Puinzak als bescherming

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Puinzak als bescherming

Berichtdoor Dutchlatino op 10 jan 2013 20:02

Hoi luitjes,
"Als de dagen lengen gaat de winter strengen"; een spreuk die maar al te waar is helaas. Januari en februari zijn voor ons de "gevaarlijkste" maanden.

Dit jaar heb ik puinzakken gebruikt als bescherming voor mijn bomen. Tegen de onderkant heb ik zeil gelijmd om deze volledig waterdicht te maken. In het midden van de onderkant ( binnenin) heb ik een plastic beker gemonteerd. Hier steek ik de witte stok in die ik met twee sjorbanden tegen de stam heb gemonteerd.

Ik heb de zak geplaatst op het moment dat de kruin droog was. Ik denk dat dit héél belangrijk is.

Misschien werkt het en hebben jullie iets aan deze tip.

Groetjes,
Johan

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Dutchlatino op 18 jan 2016 17:30, in totaal 2 keer bewerkt.
Neem eens een kijkje in mijn tuin: http://dutchlatino.webklik.nl/page/fotoalbum
Avatar gebruiker
Dutchlatino
 
Berichten: 201
Geregistreerd: 11 okt 2011 14:59
Woonplaats: Valkenswaard
11 bedankjes

Re: Puinzak als bescherming

Berichtdoor david134 op 10 jan 2013 20:58

mooi bedacht . of het echt sterke vries gaat tegen houden ??
david134
 
Berichten: 49
Geregistreerd: 29 aug 2012 20:24
2 bedankjes

Re: Puinzak als bescherming

Berichtdoor Harold538 op 10 jan 2013 21:53

Ik heb zelf ook 2 van deze bigbag's in de garage liggen, het was de bedoeling om deze ook hiervoor te gaan gebruiken, maar durf het toch niet zo goed aan. Ben te bang voor verstikking.
Mijn exotische tuin

viewtopic.php?f=49&t=14359
Harold538
 
Berichten: 182
Geregistreerd: 18 mei 2012 04:23
Woonplaats: Noord Nederland
5 bedankjes

Re: Puinzak als bescherming

Berichtdoor Dennis_S op 10 jan 2013 22:05

Lijkt me een prima methode. Niet zozeer om de kou tegen te houden, maar veel belangrijker zijn de overige weersinvloeden die samen met koude nogal wat schade aan kunnen richten. Denk aan zonneschijn op bevroren blad, regen die het hart van je palm inloopt, stralingsvorst, wind. Trachycarpus hoef je met de komende koude niet te beschermen tegen kjoude, maar op deze manier houd je palm wel in topstaat, het oog wil ook wat, toch?
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Puinzak als bescherming

Berichtdoor s.janssen op 10 jan 2013 22:28

Het ligt er wel aan waar je woont natuurlijk, hier is het beschermen van trachy in een goede winter zeker nodig. En in het zuiden staan ze je raar aan te kijken ;) Ik bescherm mijn fortunei door een wigwam methode omdat deze palmen net zijn geplant afgelopen juni. Afgelopen jaren zijn er genoeg Trachycarpus gestorven hier in het dorp ;)
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Avatar gebruiker
s.janssen
 
Berichten: 4407
Geregistreerd: 13 nov 2010 23:11
Woonplaats: Biddinghuizen NL
284 bedankjes

Re: Puinzak als bescherming

Berichtdoor Dennis_S op 10 jan 2013 22:31

Klopt, was een hel daar in flevoland...Maar ik bedoelde ook met deze koude, die nu voorspeld is.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Puinzak als bescherming

Berichtdoor Dutchlatino op 10 jan 2013 23:39

Hier in Z.O. Brabant hebben we de afgelopen jaren een paar keer onder de 20 graden vorst gezeten S.Jansen dus ik moet toch iets. Volgens mij was het nergens toen kouder als hier.
Voor verstikking hoeft je niet bang te zijn Harold; onder is de zak gewoon open. Als het weer het toelaat is de zak er ook weer zo af; de stok laat ik gewoon zitten. Om jullie een idee te geven; de palm op de foto is in totaal ruim 3 meter en heeft een behoorlijke kruin van bladeren. Kleinere palmen zullen meer ruimte hebben bovenin.
Neem eens een kijkje in mijn tuin: http://dutchlatino.webklik.nl/page/fotoalbum
Avatar gebruiker
Dutchlatino
 
Berichten: 201
Geregistreerd: 11 okt 2011 14:59
Woonplaats: Valkenswaard
11 bedankjes

Re: Puinzak als bescherming

Berichtdoor Harold538 op 11 jan 2013 03:11

Zeg S.Janssen wat doe ze eigenlijk met al die Trachy's die op het terrein van Walibi staan? Krijgen deze palmen ook allemaal winterbescherming? Vind ze trouwens ook erg dunne stammen hebben.
Mijn exotische tuin

viewtopic.php?f=49&t=14359
Harold538
 
Berichten: 182
Geregistreerd: 18 mei 2012 04:23
Woonplaats: Noord Nederland
5 bedankjes

Re: Puinzak als bescherming

Berichtdoor Klaas-Jan op 11 jan 2013 05:06

Op deze manier bescherm ik de (Trachycarpus)palmen ook. Een stok langs de stam vastmaken en daar een emmer op zetten met een dekzeil erover of vier palen een halve meter van de stam in de grond en daar dan een dekzeil over. Dit doe ik wanneer het veel regent of sneeuwt en dreigt te gaan vriezen. Zo houd ik de palm van boven droog en komt er geen sneeuw in het groeipunt. Misschien niet nodig maar vind het een veiliger gevoel en het is maar een fractie werk vergeleken met het inpakken van de rest van de tuin.
Avatar gebruiker
Klaas-Jan
 
Berichten: 415
Geregistreerd: 16 maart 2011 21:33
Woonplaats: Nieuw-Weerdinge (Drenthe)
34 bedankjes

Re: Puinzak als bescherming

Berichtdoor Dutchlatino op 11 jan 2013 10:08

OK Klaas-Jan; in principe dus dezelfde methode. Hoe lang doe jij dit al en wat zijn je ervaringen ?
Neem eens een kijkje in mijn tuin: http://dutchlatino.webklik.nl/page/fotoalbum
Avatar gebruiker
Dutchlatino
 
Berichten: 201
Geregistreerd: 11 okt 2011 14:59
Woonplaats: Valkenswaard
11 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterbescherming

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten