Winterschade

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Winterschade

Berichtdoor p e t e r op 12 maart 2021 18:30

Heb je winterschade aan de palmen? Hoe herken je of ze zullen overleven of niet?Wat wel en wat zeker niet te doen bij vorstschade.

Ik kwam net deze video tegen op YouTube met nuttige uitleg daarover.

Als je de Engelse taal niet machtig bent, dan kan je de ondertiteling aanzetten door op [cc] te drukken in het video scherm.

https://youtu.be/QeAeIk-GJYk


Een overname van de Facebook post van Bart Derden
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
Avatar gebruiker
p e t e r
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 5283
Geregistreerd: 18 aug 2009 21:40
Woonplaats: Geel
447 bedankjes

Re: Winterschade

Berichtdoor joskes op 12 maart 2021 19:55

Bedankt Peter weer wat bijgeleerd!! :thumb_up:
joskes
 
Berichten: 244
Geregistreerd: 30 mei 2019 06:38
Woonplaats: Kortrijk
20 bedankjes

Re: Winterschade

Berichtdoor Rob op 13 maart 2021 01:03

Meest interessante in die video: Er stonden Licuala soorten tussen al die (dode) palmen die er redelijk tot goed uitzagen letterlijk meters van dode Washingtonia vandaan!!!!
(Video time index 12:49 rechts in beeld)
Ik dacht even aan Licuala spinosa, L. ramsayii - kan iemand bevestigen welke species dit zou kunnen zijn????

Additionele info: de 'big freeze' waar dez man over spreekt is 44 hrs met een minimum van -10.5°.
qua temps dus redelijk vergelijkbaar met die ene week die wij hadden.
Best wel heftig, zeker voor Houston begrippen aangezien men 2° al bar koud vind -
Een groot verschil is echter wel dat eind maart de temperaturen daar al weer richting de 25-30° gaan en in juli meer richting de 40° met een heel hoge RV (standje 'echt niet leuk meer').

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11287
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1116 bedankjes

Re: Winterschade

Berichtdoor Mate op 13 maart 2021 08:26

Hele goeie video van een echte liefhebber, dat merk je aan alles. Ze spuiten daar ook alles in met leaf guardian, wat zeker ook heeft geholpen. Misschien is dat ook de reden waarom de big boys wel zijn beschadigd omdat die moeilijker goed te sprayen zijn? Is dit de Gary die ook op het internationale forum actief is/was? Jaren terug ook wel eens wat gepost daar.

Thanks Peter :thai:
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate
 
Berichten: 2882
Geregistreerd: 18 feb 2015 09:32
Woonplaats: hoofddorp
328 bedankjes

Re: Winterschade

Berichtdoor Dennis_S op 13 maart 2021 09:21

Interessant zeker. Toch ben ik er niet van overtuigd dat het inspuiten met allerlei rommel nou echt helpt. Als je spuit en de plant herstelt, dan is het makkelijk om te zeggen, het helpt. Maar ik heb al zoveel palmen zien herstellen zonder al die rotzooi. hij geeft het al goed aan: hoe diep trek je de speren eruit, dat zegt al heel wat. maar zelfs dan, ook mijn Jubaea heb ik ook tot twee keer toe de speren tot diep in het hart weg kunnen trekken. En toch is deze vanzelf weer hersteld. Ook met mijn Butia (die niet meer leeft door een wortelprobleem) heb ik dat één keer gehad. met mijn Phoenix twee keer, maar dat was dan meer het type waarbij de speren vrij hoog waren doorgerot. Hij verwijst naar allerlei schimmels en insecten die dan het hart zouden vernielen. Maar die schimmels en insecten pakken alleen maar aangetast, dood weefsel aan. Gezond weefsel is prima in staat om belagers buiten te houden. Anders zouden heel veel palmen ook zonder vorstschade aangetast worden. Er komt immers altijd vocht in het hart van de palm, dat hou je niet tegen. Nou ja, ik weet het natuurlijk niet zeker. ik heb het nooit onderzocht. Maar er zit wel enige logica in. En ik draag geen geitenwollen sokken (met respect voor wie dat wel doen, lekker warm...) maar ik ben wel tegen het gebruik van dergelijke zware middelen waarvan het nut alleen maar bewezen is door de fabrikant. Het is niet voor niets verboden want helder is dat het in ieder geval ook schadelijk is voor organismen buiten je palm.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Winterschade

Berichtdoor Mate op 13 maart 2021 10:33

Dennis is denk dat deze man wel de nodige ervaring heeft met het inspuiten van de palmen. Het zal absoluut niet goed zijn voor de palmen maar soms moet je kiezen dus 2 kwaden als er flinke vorst aankomt en je niet de middelen of mogelijkheden hebt je palmen te beschermen d.m.v. hokken, zeilen etc. Ik heb makkelijk praten want in een halve dag heb ik mn tuin omgetoverd tot vluchtelingenkamp maar Gary bijvoorbeeld heeft natuurlijk te maken met een andere situatie. Waarschijnlijk zit er ook een stukje marketing bij want hij verkoopt dat spul maar het is al jaren op de markt en mensen zijn er blij mee.

Gelukkig hoef ik me er geen zorgen over te maken maar als je joekels van washis hebt en helemaal zoals Gary die met kruipende en kronkelende stammen ( waar gigantisch veel werk en tijd in zit) dan had ik het misschien ook wel overwogen.
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate
 
Berichten: 2882
Geregistreerd: 18 feb 2015 09:32
Woonplaats: hoofddorp
328 bedankjes

Re: Winterschade

Berichtdoor Dennis_S op 13 maart 2021 22:41

Jep, ik snap het. ik denk dat jij refereert naar de leaf guardian spray op het einde van het verhaal. Dat is wel interessant. Ik ken het niet, maar als hij zegt dat het werkt, geloof ik dat best. Maar het bespuiten van je palmhart met een koperfungicide kan nooit geen vervanging zijn voor het niet beschermen van je palmen. Als ik zijn verhaal goed begrijp, zegt hij dat als je speren er zo ver uit kunt trekken, en ze geven dus echt mee, dan is je palm dood. Ook als je bladeren gangen of de top knikt, Mee eens (of in ieder geval, grote kans). Als je een beetje moet trekken en niet alles komt mee, dan is er nog niets verloren. Ook niet als je bladeren nog omhoog wijzen, ook mee eens. De vraag is dus of je verdere schade kunt voorkomen door te bespuiten met een koperfungicide. Niet echt bespuiten, maar het hart volgieten. Ik ben er niet van overtuigd dat dat helpt om de redenen die ik eerder aangaf. Ook geeft hij aan dat het afzagen van je kroon bij een beschadigde palm, iets wat ook hardnekkig de ronde doet, een absolute no go is. Ook daar twijfel ik een beetje aan, want ik heb hier wel eens een story gezien van een afgezaagde Jubaea en Butia, die er na een paar jaar weer prima uitzagen. maar ik geloof zeker dat er een bepaald risico in zit als je zoveel afzaagt en dus bloot legt.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Winterschade

Berichtdoor Rob op 14 maart 2021 01:23

Een belangrijk verschil is voorts nog dat Houston in subtropische zone ligt.
Enkele dagen na die cold snap is het weer gewoon 20°C overdag, terwijl wij hier tegen iets van 3-10°C aangluren voor 4 maand!

Daarom is drooghouden voor ons nog veel belangrijker dan al het voorgaande.
Water is in potentie rot als er te lang stilstand is vooor de plant
Het volspuiten van het gat met vloeibare fungicide is hier imo daarom geen echte optie.
eea kan wel in poedervorm of papvorm gebruikt worden - de bordeauxe pap waarover wel eens word gesproken is ook een koper based fungicide als ik me goed herinner.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11287
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1116 bedankjes

Re: Winterschade

Berichtdoor draco op 14 maart 2021 01:59

Pappen is ook nathouden. Bij speerschade zet ik een palm liever een tijd in de kas waar het droog en warmer is. Zo heb ik eens een Dracaena draco door dit winterse euvel geloodst.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6743
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Winterschade

Berichtdoor Mate op 14 maart 2021 09:03

Dennis_S schreef:Jep, ik snap het. ik denk dat jij refereert naar de leaf guardian spray op het einde van het verhaal. Dat is wel interessant. Ik ken het niet, maar als hij zegt dat het werkt, geloof ik dat best. Maar het bespuiten van je palmhart met een koperfungicide kan nooit geen vervanging zijn voor het niet beschermen van je palmen. Als ik zijn verhaal goed begrijp, zegt hij dat als je speren er zo ver uit kunt trekken, en ze geven dus echt mee, dan is je palm dood. Ook als je bladeren gangen of de top knikt, Mee eens (of in ieder geval, grote kans). Als je een beetje moet trekken en niet alles komt mee, dan is er nog niets verloren. Ook niet als je bladeren nog omhoog wijzen, ook mee eens. De vraag is dus of je verdere schade kunt voorkomen door te bespuiten met een koperfungicide. Niet echt bespuiten, maar het hart volgieten. Ik ben er niet van overtuigd dat dat helpt om de redenen die ik eerder aangaf. Ook geeft hij aan dat het afzagen van je kroon bij een beschadigde palm, iets wat ook hardnekkig de ronde doet, een absolute no go is. Ook daar twijfel ik een beetje aan, want ik heb hier wel eens een story gezien van een afgezaagde Jubaea en Butia, die er na een paar jaar weer prima uitzagen. maar ik geloof zeker dat er een bepaald risico in zit als je zoveel afzaagt en dus bloot legt.


Klopt Dennis, ik had het puur en alleen over de leaf guardian. Dus preventief beschermen tegen aankomende flinke vorst.

Over het afzagen van een deel vd stam, denk ik dat dit meer gericht is op minder ervaren hobbyisten waar je al snel te veel en niet goed kan afzagen en je palm om zeep helpt. Er zijn zeker wel goede resultaten hiermee geboekt door mensen die verstand van zaken hebben...echter is dat wel een laatste poging tot redding en is de kans niet super groot dat het ook echt gaat werken aangezien de palm al in slechte staat is.

Gelukkig hebben we hier op het forum genoeg mensen met kennis en ervaring die weten wat ze moeten doen in bepaalde situaties die afgestemd zijn op ons klimaatje. Alsnog vond ik het een interesante video en ben ik blij niet in zijn schoenen te staan op dit moment want er zit behoorlijk wat emotionele en financiële schade na die winterprik bij Gary.
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate
 
Berichten: 2882
Geregistreerd: 18 feb 2015 09:32
Woonplaats: hoofddorp
328 bedankjes


Keer terug naar Winterbescherming

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten