Brugmansia in veranda

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Brugmansia in veranda

Berichtdoor Hitch op 08 nov 2022 18:56

Vorig jaar in januari liep ik even langs bij Exotica en daar tussen alle bladloze Brugmansia's stond 1 klein plantje nog vol in blad. Ik vond dat zo speciaal dat ik de plant mee naar huis heb genomen en in mijn veranda heb gezet waar het s' nachts nooit kouder word dan 10 graden en waar ik het als ik thuis ben warmstook tot 22 graden. Het plantje groeide gewoon het verdere verloop van de winter door van zo'n 30 cm bij aankoop tot een meter tegen maart/april. Vanaf dat de ijsheiligen gepasseerd waren verpotte ik hem naar een veel grotere kuip en ging hij buiten waar hij bleef tot half oktober. Bloei was wat tegengevallen maar de plant was ondertussen zo'n 1.8 m hoog. Ik zette hem terug in de veranda en toen sloeg hij als een bezetene aan de bloei maar hij begon gelijktijdig ook blad te laten vallen en ondertussen is hij dus volledig kaal. Dat had ik niet verwacht feitelijk gezien hij vorige winter dus groen was gebleven en groeide. Nu weet ik niet wat het beste is voor de plant, gewoon laten staan in de veranda of beter kouder wegzetten. Hij zou naar de garage kunnen waar het niet kouder word dan 5 graden maar er is wel geen licht. Ik heb vroeger ook Brugmansia's gehad welke ik toen poogde te overwinteren tussen mijn andere planten die in mijn serre stonden welke op 5 graden verwarmd werd maar de Brugmansia's schimmelden toen steeds weg.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Brugmansia in veranda

Berichtdoor Tropical Groentje op 10 nov 2022 22:36

Laat genomen Brugmansia stekken staan vaak langer in het groen als hun ouders. Ik denk dat je het in die hoek moet zoeken. Jouw plant heeft zijn winter doorgroei omgezet in een mooie lengte. 1.80 in 1 jaar tijd is niet verkeerd! Het kan komen doordat hij niet in rust is geweest. Probeer het dit jaar nog eens met de winterrust. Neem wat mooie stekken zodat als hij weer verschimmeld je toch volgend jaar weer die prachtige plant hebt staan.
Ik ben nu mijn brugmansia's droger aan het zetten (afdak buiten) om ze binnen te zetten zodra de 5 graden wordt aangetikt. Ik haal de plant met kluit en al uit de pot om het drogen te versnellen en zet de plant uiteindelijk in een vuilniszak met een beetje turf op zolder achter een schot. Daar is het donker, droog en de temperatuur is tussen de 10 en 5 graden. 1x per maand kijk ik of er wat water gegeven moet worden maar dat is zelden het geval. Volgens mij is het donker zetten van belang. Hij heeft dan niet de neiging om blad aan te maken terwijl hij moet rusten. Zonde van de energie. In maart zet ik de planten in een bijkamer die iets warmer is en vooral daglicht heeft. Beetje water erbij en in april lopen zeal mooi uit. In mei gaan ze groen naar buiten en heb ik al vroeg de eerste ronde bloemen.
Tropical Groentje
 
Berichten: 88
Geregistreerd: 26 sep 2020 08:59
7 bedankjes

Re: Brugmansia in veranda

Berichtdoor Hitch op 11 nov 2022 11:44

Dan ga ik het ook zo proberen en gaat hij de garage in. Bedankt om je ervaring te delen.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Brugmansia in veranda

Berichtdoor tankton op 11 nov 2022 21:49

Ik overwinter ze hier in de serre waar het net aan vorstvrij blijft. Uiteraard zijn ze dan bladloos en ik snoei ze helemaal terug tot de basis stokken. In de loop van het voorjaar beginnen ze dan weer uit te lopen.
We are here to care for the garden
tankton
 
Berichten: 503
Geregistreerd: 11 okt 2021 10:45
37 bedankjes

Re: Brugmansia in veranda

Berichtdoor Patriickjoo op 28 nov 2022 15:49

Wij hebben hier ook 2 brugmansia's in pot, die nog redelijk klein zijn maar wel wat bloemen hebben aangemaakt.
Wij hebben een veranda met glazen schuifdeuren, en vooralsnog de brugmansia's hier geplaatst zonder terug te snoeien of iets.
Het blijft daar boven 0 graden.

Kan dit gewoon?
Of zouden jullie zeggen terugsnoeien en juist op een donkere plek plaatsen?
Patriickjoo
 
Berichten: 82
Geregistreerd: 07 aug 2018 16:31
0 bedankjes

Re: Brugmansia in veranda

Berichtdoor tankton op 28 nov 2022 15:51

Zonder terugsnoeien kan ook prima hoor. Uiteindelijk laat hij toch al zijn blad vallen. Terugsnoeien doe ik vooral om de plant wat voller te krijgen. Na de snoei gaat hij meestal vertakken en krijg je dus een volle plant ipv 1 lange stok.

Zo lang het boven 0 blijft zal het goed gaan.
We are here to care for the garden
tankton
 
Berichten: 503
Geregistreerd: 11 okt 2021 10:45
37 bedankjes


Keer terug naar Winterbescherming

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten