Washingtonia filifera beschermen

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Re: Washingtonia filifera beschermen

Berichtdoor tankton op 05 dec 2021 12:20

Precies, veel woestijn planten kunnen vorst verdragen, maar geen dagenlange vrieskou of met regen.
tankton
 
Berichten: 503
Geregistreerd: 11 okt 2021 10:45
37 bedankjes

Re: Washingtonia filifera beschermen

Berichtdoor Mate op 05 dec 2021 15:14

draco schreef:
Mate schreef:Filifera staat er om bekend niet van nattigheid icm kou te houden. In de vochtigere regios in zuid europa rotten ze ook weg na dit soort winters. Tis een beetje te vergelijken met een dacty. Ze kunnen best wat kou aan maar wel bij droge lucht/omstandigheden.


Hoe valt dat te rijmen met filifera's aan westkust van Frankrijk (Languedoc). Het klimaat is er milder maar waarschijnlijk zijn de winters er ook nat. Daar staan volwassen exemplaren die volgens 12 graden vorst hebben overleefd zonder compleet bladverlies. W. filifera gedijdt het beste in rijke luchtige grond die voldoende vocht bevat. Door de aanhoudende regens zal de veenpotgrond te nat zijn geworden waardoor de wortels onvoldoende lucht krijgen? Ik heb ze vandaag binnen gezet. De palmen zijn na een trage start dit seizoen flink gegroeid dankzij een langwerkende mestkorrel met harscoating.


Zijn dat pure Filiferas of hybrides (.Filibustas)? Ze hebben zeker vocht nodig en dat pakken ze ook wel met die diepe wortels maar bv de stam is erg bevattelijk voor hoge luchtvochtigheid icm kou. Ik heb er verder niet de boeken op nagelezen. Dit is wat ik in Kroatie heb geconstateerd. In de vochtigere gebieden van Dalmatie zag je uiteindelijk de stammen wegrotten totdat ze omvielen bij een goeie storm. De robustas daar in tegen geen enkel probleem. De hybirdes met meer fili bloed ondervonden ook meer problemen btw. Ik weet dat tegenwoordig de meeste filiferas niet meer puur zijn en er robusta dna bij zit maar sommige filiferas hebben nog wel heel veel kenmerken van een pure en dus ook die eigenschappen.
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate
 
Berichten: 2875
Geregistreerd: 18 feb 2015 09:32
Woonplaats: hoofddorp
328 bedankjes

Re: Washingtonia filifera beschermen

Berichtdoor Tim123 op 05 dec 2021 17:56

Wel opvallend, de vlekken zijn voor het grootste gedeelte na 1 nacht op zolder te hebben gestaan verdwenen.
Tim123
 
Berichten: 397
Geregistreerd: 28 mei 2019 19:00
Woonplaats: Zoetermeer
27 bedankjes

Re: Washingtonia filifera beschermen

Berichtdoor draco op 05 dec 2021 21:40

@Mate
Deze filifera zijn afkomstig van Coldpalm uit zaad gekweekt. Kenmerkend voor filifera zijn de doornloze bladstelen bij de jonge planten. Hoe dat bij een filibusta is, weet ik niet.
@Tim123
Hier in de kas zijn de vlekken nog niet weg, op een zolder zal het waarschijnlijk droger zijn.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Washingtonia filifera beschermen

Berichtdoor Tim123 op 05 dec 2021 23:37

draco schreef:@Mate
Deze filifera zijn afkomstig van Coldpalm uit zaad gekweekt. Kenmerkend voor filifera zijn de doornloze bladstelen bij de jonge planten. Hoe dat bij een filibusta is, weet ik niet.
@Tim123
Hier in de kas zijn de vlekken nog niet weg, op een zolder zal het waarschijnlijk droger zijn.


Temperatuur brengt de sapstroom ook weer op gang, ik had hem ook liever in de kas gezet, maar die staat vol ;)
Tim123
 
Berichten: 397
Geregistreerd: 28 mei 2019 19:00
Woonplaats: Zoetermeer
27 bedankjes

Re: Washingtonia filifera beschermen

Berichtdoor Mate op 05 dec 2021 23:58

Han, heb jij toevallig een foto van de betreffende filiferas in Frankrijk want als ik op languedoc zoek zie ik alleen maar hybride washis (schitterende exemplaren btw) naar voren komen met erg veel invloeden van Robusta.
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate
 
Berichten: 2875
Geregistreerd: 18 feb 2015 09:32
Woonplaats: hoofddorp
328 bedankjes

Re: Washingtonia filifera beschermen

Berichtdoor draco op 06 dec 2021 01:51

Ik heb de informatie uit een handboek Matko, La Connaissance des Palmiers van Pierre-Olivier Albano (Edisud 2002), die als palmkenner gelieert is/was bij Fous des Palmiers. Hij memoreert de verschrikkelijke winter van 1985/86 waarbij het -12 tot -15°C werd in de Languedoc. Phoenix canariensis legden daarbij massaal het loodje terwijl het meerendeel van de oude filifera's overleefde. Sindsdien zijn aan de Zuidwestkust meer filifera's aangeplant door liefhebbers en gemeentes. Voor Washingtonia robusta daarentegen ligt de grens bij -7°C.
J-P waarschuwt en passant voor de verwarring die bestaat over beide soorten. Het meerendeel van de verkochte filifera's betreffen volgens hem de veel gekweekte robusta. Hij stelt dat de veel professionals niet in staat zijn om de 2 soorten in hun jeugdstadium te onderscheiden.

Misschien kun je hier informatie vinden of opvragen: http://www.fousdepalmiers.com
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Washingtonia filifera beschermen

Berichtdoor marinus op 10 dec 2021 15:45

Draco:
Phoenix canariensis legden daarbij massaal het loodje.

Ik heb ze in het verleden heel vaak gehad, tot plusminus 20 jaar geleden.
Mijn ervaring in Ommen is tot-9 gaat het hier goed, daarna altijd kapot gegaan.

Marinus
marinus
 
Berichten: 2432
Geregistreerd: 30 sep 2011 03:04
77 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Winterbescherming

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten