Polycarbonaat voor kas

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Polycarbonaat voor kas

Berichtdoor jordylemstra op 06 jan 2022 00:04

Dag Palmvrienden,

Ik gebruik een kas voor de overwintering van palmen. Nu wil ik het dak vernieuwen. Ik kan goedkoop aan polycarbonaat komen, maar dan wel met de kleur opaal.
Is dit wel geschikt voor een kas? Of laat deze te weinig licht door
jordylemstra
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 13 apr 2020 23:34
0 bedankjes

Re: Polycarbonaat voor kas

Berichtdoor draco op 06 jan 2022 01:53

Polycarbonaat opaal zal misschien iets minder (± 10%) lichtdoorlatend zijn dan helder PC. Het geeft wel een mooie lichtspreiding. Mijn vorige plantenserre had een stegdoppel dak van opaal polyacrylaat. Daar kwam ruim voldoende licht door. Ik had speciaal voor PA gekozen omdat dit materiaal UV transparant is in tegenstelling tot polycarbonaat. De planten hoefden dan niet aan het zonlicht te gewennen als ze in het voorjaar weer naar buiten gingen.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Polycarbonaat voor kas

Berichtdoor tankton op 06 jan 2022 08:52

Voordelen:

Warmte wordt beter binnen gehouden dan in glas omdat het beter isoleert. Vooral als je de dikkere platen gebruikt.
Het is goedkoper.
Het is lichter in gewicht, vooral een voordeel als je zelf moet leggen.


Nadelen:
Het beschadigt sneller door krasjes e.d.
Als je het niet goed doet krijg je condens en algen in je platen. Al is dit grotendeels te voorkomen door op de juiste manier de kanalen dicht te tapen.
Laat minder licht door.
Warmte wordt niet opgebouwd zoals in een glazen kas. Als het zonnetje schijnt zal warmte niet snel ophopen zoals het in een glazen kas doet.

Vooral dat laatste is een punt waar je goed over moet nadenken. Een glazen kas kan prima 20 graden+ worden als het in de winter zonnig is, maar dat wordt een stuk lastiger met polycarbonaat.


Dit plaatje van een serre-fabrikant heb ik destijds gebruikt om een keus te maken:

Afbeelding
We are here to care for the garden
tankton
 
Berichten: 503
Geregistreerd: 11 okt 2021 10:45
37 bedankjes

Re: Polycarbonaat voor kas

Berichtdoor jordylemstra op 06 jan 2022 10:58

Bedankt! Het gaat mij vooral om de hoeveelheid licht die er door komt.
Is 55% voldoende voor palmen?
jordylemstra
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 13 apr 2020 23:34
0 bedankjes

Re: Polycarbonaat voor kas

Berichtdoor draco op 06 jan 2022 12:00

In principe is 50% van het daglicht ruim voldoende voor palmen. Zonaanbidders als Brahea, Chamaerops en Phoenix canariensis kun je in de zomer beter buiten zetten. Afstand bepaald de hoeveelheid licht die een plant ontvangt. Voor invallend licht geldt de kwadratenwet, dwz dat de hoeveelheid licht afneemt met het kwadraat van de afstand. Opaalglas heeft als bijkomend voordeel een kleinere kans op verbranding door direct zonlicht.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Polycarbonaat voor kas

Berichtdoor PeterHoofddorp op 07 jan 2022 00:40

Ik heb een orchideeenkas van volledig polycarbonaat.
Alleen helder, zodat ik moet schermen in de zomer om tot 50-60% minder licht te komen.
Ik zou het graag vervangen door opaal, wat me heel wat schermen zou besparen, en het plan is ook dit (ooit) te doen.
Afgelopen winter, met de sneeuw op de kas en -12 C, was het +15 C binnen in de kas en het ijs en sneeuw op de kas smolt niet. Dat zegt wat over de isolatie!
Helemaal geweldig! Dat polycarbonaat!
Avatar gebruiker
PeterHoofddorp
 
Berichten: 890
Geregistreerd: 04 apr 2021 18:45
Woonplaats: Hoofddorp
83 bedankjes


Keer terug naar Winterbescherming

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten