Winterschade bij kuippalmen.

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Winterschade bij kuippalmen.

Berichtdoor draco op 17 maart 2022 12:25

De afgelopen winter stelde qua vorst weinig voor (met enkele lichte nachtvorsten tot -6°C). Wel viel er abnormaal veel regen. De eerste conclusie was dat de palmen in kuip niet hadden geleden. Dat is wat voorbarig geweest. Trachycarpus, Chamaerops, Jubaea, Rhapidophyllum en Yucca rostrata zien er nog steeds goed uit. Butia odorata daarentegen heeft een flinke tik gehad. Meerdere jonge veders zijn beschadigd en inmiddels verdroogd. De schade wordt pas nu zichtbaar. Door de oplopende temperatuur neemet de metabolische activiteit van de plant toe waardoor latente schade tot expressie komt. Zou het harder hebben gevroren dan was de schade waarschijnlijk acuut zichtbaar zijn geworden. In tegenstelling tot Butia odorata heeft Butia eriospatha de winterperiode goed doorstaan.
Bijlagen
Butia odorata var. capitata.jpeg
Butia odorata var. capitata.jpeg (694.81 KiB) 7140 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Winterschade bij kuippalmen.

Berichtdoor Lieven op 17 maart 2022 13:55

Daarom staat deze net voor de overkapping.
tijdens de winter een meter achteruit net eronder
en bij aanhoudend vriesweer tot tegen het huis.

Luxepositie dus, voor de laatste winters althans...

Afbeelding

Afbeelding

Mvg, Lieven
Lieven
 
Berichten: 401
Geregistreerd: 26 jul 2013 11:20
Woonplaats: Oostham
50 bedankjes

Re: Winterschade bij kuippalmen.

Berichtdoor johny op 17 maart 2022 21:03

Dit jaar voor eerst pvc afdakjes geplaatst omdat deze het eerste jaar in grond.
Wellicht gewoon geluk gehad want dat was niet bedoeld voor ieder winter 3x butia odorata ook ander brahea en yucca .r nolina beschermd .
Het is wel een abnormaal natte winter geweest , maar dat kan je niet op voorhand weten
johny
 
Berichten: 815
Geregistreerd: 26 jan 2021 11:25
89 bedankjes

Re: Winterschade bij kuippalmen.

Berichtdoor Rob op 17 maart 2022 22:44

Han,
Dat lijkt op speerrot. Die veder is niet bevroren geweest, maar het meristeem is beschadigd.
Butia in kuip is wat mij betreft nooit zon een goed idee geweest (tenzij je hem binnensleept)...

Voor aankomende nachten word het er wsl niet beter op. lichte vorst mogelijk (aan de grond)...en dan 15+° overdag

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11280
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1115 bedankjes

Re: Winterschade bij kuippalmen.

Berichtdoor draco op 18 maart 2022 01:41

Mocht de palm bezwijken dan zal ik volgende winter Butia eriospatha in de kas overwinteren. Die ben ik al eens aan speerrot kwijtgeraakt. Het hart kon er zo worden uitgetrokken en er resteerde alleen een diep gat. De eriospatha is de favoriet en ook minder makkelijk te vervangen. Nu verwacht ik geen problemen meer omdat de palmen kurkdroog staan.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Winterschade bij kuippalmen.

Berichtdoor Dennis_S op 18 maart 2022 08:41

Vervelend Han, dit soort dingen. De kans is echter groot dat deze wel weer doorpakt, maar eerst dan dus een fase met kleine misvormde bladeren. Mijn vermoeden is dat kou niet zozeer de oorzaak is van speerrot, maar meer een periode van stilstaande groei, zoals de meeste planten in de winter kennen. Ik vermoed dat het afweermechanisme van palmen stopt noj ssm langere periode van lage temperaturen, waardoor schimmels de plant kunnen binnendringen. En ja, natuurlijk dan precies op die plekken die continu vochtig blijven, zoals het verborgen hart van elke palm. Schimmels hebben dat vocht nodig, maar niet alleen dat, anders zou een pal m op alle momenten overal kunnen gaan rotten. Dus als de cellen van de palm nog voldoende actief zijn, kunnen binnendringende schimmelhyfen tegengehouden worden. En actief zijn ze pas vanaf een bepaalde temperatuur. Een voordeel van hokjes is vooral ook dat de temperatuur in zon hokje soms zomaar even een paar uur hoog genoeg is om weer even het afweermechanisme in gang te zetten. En dus niet perse droogte de reddende factor is, maar ook de celactiviteit van de palmen bij even iets warmer weer. Het lijkt mij een complex samenspel van factoren. En dit is geen wet he, dit is een theorie hoe ik er tegen aan kijk en wat ik gebruik bij het beschermen van mijn palmen. Het zou mooi zijn als hier wat onderzoek naar wordt gedaan. Overigens heb ik hier de New Form staan. Een inmiddels gevestigde palm met een stam van 1,5 m. Maar vrijwel elk jaar is de speer aangetast. Ook dit jaar weer. Niet heel erg, maar toch.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes


Keer terug naar Winterbescherming

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten