Alle potplanten bevroren

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Alle potplanten bevroren

Berichtdoor MrSinister op 13 feb 2021 09:19

Beste palmvrienden.

Sinds vorig jaar heb ik een 60-tal nieuwe zaailingen (+-15cm groot) van de volgende soorten : Chamaerops Humilis, Trachycarpus Fortunei, Phoenix Canariensis, Sabal minor.
Deze stonden in de koude kast in een kleine 3 literpot.

Ik heb hier geen thermometer hangen maar de gevoelstemperatuur was hier naar mijn gevoel warm genoeg. Ik kom nu tot de vaststelling dat ze stuk voor stuk toch bevroren zijn. Een ramp want ik heb hier zoveel werk in gestopt.
Ook mijn vijgenbomen die in een grote pot zitten zijn volledig bevroren.

Mijn vragen : komt dit nog goed?
Wat kan ik nu het best doen?
Er worden in de loop van vandaag terug positieve temperaturen verwacht,...
Laat ik ze daar staan, of haal ik ze binnen in bvb de kelder waar het 10 graden is.
Alleszins een goede les voor de toekomst.

Alvast bedankt voor een snelle reactie
MrSinister
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 04 dec 2019 21:43
0 bedankjes

Re: Alle potplanten bevroren

Berichtdoor Eduard op 13 feb 2021 12:08

Hopen voor je dat ze het gaan redden en een goede thermometer kopen en een vorstbeschermer met thermostaat die regels het dan dat alles in de + blijft, ik vrees eigenlijk alleen voor de jonge P.canariensis, succes ;)
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10299
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
998 bedankjes

Re: Alle potplanten bevroren

Berichtdoor draco op 13 feb 2021 12:17

Snel ontdooien of langzaam dat is de vraag? Voor mijn vak weefselkweek geldt dat ingevroren cellen snel onder de kraan worden ontdooid ter voorkoming van schade door ijskristallen. Maar dat betreft cellen opgeslagen in vloeibare stikstof. Ik heb de snelle ontdooi methode wel beproefd met planten na een nachtvorst door de bladeren met een fijne waternevel te sproeien. De door vorst ontstane donkere vlekken verdwijnen dan sneller. Of de bevroren planten onherstelbare schade hebben opgelopen hangt af van de bereikte laagste temperatuur bij de kwetsbare structuren van de planten (groeipunt, wortels).
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Alle potplanten bevroren

Berichtdoor Dennis_S op 13 feb 2021 12:21

Eens, de Phoenix is een twijfelgeval. De rest zal het vast wel redden als ze in een beschut kas hebben gestaan. Hoewel ook Chamaerops en vijgen kwetsbaar zijn. Sabal en Trachycarpus kunnen een hoop hebben. Alles valt of staat ook met hoe koud ze zijn geworden. met -1 wordt alles uiteindelijk ook keihard, maar met -10 ook. Bij het eerste gaat het wellicht goed, bij het laatste wellicht fout.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes


Keer terug naar Winterbescherming

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten