Voeg pas plastic en/of isolatie toe en schakel dan de verwarming in als er verkeerd weer aankomt.

Let ook op dat als je beschermde plant in de zon staat, de warmte heel snel toeneemt in deze tijd van het jaar. Geen licht, maar wel warmte in de verpakking. Monitoren is dus belangrijk en ingrijpen als dat nodig is.

En gaandeweg ik dit schrijf, kun je allerlei aanpassingen uitzonderingen etc bedenken voor net weer elke soort. Maar hey, dit werkt bij bij al sinds pak m beet tien jaar. Daarvoor regelmatig schade of verliezen, maar de afgelopen tien jaar alleen maar groter wordende gezonde palmen.

Als laatste, heb je eenmaal de ideale methode, investeer dan in duurzaam materiaal. Nieuwe palmen kopen is duurder. Hou er dan wel rekening mee dat eenmaal goed beschermd, de meeste palmen al snel een flink formaat gaan aannemen. En eenmaal groot, ja, dan houdt het vroeg of laat op.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Iemand statistieken?

Berichtdoor Rob op 19 feb 2021 00:13

Buiten de goed adviezen hierboven, alsnog even een opmerking tav de vraag van Johny

# zou een palm -7 C verdragen heeft het dan geen zin de winterbescherming(verwarming) op +2 of 4 C te houden maar vb instellen op vb -4

Ja, absoluut! Ik doe dit al overigens.
Er zit wel een kern van waarheid in de opmerking van Dennis' & Draco's tav de duur van die koude peiode, maar mijn punt:

Omdat ik met kerstlampjes werk, moet ik handmatig inschakelen. Aangezien ik vrij lui ben wacht ik eigenlijk tot de echte vorst komt. De gehele tuin is met kerst ingepakt met matten en heeft hier tot aan dat pak sneeuw onverwarmd gestaan met toch meerdere nachten met een klein tikkie vorst tot zeker -2.
Aangezien ik Livistona chinensis and L. australis als mijn meest kwetsbare palmen beschouw ging die als eerste aan, maar toch echt pas de nacht na de sneeuwval (zodat de bescherming eerst dicht kon sneeuwen (meer afsluiting tegen de koude aan de basis).
Je hoeft dus echt niet op +2 of zelfs +4 alles in te schakelen.
Eea hangt natuurlijk ook af van hoe goed de rest van je set up is.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11280
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1115 bedankjes

Re: Iemand statistieken?

Berichtdoor johny op 19 feb 2021 21:01

@draco;Denis_s;Rob ben jullie heel dankbaar om mee te genieten van jullie jaren praktijk ervaring eigenlijk onbetaalbaar :happy_thai:
Heb hier heel wat van geleerd, en ga volgende winter met een betere geruststelling beschermen.
Zelf heb afgelopen winter voor ieder palm een lichtslang met eigen thermostaat voorzien , alle ingesteld op 1,5 aan & 2,5 C uit moet zeggen verbruik viel mee .

Nog een vraag als ik een rol maak van omheiningsdraad en daar de lichtslang of verwarmingslint aan vast maak, krijg je een betere verluchting door afstand tot palm.
Zijn daar nadelen aan of niet :?:
Is deze methode aan te raden of beter dichter bij of op palm (met vliesdoek er onder) verwarmen om bepaalde reden :?:
johny
 
Berichten: 818
Geregistreerd: 26 jan 2021 11:25
89 bedankjes

Re: Iemand statistieken?

Berichtdoor Dennis_S op 19 feb 2021 22:17

Er zijn verschillende manieren. Hoe groter de ruimte om je palm in de door jou gewenste temperatuur, hoe beter. Maar hoe groter, ook hoe duurder het verwarmen is. De kunst is om alle zo klein mogelijk te hebben, maar goed functionerend. Dat kost maar heel weinig en nog een belangrijk voordeel is dat het niet snel stuk, of erger nog, wegwaaid!
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterbescherming

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten