Albizia julibrissin rosea beschermen?

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Albizia julibrissin rosea beschermen?

Berichtdoor p e t e r op 19 okt 2009 21:46

Hoi,

Ik heb een maand gleden een Albizia julibrissin rosea van zo'n 2,5 m geplant op een bergje.
Hoe bescherm ik deze het best tijdens de winter (niet, vliesdoek, noppenfolie rond de stam) en van welke temperaturen?

Peter
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
Avatar gebruiker
p e t e r
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 5283
Geregistreerd: 18 aug 2009 21:40
Woonplaats: Geel
447 bedankjes

Re: Albizia julibrissin rosea beschermen?

Berichtdoor amourath op 19 okt 2009 23:01

De mijne overleefde vorige winter zonder ook maar iets van bescherming, maar was wel in het voorjaar al in de grond gezet... en de jouwe pas laat op het jaar. Gezien die nog niet de kans heeft gehad om goed te wortelen zou ik zeker de kluit beschermen wanneer het gaat vriezen, een dikke laag bladeren/stro/schors erop zodat jouw bergje niet dicht vriest.
Voor de rest kan die boom echt wel veel hebben, hij laat z'n blad vallen dus de verdamping is nihil, de sapstromen vallen ook stil. Enkel de jongste scheuten waren ingevroren bij mij maar het lijkt me dan ook redelijk onmogelijk om zo'n hele kruin te gaan inpakken. Ik ga er uiteraard wél van uit dat jouw boom geen kasplantje is, en eerder al winters buiten heeft doorgebracht...
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Re: Albizia julibrissin rosea beschermen?

Berichtdoor KevinC op 20 okt 2009 06:38

Als ze al enkele jaren buiten staan zijn het idd heel sterke planten.
Ik heb er één van ongeveer 6m hoog en 6m breed en die heeft deze winter lange tijd erg lage temperaturen ovr zich gehad (-18°C) en had in het voorjaar enkel een paar dode twijgjes.

Deze staat echter al een jaar of 10 in de volle grond dus bij de joue is het anders. Ik zou gewoon proberen de wortels te beschermen door een beschermlaag op de grond te leggen. Ik denk niet dat vliesdoek rond de stam of iets dergelijks goed helpt.

Grts
Kevin
Groetjes,
Kevin
KevinC
 
Berichten: 1691
Geregistreerd: 27 sep 2009 18:30
Woonplaats: Keerbergen
60 bedankjes

Re: Albizia julibrissin rosea beschermen?

Berichtdoor dest_planten op 21 okt 2009 09:04

Hoi,

Die van mij heeft ook al enkele winters onbeschermd overleefd in de volle grond. Het enigste wat je kan hebben is dat de takken een beetje invriezen.

Groeten,

Stefan
Avatar gebruiker
dest_planten
 
Berichten: 1750
Geregistreerd: 18 aug 2008 21:51
Woonplaats: Sint-Gillis-Waas (Oost-Vlaanderen)
50 bedankjes


Keer terug naar Winterbescherming

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten