rietorchissen voor Lily-Anne

Als je vragen of berichten hebt over orchideeën mag je ze in deze rubriek plaatsen.

Re: rietorchissen voor Lily-Anne

Berichtdoor Guy op 26 apr 2010 10:41

't Ziet er goed uit Lily-Anne :) . Een beetje substraat zal wel voldoende zijn om te verrijken met schimmel. In feite gaat het gewoonlijk om algemeen voorkomende schimmels, o.a. een parasiet op aardappelen komt vaak voor als symbiont bij orchideeën :shock: . Hij moet alleen wat geconditioneerd worden voor dit doel. In die zin is het ook belangrijk om geen te rijke substraten te gebruiken (en zeker nooit meststof), omdat de schimmel iets nodig heeft "om op te knabbelen" :D ; als hij het te gemakkelijk heeft gaat hij geen symbioses aan, maar komt zijn parasitair karakter terug boven :( . Indien je graag het kiemingsproces eens volgt of wil checken of er al kieming mogelijk is, kan je volgend truukje uitvoeren: neem een plastic dia-raampje zonder glas (je weet wel, uit het goeie ouwe niet-digitale tijdperk :D ) en een stukje synthetisch, niet rekbaar fijnmazig gaas (zo fijn dat er geen of moeilijk orchideeënzaadjes door kunnen) ter grootte van 2x het diaraampje; plooi het gaasje dubbel en doe er wat zaadjes tussen, klem dit tussen het diaraampje en steek het geheel bvb. tussen de potrand en het substraat in je bak. Na enkele maanden kan je eens voorzichtig kijken met een loepe of er al iets in gang is. Hou het raampje met zaden wel vochtig voor het geval dat je het terug wil steken voor een latere controle. Veel plezier en succes! ;)

Groetjes, Guy
Guy
 
Berichten: 78
Geregistreerd: 21 jan 2010 12:22
7 bedankjes

Re: rietorchissen voor Lily-Anne

Berichtdoor lily-anne op 26 apr 2010 13:24

Hallo Guy,
Lijkt me wel plezant om die test eens uit te voeren - ik vraag me wel af waar ik zo een fijn synthetisch gaas kan vinden - zou een theebuiltje ( piramide ) goed zijn voor dit doel ? Dit lijkt me wel een synthetisch materiaal en heel fijn .Dia raampjes zal ik nog wel ergens op zolder hebben Ik zal in ieder geval nog moeten wachten tot ik verse zaden heb , maar ik zal het zeker uitproberen ? Welk resultaat mag ik verwachten als alles optimaal verloopt ?Hoeveel moet dat vergrootglas kunnen vergroten ? Moet je het gaasje dan terug losmaken of mag dat niet en kan je het door het gaasje heen observeren ?
Bedankt voor de tip
Lily-Anne
Avatar gebruiker
lily-anne
 
Berichten: 379
Geregistreerd: 09 maart 2010 10:31
Woonplaats: Sint-Niklaas (oost-vlaanderen)
13 bedankjes

Re: rietorchissen voor Lily-Anne

Berichtdoor Guy op 26 apr 2010 15:12

Ik weet begod niet meer waar ik in de tijd zelf het gaas heb gehaald dat ik nog steeds gebruik (en hergebruik), maar als die theebuiltjes niet verteerbaar zijn en niet rekbaar, kan je die wel uitproberen. Materiaal zoals nylonkous is bvb. niet bruikbaar omdat het te veel uitrekt (en de zaadjes dan tussen de mazen vallen). Het resultaat dat je moet verwachten is niets minder dan kieming :D . Maar denk eraan dat het even kan duren voor het substraat geconditioneerd is. Het embryo zal eerst opzwellen tot een (meestal wit) bolletje, dat gestaag dikker wordt en dan epidermale haren vormt (uitgroeisels van de buitenste cellaag van het embryo). Deze bolletjes (protocormen) kan je reeds doorheen het gaas zien, maar je kan het raampje ook openen om ze beter te bekijken. Leg het dan in een schaaltje met vochtig papier zodat de kiemen (en vooral de schimmel) niet kunnen uitdrogen. Met een loepe van 10 à 15x kan je al wat zien; nog beter is een stereoscoop als je daar kan over beschikken. Ik zal proberen om hier later wat foto's te plaatsen van kiemende orchideeënzaden.

Guy
Guy
 
Berichten: 78
Geregistreerd: 21 jan 2010 12:22
7 bedankjes

Re: rietorchissen voor Lily-Anne

Berichtdoor Guy op 26 apr 2010 15:50

Hier nog snel enkele foto's van kiemende orchideeën. Het zijn symbiotische culturen van Dactylorhiza foliosa. De eerste foto toont de bolvormige embryo's. Later ontwikkelen de eerste scheutjes (foto 2), waarna ze in het licht worden geplaatst (foto's 3 en 4). Op foto 3 zijn duidelijk de epidermale haren te zien, waarlangs de schimmel naar binnen, maar ook terug naar buiten kan groeien. Het donkere uiteinde van de kiemplantjes is de zone waar de schimmel wordt verteerd :mrgreen:
Guy
Laatst bijgewerkt door Guy op 10 jun 2010 08:54, in totaal 1 keer bewerkt.
Guy
 
Berichten: 78
Geregistreerd: 21 jan 2010 12:22
7 bedankjes

Re: rietorchissen voor Lily-Anne

Berichtdoor amourath op 26 apr 2010 17:06

Leuk om zien hoor die foto's! :o Ongeloofelijk eh, hoe uit zo'n nietig bolletje zo'n hele plant kan groeien...!
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Re: rietorchissen voor Lily-Anne

Berichtdoor bulldogmiep op 26 apr 2010 20:41

mooi om te zien zo zeg
en ja eigenlijk raar dat er zo iets mooi s uit zo'n klein dingetje kan komen hihi
bulldogmiep
 
Berichten: 94
Geregistreerd: 17 maart 2010 04:35
Woonplaats: arcen
2 bedankjes

Re: rietorchissen voor Lily-Anne

Berichtdoor arpad veldhuis op 26 apr 2010 20:46

dan hebben jullie het zaad nog niet gezien hou klein dat is:D

gr arpad
ik ben niet verslaafd,ik hebt gewoon teveel planten
arpad veldhuis
 
Berichten: 812
Geregistreerd: 03 aug 2009 10:34
Woonplaats: hengelo ov
57 bedankjes

Re: rietorchissen voor Lily-Anne

Berichtdoor lily-anne op 03 jun 2010 13:23

hallo ,
-Ik zal de test zeker uitproberen met de theezakjes - ik heb de zakjes getest en ze zijn heel fijnmazig en synthetisch ( smelten ipv verbranden )
-ik vraag me wel af met welke periode ik moet rekening houden voor de kieming - is dat enkele maanden na het zaaien of pas volgend voorjaar ?
-Ik zal zeker genoeg zaden hebben want de rietorchissen beginnen stilaan te bloeien .
-Zijn die gekiemde rietorchis zaadjes van bovenstaande foto's , je eigen kiemlingen ? dan zal je ondertussen wel heel veel planten hebben !!
Ik zie dat ze in vitro zijn gekweekt - heb je soms een idee of je die ergens kan aankopen ? ik weet dat er soms heel kleine orchideetjes worden verkocht die nog in de gel zitten , vandaar die vraag .
-nog een bedenking - stel dat ik er in slaag om er een deel te laten kiemen in die theezakjes , hoe ga je dan best te werk, om ze verder te laten uitgroeien ? In die zakjes zullen ze niet veel kans hebben om zich te ontwikkelen , omdat die heel sterk zijn en omdat ik denk dat ze er niet zullen uitgeraken als ze groter zijn .
-Hoe groot moeten die kiemlingen dan zijn om te " verspenen " ? en wanneer is het dan het ideale moment ?
-ik moet hier wel even iets rechtzetten - in een vorig bericht schreef ik dat ik vorig jaar achter onze tuin een bijenorchis had gevonden en overgezet naar de eigen tuin - ik heb blijkbaar de verkeerde naam gebruikt - het is de wespen orchis ( is dit jaar terug boven gekomen en zal hopelijk terug bloeien ) .Het prikt allebei en ik kende het verschil toen nog niet - de bijen rochis is veel mooier en die zou ik ook wel graag in eigen tuin willen kweken - hopelijk kan ik daar ooit aangeraken - wie tips heeft waar ik ze kan kopen , mag het me zeker melden
heel veel vragen en bedenkingen hé ! maar ik kan het niet laten - ik kan er niet genoeg over weten omdat het zo boeiend is :P
groetjes en bedankt voor de info
Lily-Anne
Laatst bijgewerkt door lily-anne op 21 jun 2011 11:20, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
lily-anne
 
Berichten: 379
Geregistreerd: 09 maart 2010 10:31
Woonplaats: Sint-Niklaas (oost-vlaanderen)
13 bedankjes

Re: rietorchissen voor Lily-Anne

Berichtdoor Alexander op 21 jun 2011 03:44

Ze zaaien zich bij mij op de slootoever uit. Je moet gewoon het milieu creeëren dan en inzaaien met vers zaad in de herfst. Een schaal vochtig grasland met ratelaar is ideaal voor ze.

Alexander
Alexander
 
Berichten: 872
Geregistreerd: 16 jun 2011 16:45
Woonplaats: Leidschendam, Nederland
33 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Orchideeën

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten