grondsoort voor cypripedium

Als je vragen of berichten hebt over orchideeën mag je ze in deze rubriek plaatsen.

grondsoort voor cypripedium

Berichtdoor gerard250 op 10 mei 2014 13:48

hallo allemaal

Ik ben van plan om een veldje met cypripedium aan te leggen in mijn tuin en ben op zoek naar het mengsel waar de planten op moeten groeien. Mijn tuin is geheel zwart zand, op internet staan mengsels met vulca korrel maar dat is hier in de buurt( Groningen bij de grens) niet te verkrijgen. zou ik ook gewoon lava en dan kleine korrel kunnen gebruiken? Kleigrond om de boel wat te verrijken is hier wel te halen. Graag jullie advies hierin. Heb momenteel een C Kentucky maxi en ben van plan om nog meer soorten aan te schaffen. C. regina en C pubescens staan op mijn verlanglijstje en natuurlijk C. calceoles.

gr Gerard
Avatar gebruiker
gerard250
Bedrijven
 
Berichten: 30
Geregistreerd: 12 feb 2011 17:56
Woonplaats: Vlagtwedde
1 bedankjes

Re: grondsoort voor cypripedium

Berichtdoor shusui op 10 mei 2014 16:04

Hier in de tuin heb ik ondertussen al een 30 soorten en hybriden staan en dat gaat voor de meeste soorten goed tot nu toe. Deze winter en voorjaar heb ik er veel bijgekocht, hoe goed deze aanslaan wordt pas volgend jaar duidelijk als ze even groot of groter dan dit jaar terug komen.

Als je goede luchtige zandige bosgrond hebt kan je de makkelijke hybriden zo in de tuin planten.
Heb je dat niet dan plant je ze best in een speciaal mengsel.
Dat kan gewoon los in een put in de grond, of (beter) volledig afgesloten in bv een grote pot, metselkuip of een grotere kuip van vijverfolie (een bed) .

Ik zit hier op redelijk zware leemgrond, dus ik heb alle cypen (op 2 na) in kuipen en bedden geplant.
Als grondmengsel kan je van alles gebruiken en de meningen zijn heel verdeeld daar over.
Vulca korrel komt wel het vaakst terug in de bekende mengsels maar is ook voor mij moeilijk te vinden. Ik heb ooit 1m³ vulca korrel kunnen kopen bij een particulier die er te veel had, maar na het aanleggen van 3 bedden voor Cypripediums is mijn kuub vulca er al bijna door en moet ik binnenkort op zoek naar een nieuwe leverancier.
Om wat zuiniger te zijn op vulca korrel gebruik ik ook veel perliet in mijn mengsel, dat is goedkoop, licht en ik kan er makkelijk aan geraken.

Met lava heb ik geen ervaring, maar misschien dat een combinatie van lava en perliet wel het proberen waard is.

Dit is ongeveer het mengsel dat ik bij de aanleg van mijn nieuwste bedden heb gebruikt.
25% vulca
25% perliet
10% rijnzand
20% zaai en stekgrond
20% potgrond (grof en weinig bemest)

Dit is goed bruikbaar voor de meeste soorten.
Voor de kalkminnende doe ik er 10% gemalen oesterschelpen bij , en voor de zuurminnende 10% versnipperde dennennaalden.
Ik heb nu 3 bedden voor Cypripediums, 1 voor kalkminnende en 2 voor neutrale soorten.
De zuurminnende zijn apart in kuipen geplant. Als ik nog enkele zuurminnende soorten kan op de kop tikken ga ik voor die soorten ook een bed maken.

Hier even een schetsje van hoe ik mijn bedden maak:
Afbeelding

De kuip is gemaakt van rubber vijverfolie.
Ik zorg er voor dat in de zomer er altijd een laagje water in het bed staat. Cypripediums wortelen oppervlakkig dus hebben er geen last van. Door dit water staan ze altijd vochtig genoeg en blijft de bodem altijd koel.
Het gedeelte dat onder water komt wordt gevuld met steenslag en kiezel.
Op het laagste punt van de kuip is een doorvoer met een pvc buisje naar een standpijp buiten de kuip. Met deze standpijp regel ik de hoogte van het water. Dit kan door de pijp af tezagen, of door er een gaatje in boren op de gewenste hoogte. In de winter laat ik het water uit de bak door de standpijp weg te nemen.
Op de kiezel laag komt het cypen mengsel (vulca/perliet/potgrond…)
En als afdekkingslaag leg ik +-3 cm pure vulca korrel, zo blijven de neuzen van de cypen droger in de winter en ik vind het ook mooier dan het mengsel.

Als ik met potten of metselkuipen werk maak ik ofwel de gaten voor de water afloop op +-5cm hoogte. Of als er al gaten in zijn leg ik een grote plantenschotel op de bodem.
Zo staat er toch ook altijd een laagje water op de bodem. (Ook in de winter maar heb er nog geen problemen mee gehad).

Deze methode met een bed met water in is zeker niet de enige methode , en ik zeg ook zeker niet dat dit het beste is, maar ik heb er goede resultaten mee en enkele Cypen kenners die ze al jaren kweken zweren bij deze methode. Maar bv Judith prins kweekt ze ook in verhoogde bedden, maar dan zonder folie er in, gewoon bedden gevuld met het cypenmengsel.

Hier vind je nog wat info over mengsels en soorten (ook welke neutraal/zuur/kalk minnend zijn):
http://cypripedium.be/index.html (heb ik mijn mengsel ongeveer op gebaseerd)
http://www.judithprinstuinorchidee.nl/
http://www.w-frosch.de/ (de meest volledige site qua aantal soorten en hybriden)

En nog enkele foto’s van mijn bedden:
Aangelegd in 2012:
Afbeelding
Afbeelding

Aangelegd dit voorjaar:
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door shusui op 10 mei 2014 16:52, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
shusui
 
Berichten: 1727
Geregistreerd: 05 maart 2010 00:14
Woonplaats: Geetbets
193 bedankjes

Re: grondsoort voor cypripedium

Berichtdoor gerard250 op 10 mei 2014 16:31

hoi shusui
bedankt voor je reactie en wat ziet het er geweldig uit bij jou!!!
Voor de regina heb ik wel een oplossing, die gaat in een moeras samen met vleeseters, rietorchis en povonia. om de turf wat luchtig te houden komen er ook osmunda regalis in. Die houd de grond luchtig en zorgt ook voor schaduw. Die verhoogde bedden heb ik ook gezien bij Judith en dat ziet er ook wel mooi uit. Ik ga mooi ff snuffelen op de links die je hebt gestuurt.

gr Gerard
Avatar gebruiker
gerard250
Bedrijven
 
Berichten: 30
Geregistreerd: 12 feb 2011 17:56
Woonplaats: Vlagtwedde
1 bedankjes

Re: grondsoort voor cypripedium

Berichtdoor shusui op 10 mei 2014 17:05

Dag Gerard,
Als vleeseters goed groeien in dat moeras zal het voor de meeste Cypen te nat zijn vrees ik.
Met Cypripedium californicum zou het misschien kunnen lukken. Deze staat graag vochtig en komt in de natuur ook voor samen met vleeseters (Darlingtonia).
http://www.cpukforum.com/forum/index.php?showtopic=37167

Maar dat zou wel een vrij moeilijke soort zijn voor beginners (hier gaat hij nu zijn 3de zomer in, gekocht als kleine plant, wordt elk jaar groter maar heb nog geen bloei gehad)

Osmunda regalis zou ik ook niet te kort bij Cypen zetten, deze worden heel groot (en geven ook schaduw) maar ze gaan sterke concurrentie vormen ondergronds vrees ik. Tenzij de Cyp dan weer afgesloten staat in een pot.

Gr,
Sven
Avatar gebruiker
shusui
 
Berichten: 1727
Geregistreerd: 05 maart 2010 00:14
Woonplaats: Geetbets
193 bedankjes

Re: grondsoort voor cypripedium

Berichtdoor gerard250 op 30 mei 2014 11:36

hoi hoi

Ik heb reeds meer dan 30 jaar orchideeën dus ben niet echt een beginner :D Het moeras wat ik heb gepland voor de vleeseters krijgt verschillende nivo's en de pogonia en cypripedium komen in het hoge en drogere gedeelte. Ik weet dat de osmunda behoorlijk groot kan worden en die komt zo te staan dat die de middagzon afschermt. De vraag is alleen wat te gebruiken als alternatief voor de vulca korrel. miss dat seramis iets is? Ik hoor graag de ervaringen van anderen.

gr, Gerard
Avatar gebruiker
gerard250
Bedrijven
 
Berichten: 30
Geregistreerd: 12 feb 2011 17:56
Woonplaats: Vlagtwedde
1 bedankjes


Keer terug naar Orchideeën

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast