Serre vorstvrij houden

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Serre vorstvrij houden

Berichtdoor tankton op 11 okt 2021 10:52

Palmvrienden,

Laat ik me even voorstellen, ik ben 31 en woon sinds een paar jaar in de betuwe op het platteland. De eerste winter heb ik mij vies vergist in de kou die er over de akkers trekt in de winter. Meeste van mijn semi winterharde planten waren doodgevroren. In de stad/dorp is het toch een stuk warmer en is er veel minder wind... Alleen mijn opuntia en agave hebben het overleefd omdat ze luw onder een dakgoot stonden en dus droog bleven.

Echter.... Sinds een half jaar ben ik na 3 weken klussen de trotse eigenaar van een serre van 31m2. Glazen schuifwanden die helemaal open kunnen in de zomer en tochtdicht zijn in de winter. Afgelopen zomer was ik uiteraard al heel blij dat ik hem had, sinds deze zomer veel te nat was voor de meeste cactussen die ik heb. De meeste cactussen die ik heb kunnen wel een paar graadjes vorst aan, en hoopte ik te kunnen laten staan. Voor veel palmen was ik toch te bang dat het te hard zou vriezen. Nu ben ik afgelopen weken eigenlijk aangenaam verbaast over de warmte in de serre. Afgelopen nachten was het 1 a 2 graden aan de grond, maar binnen niet onder de 15 graden gekomen. Ik vermoed dat het komt omdat de serre aan 2 kanten ingesloten is door mijn huis. Ook zullen de bakstenen 's avonds nog veel warmte afgeven aan de lucht omdat ze aan de zuidkant staan en veel zon pakken. Wanneer de zon even schijnt wordt het gewoon nog 30 graden plus.

Hebben jullie ervaring met een dergelijke serre? Is dit vorstvrij te houden zonder verwarming, of zal ik toch moeten stoken in de winter?
Laatst bijgewerkt door tankton op 14 nov 2021 23:28, in totaal 1 keer bewerkt.
We are here to care for the garden
tankton
 
Berichten: 512
Geregistreerd: 11 okt 2021 10:45
37 bedankjes

Re: Serre vorstvrij houden

Berichtdoor draco op 11 okt 2021 19:43

Ik heb een vergelijkbare ervaring met serres. Bij de vorige woning in een moderne buitenwijk van de stad was de serrekas aangebouwd met thermopane glas en stegdoppel dak op het Zuiden. Het werd er in de winter zelden kouder dan 10°C. De huidige woning op het platteland heeft een vrijstaande geïsoleerde plantenserre van vergelijkbare grootte (32 m2, 120 m3). Verwarming is met een elektrische blaaskachel en losse thermostaat (merk Biogreen). Tijdens de koude winters rond het eerste decennium zijn er ondanks het vorstvrij houden, verschillende zône 9B palmen gesneuveld. De minimum temperatuur is blijkbaar niet de enige factor, de lange duur van de Nederlandse winters (koud en hoge luchtvochtigheid) speelt zeker ook een rol. Voor de komende winter staat de thermostaat voor proef op 7°C ingesteld (voorheen 3°C). Kortom het is veilig om een ruime marge van + 5°C aan te houden boven de laagste temperatuur die voor je planten wordt aangegeven.
p.s. Zo te zien heeft je serre enkelwandige beglazing en zul je waarschijnlijk moeten bijverwarmen. Als de luchtvochtigheid hoog genoeg is zullen de ramen beslaan en eventueel bevriezen. Houdt daar rekening mee wbt de afstand van vorstgevoelige planten.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6745
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: Serre vorstvrij houden

Berichtdoor Rob op 11 okt 2021 21:31

Mijn schoonpaps heeft ooit zelf iets vergelijkbaars in elkaar geflanst tegen gevel, zonder al teveel op kwaliteit of isolatiewaarde te letten. Zulks een worst case scenario leidde naar een laagste van 0° of -1° zonder enige bijverwarming. Staat meestal bomvol met Cacti en andere net niet harde planten als Strelitzia.

Meten is echter weten.
Ik zou er 100% zeker gewoon voor gaan, en temperaturen meten (vooral aan de grond!), en een 'noodscenario' achter de hand (als in bijverwarmen, andere plek etc...) voor als het toch te koud mocht worden.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11287
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1116 bedankjes

Re: Serre vorstvrij houden

Berichtdoor tankton op 12 okt 2021 09:28

Ah, dus mijn gemeten temperaturen van nu, tot max 15 graden is niet onverwacht begrijp ik.

Ik ging er in gedachten vanuit dat het meer als een koude kas zou functioneren, dus hoge zomertemperaturen, maar koude en droge winters waar de nachten net zo koud worden als buiten.

Nu lees ik toch dat de temperatuur in een dergelijke serre waarschijnlijk amper onder 0 zal komen. Ik verwacht niet veel warmte vanuit huis, want heb overal geisoleerde wanden en 3 dubbel glas, al kan ik in een noodgeval gewoon de openslaande deuren open zetten en de kachel in huis flink laten werken... :lol: Zal waarschijnlijk ook komen omdat het helemaal lucht/winddicht is zonder noemenswaardige kieren enzo?

Dat is wel tof, wellicht toch wat bananen of passiflora aanplanten dan ofzo :D
We are here to care for the garden
tankton
 
Berichten: 512
Geregistreerd: 11 okt 2021 10:45
37 bedankjes

Re: Serre vorstvrij houden

Berichtdoor Rob op 12 okt 2021 11:10

Meestal zorgt een zonnetje overdag al voor een beste stoot warmte/energie in zo'n serre die tegenwoordig meestal goed sluiten.
Gecombineerd met de warmte afgifte van de gevel (die er toch is) zorgt dat kennelijk voor behoorlijk wat demping in de lage nacht temps. Ik zou er niet van opkijken dat je die "buitentemp +10° gewoon in de winter ook kunt toepassen.

Wel ff oppassen met bananen, want 0° is dan weer niet altijd een zekerheidje voor sommige bananen!
Enfin, ik zou gewoon ervoor gaan, en vooral een sensor neerhangen.
Het "open deur" plan is in ieder geval een backup in geval van nood.

Ventileren is overigens ook wel een noodzaak; zon luchtdichte serre accumuleert veel vocht en stilstaande lucht is in ieder geval niet ok - dus als de temps het dan ff weer wel toelaten, deur of roosters open en ventileren.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11287
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1116 bedankjes

Re: Serre vorstvrij houden

Berichtdoor draco op 12 okt 2021 11:55

Het belang van ventileren deel ik met Rob. De kasdeur staat altijd open zolang het niet vriest.
De automatisch openende dakramen functioneren alleen niet in de winter waardoor de luchtverversing dan wordt beperkt. Ventileren overdag bevordert de groei. leerde ik destijds van Maurice bij Ponga Treeferns. De lagere luchtvochtigheid in de opwarmende kas zorgt voor verdamping via de bladeren waardoor de planten water en mineralen kunnen opnemen.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6745
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: Serre vorstvrij houden

Berichtdoor tankton op 12 okt 2021 13:03

draco schreef: Ventileren overdag bevordert de groei. leerde ik destijds van Maurice bij Ponga Treeferns. De lagere luchtvochtigheid in de opwarmende kas zorgt voor verdamping via de bladeren waardoor de planten water en mineralen kunnen opnemen.

Interessant, dat wist ik niet. Al is het best logisch :D

Ik zou natuurlijk ook zo'n elektrische ontvochtiger kunnen neerzetten, dan heb je meteen iets van verwarming i.v.m. de restwarmte van dat ding.
We are here to care for the garden
tankton
 
Berichten: 512
Geregistreerd: 11 okt 2021 10:45
37 bedankjes

Re: Serre vorstvrij houden

Berichtdoor tankton op 18 okt 2021 09:15

Zat mij nog te bedenken, eigenlijk werkt enkel glas toch al als een ontvochtiger? Warme vochtige lucht beslaat tegen het koude glas en wordt druppelend naar de grond afgevoerd.
We are here to care for the garden
tankton
 
Berichten: 512
Geregistreerd: 11 okt 2021 10:45
37 bedankjes

Re: Serre vorstvrij houden

Berichtdoor tankton op 28 okt 2021 10:59

Nu al weer 25 graden in de serre. Ik ben al een maand lang Longue d'aout vijgen aan het plukken :D

Afbeelding

Afbeelding
We are here to care for the garden
tankton
 
Berichten: 512
Geregistreerd: 11 okt 2021 10:45
37 bedankjes

Re: Serre vorstvrij houden

Berichtdoor Lagarto op 31 okt 2021 15:34

Tankton, loopt jouw condens tegen het dak netjes naar beneden richting schuifwanden?
Jouw dakverloop lijkt hetzelfde als bij mijn veranda/serre, en het lijkt erop dat het condens bij mij niet naar beneden loopt maar ter plekke naar de grond druppelt. Met plasjes op de grond als gevolg. Ik zoek de verklaring momenteel in het verloop van het dak.

Hoe is dat bij anderen?

Vwb vorstvrijheid kan ik nog niks zeggen, het gevaarte gaat ook hier zijn eerste winter tegemoet.
Lagarto
 
Berichten: 460
Geregistreerd: 09 aug 2020 00:21
Woonplaats: Noord-Drenthe
36 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterbescherming

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten