Foto's Winterbescherming

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Foto's Winterbescherming

Berichtdoor p e t e r op 01 nov 2012 23:10

Misschien een leuk idee om in dit topic je foto's te posten van je winter beschermingsmethode's.
Zo kunnen we van elkaar leren en verdwalen de foto's niet in de topic's.

Bv. deze van Erna:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Info:
De panelen zijn allemaal 1,5 m breed, dat is de breedte van de noppenfolie. De hoogte kan je zelf over beslissen. De panelen worden vastgemaakt onderaan en bovenaan met vijzen aan een horizontale plank ( staat ergens op een foto ) Vermits wij in een zeshoek werken hebben we zo 3 vaste panelen. De 3 andere stukken worden gewoon open gelaten tot het begint te vriezen. Dan worden de 3 ' gaten" toegeniet , opnieuw met noppenfolie.
Binnenin staan 1 of 2 gloeilampen, die wat warmte afgeven.
Als het dan echt erg vriest ( vanaf - 6 of zoiets ) zetten we er nog een elektrisch blazertje met thermostaat in, enkel om het binnenin vorstvrij te houden. Meestal is dit enkel s'nachts, maar wij wonen hier aan de kust, en hier is het niet zo koud als in het binnenland.


Met dank aan Erna voor de info en de foto's.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
Avatar gebruiker
p e t e r
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 5283
Geregistreerd: 18 aug 2009 21:40
Woonplaats: Geel
447 bedankjes

Re: Foto's Winterbescherming

Berichtdoor p e t e r op 01 nov 2012 23:14

Rico:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
Avatar gebruiker
p e t e r
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 5283
Geregistreerd: 18 aug 2009 21:40
Woonplaats: Geel
447 bedankjes

Re: Foto's Winterbescherming

Berichtdoor Carlo op 01 nov 2012 23:55

De bouwmarkten zijn er weer goed mee. :lol:
De hobby slaat door, volgens mij zijn de kosten van de materialen op de laatste 2 foto's minstens drie keer zo hoog als de waarde van het plantje. :onzeker:
Avatar gebruiker
Carlo
 
Berichten: 1923
Geregistreerd: 27 aug 2011 23:59
Woonplaats: Dongen, Brabant, NL
148 bedankjes

Re: Foto's Winterbescherming

Berichtdoor p e t e r op 02 nov 2012 00:25

De bedoeling van dit topic is te kunnen "afkijken" en te leren van elkaars beschermingsmethode's. Als je het zo maakt dat je deze kan hergebruiken dan mag het gerust wat duurder zijn vind ik.

Een nieuwe plant kopen elke lente is niet de bedoeling van onze hobby denk ik. Het hoort er helaas bij om in de winter iets te creëren waardoor we de planten kunnen overhouden. (wat zonder bescherming normaal niet zou lukken in ons klimaat)

Iemand die pas begint kan best eerst met goedkope planten experimenteren zodat je leergeld niet te duur wordt elke winter.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
Avatar gebruiker
p e t e r
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 5283
Geregistreerd: 18 aug 2009 21:40
Woonplaats: Geel
447 bedankjes

Re: Foto's Winterbescherming

Berichtdoor Rob op 02 nov 2012 01:37

Moet zeggen dat het 'herbruikbare systeem' van peter me wel bevalt.
1 keer de kost, en vervolgens herbruikbaar en snel te ontplooien.
In dat geval kun je de cost over meerdere jaren verdelen.

Ik heb een herbruikbaar systeem voor Butia, Chamaerops, en ga er volgend jaar bijbouwen. Zelfde systeem. Eisen zijn goed, snel en herbruikbaar. Goedkoop is optioneel.

Note dat hier nog geen folie of plastiek in de tuin te zien is...Ensetes staan nog buiten.
ik ga eerst een weekje midden oosten doen, en als ik terug kom ga ik aan de slag (8/9/10 nov).
Als het even kan nog een maand later :lol:

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11280
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1115 bedankjes

Re: Foto's Winterbescherming

Berichtdoor junglegarden op 02 nov 2012 11:47

p e t e r schreef:
Afbeelding

Info:
De panelen zijn allemaal 1,5 m breed, dat is de breedte van de noppenfolie. De hoogte kan je zelf over beslissen. De panelen worden vastgemaakt onderaan en bovenaan met vijzen aan een horizontale plank ( staat ergens op een foto ) Vermits wij in een zeshoek werken hebben we zo 3 vaste panelen. De 3 andere stukken worden gewoon open gelaten tot het begint te vriezen. Dan worden de 3 ' gaten" toegeniet , opnieuw met noppenfolie.
Binnenin staan 1 of 2 gloeilampen, die wat warmte afgeven.
Als het dan echt erg vriest ( vanaf - 6 of zoiets ) zetten we er nog een elektrisch blazertje met thermostaat in, enkel om het binnenin vorstvrij te houden. Meestal is dit enkel s'nachts, maar wij wonen hier aan de kust, en hier is het niet zo koud als in het binnenland.


Met dank aan Erna voor de info en de foto's.


Jeetje dat is een heel dorp :shock: heeft wel als voordeel dat je bij vorst alleen de verwarming aan hoeft te zetten en verder geen gestress, ik ga pas bij matige nachtvorst en ijsdagen beschermen, alleen de koppen van de dicksonia's dek ik eerder af, is wel een werk dat in- en uitpakken maar je kunt dan ook 's winters van je planten genieten.
Avatar gebruiker
junglegarden
 
Berichten: 311
Geregistreerd: 17 sep 2012 17:18
Woonplaats: Gemeente Katwijk
11 bedankjes

Re: Foto's Winterbescherming

Berichtdoor draco op 03 nov 2012 02:41

Indrukwekkend en hoe houdt dit dorp bij windkracht 11?. Ik heb veel respect voor de moeite die exotenliefhebbers doen om hun planten 's winters te beschermen. Ik prijs me gelukkig met het bezit van een royale kas. De enige beschermwaardige exoten in de tuin, hebben in recente winters het loodje gelegt, Trachycarpus incluis. Eerst maar eens afwachten of we nog 'nominale' winters krijgen.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Foto's Winterbescherming

Berichtdoor JmC4c op 03 nov 2012 10:19

Ik vindt dit allemaal knap gedaan :thumb_up:
Laat mij deze in elkander steken en die hangen volledig uit de haak :lol:

Ik heb gelukkig gewone trachycarpus staan, en wagnerianus, die ik iets of wat ga beschermen met vliesdoek en stro.
Avatar gebruiker
JmC4c
Bedrijven
 
Berichten: 4987
Geregistreerd: 25 jun 2011 16:43
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
502 bedankjes

Re: Foto's Winterbescherming

Berichtdoor Ivan op 03 nov 2012 11:25

winterse neerslag bescherming
Bijlagen
2.jpg
2.jpg (238.57 KiB) 13380 keer bekeken
Ivan
 
Berichten: 1041
Geregistreerd: 31 aug 2011 08:51
65 bedankjes

Re: Foto's Winterbescherming

Berichtdoor erna op 03 nov 2012 11:28

draco schreef:Indrukwekkend en hoe houdt dit dorp bij windkracht 11?. Ik heb veel respect voor de moeite die exotenliefhebbers doen om hun planten 's winters te beschermen. Ik prijs me gelukkig met het bezit van een royale kas. De enige beschermwaardige exoten in de tuin, hebben in recente winters het loodje gelegt, Trachycarpus incluis. Eerst maar eens afwachten of we nog 'nominale' winters krijgen.


Hallo,

Dat is helemaal geen probleem, onze tuin is omringd door schuttingen en de verschillende huisjes worden goed in de grond verankerd. We gebruiken ook vissersparaplu's om andere planten te beschermen tegen de regen, en zelfs bij storm blijven die mooi op z'n plaats.

groetjes, Erna
erna
 
Berichten: 3305
Geregistreerd: 07 maart 2010 16:14
Woonplaats: Keiem-Diksmuide
374 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterbescherming

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten