rietorchissen voor Lily-Anne

Als je vragen of berichten hebt over orchideeën mag je ze in deze rubriek plaatsen.

rietorchissen voor Lily-Anne

Berichtdoor Guy op 01 apr 2010 12:50

Lily-Anne vroeg onlangs of er geen betere methode bestaat om haar Rietorchis zaailingen op te kweken, buiten het bereik van vogels. Hierna volgt een methode die ik in feite al jaren toepas, aanvankelijk om Dactylorhiza foliosa gewoon in goede conditie te houden, maar met als aangenaam bijverschijnsel dat het aantal planten ondertussen gekwadrateerd is. Als je meerdere volwassen Rietorchissen hebt, Lily-Anne, en je bent bereid er eentje uit te graven en in een pot verder te kweken, dan zou ik dit experimentje eens wagen. Missschien kan het ook inspirerend werken voor anderen op dit forum. Graaf echter a.u.b. geen orchideeën uit in de natuur, we hebben er al zo weinig!

Plant de orchidee met zoveel mogelijk origineel substraat uit in een gereinigde stenen pot. Neem een ruime, diepe piepschuim bak (vishandel) en vul deze met goed natgemaakte turf. Graaf in het midden van de turf de stenen pot met orchidee in en hou het geheel goed vochtig (liefst met regenwater). Je kan eventueel wat van het substraat van de orchidee mengen door de turf. Zet deze bak in een (onverwarmde) serre, veranda of gewoon buiten, maar let in dit geval weer op voor vogels! Merels zijn verslaafd aan wroeten in vochtige turf. Gooi er elk jaar verse orchideeënzaadjes op: het eerste jaar moet je nog niet veel verwachten, want er moet zich eerst een geschikt microwereldje vestigen in het substraat. Laat mossen en kleine (on)kruidjes gewoon groeien (zonder echter te laten overwoekeren of de turf te laten volgroeien); zij dragen bij tot een goed microklimaat, wat zo weinig mogelijk mag verstoord worden. Wanneer het geheel gestabiliseerd is kan je na enkele jaren iets verkrijgen dat lijkt op de bijgevoegde foto: de drie grootste potten zijn de oorspronkelijke planten, al de rest is er spontaan bijgekomen. De zone rond de potten blijkt een een uiterst geschikte plaats te zijn voor kieming (vraag me niet waarom), en daar kan je dan ook je eerste kiemplantjes verwachten. Veel succes!

groetjes aan iedereen, Guy
Laatst bijgewerkt door Guy op 27 aug 2010 08:10, in totaal 1 keer bewerkt.
Guy
 
Berichten: 78
Geregistreerd: 21 jan 2010 12:22
7 bedankjes

Re: rietorchissen voor Lily-Anne

Berichtdoor lily-anne op 02 apr 2010 09:15

verdorie, ik had een reactie getypt en blijkbaar heb ik een foutje gemaakt en ben ik heel de tekst kwijt- heb op het ogenblik geen tijd meer om het opnieuw te doen , maar zal vermoedelijk dinsdag verder reageren - in ieder geval al bedankt voor de info
Lily-Anne
Avatar gebruiker
lily-anne
 
Berichten: 379
Geregistreerd: 09 maart 2010 10:31
Woonplaats: Sint-Niklaas (oost-vlaanderen)
13 bedankjes

Re: rietorchissen voor Lily-Anne

Berichtdoor Christophe op 02 apr 2010 11:39

Hey Lily Anne,

Als je een foutje maakt kan je altijd op vorige klikken. Normaal zit je reactie nog in het cache geheugen van je webbrowser. Zo doe ik dit ook altijd als ik per vergissing op een verkeerde knop klik ;)

Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: rietorchissen voor Lily-Anne

Berichtdoor Guy op 02 apr 2010 11:49

Lily-Anne, mocht je nog verdere informatie willen, hou er dan rekening mee dat ik verlof heb t.e.m. 14 april :D , en dus niet direkt beschikbaar ben voor antwoorden :( . Hieronder nog een foto van de foliosa's vorig jaar en wat vroeger in het jaar, zodat het "potrandeffect" beter zichtbaar is.

Groetjes aan iedereen en tot later,
:thai:
Guy
Laatst bijgewerkt door Guy op 27 aug 2010 08:10, in totaal 1 keer bewerkt.
Guy
 
Berichten: 78
Geregistreerd: 21 jan 2010 12:22
7 bedankjes

Re: rietorchissen voor Lily-Anne

Berichtdoor lily-anne op 06 apr 2010 10:10

alvast hartelijke dank voor de info - ik zal deze werkwijze ook eens volgen en zal proberen om er een fotoverslag van te maken .Ik heb op het ogenblik nog een experiment lopende waarbij ik, vorig jaar , jonge zaailingen ( net grassprietjes van een 2 a3 cm groot met onderaan een klein gelig bolletje ) in bloempotjes heb gezet met ( ik denk waterlelie grond )en dit geheel in een waterdichte bak + bedekt met mos .Ik hou het waterniveau voldoende hoog , maar let erop dat de potjes hoog genoeg staan , zodat de wortelaanzet juist niet constant in het water staat ( zo is het ongeveer ook in mijn plantenmandjes in de vijver , waar de rietorchissen het goed doen en zaailingen spontaan opkomen ) In de vijver kan ik de zaailingen niet beschermen en gaan er enorm veel verloren door het wroeten van de merels .
Ik heb in mijn kweekopstelling , in potjes bij de zaailingen , vorige zomer nog heel veel vers rietorchis zaad gezaaid ,en ook zaad van de bijenorchis ,die ik vorige zomer gevonden heb achter onze tuin .Ook heb ik daar jonge zaailingen van dotterbloem bijgezet , omdat die ook vaak in de vijvermandjes staan waar de rietorchissen spontaan opkomen .Het was mijn bedoeling dat die dotterbloemen voor de nodige schaduw zullen zorgen .Ik zal een foto nemen van hoe dit mini kwekerijtje er nu uitziet ( komt voorlopig nog niets boven ) Over het geheel staat een metalen rooster , zodat de vogels hier geen mos kunnen komen halen .
Ik zal nog wel even moeten uitzoeken hoe ik hier een foto bij kan plaatsen
groetjes en bedankt voor het mee zoeken naar de ideale kweekmanier voor rietorchissen
Lily-Anne
Avatar gebruiker
lily-anne
 
Berichten: 379
Geregistreerd: 09 maart 2010 10:31
Woonplaats: Sint-Niklaas (oost-vlaanderen)
13 bedankjes

Re: rietorchissen voor Lily-Anne

Berichtdoor lily-anne op 06 apr 2010 22:15

nieuwe poging om de foto te plaatsen - ik hoop dat het lukt - bij de vorige poging kon ik de foto link wel zelf bekijken via het forum en dacht ik dat het in orde was , maar blijkbaar was er toch iets fout.
Afbeelding
Avatar gebruiker
lily-anne
 
Berichten: 379
Geregistreerd: 09 maart 2010 10:31
Woonplaats: Sint-Niklaas (oost-vlaanderen)
13 bedankjes

Re: rietorchissen voor Lily-Anne

Berichtdoor lily-anne op 09 apr 2010 14:35

gisteren heb ik mijn nieuwe kweekbak klaargemaakt - dus isomo bak met turf - ik heb er nog wat veenmos en perliet onder gemengd en er verschillende stenen bloempotjes ingezet met in het midden een bloempot met de originele potgrond en een rietorchis plant ( ze heeft wel geen vlekken op het blad ) van de grond van de orchis heb ik ook wat onder de grondmengeling gedaan om de schimmel in het substraat te krijgen . In 2 potjes heb ik wat klei gemengd bij de vorige samenstelling= in 1 potje wat kleigrond (die rond de aangekochte kerstboom zat vorige winter ) en in het andere potje wat extra pottenbakkers klei .Op deze manier kan ik zien of het wat uitmaakt welke klei het beste is en of het iets uitmaakt en ook of het veenmos en de perliet zorgen voor een luchtiger en vochtiger geheel .
Binnenkort zal ik in dit geheel dan wat kleine zaailingen uitplanten, die ik in de vijvermandjes zal zoeken en uiteraard zal ik deze zomer er vers zaad in zaaien .
Het geheel staat ook onder een metalen rooster om het wroeten van de vogels te vermijden .
Hopelijk zal het deze keer beter lukken om te zaaien - uiteraard kan het wel enkele jaren duren eer de schimmel voldoende aanwezig zal zijn in de bak om het orchidee zaad te laten kiemen - geduld heb ik genoeg - ik probeer het al zolang dus deze poging kan er gerust bij .
Ik zal binnenkort dan proberen om van de nieuwe bak een foto te plaatsen .
NB is de vorige foto nu zichtbaar ? Als ik ze aanklik ,kan ik ze wel zien
groetjes
Lily-Anne
Avatar gebruiker
lily-anne
 
Berichten: 379
Geregistreerd: 09 maart 2010 10:31
Woonplaats: Sint-Niklaas (oost-vlaanderen)
13 bedankjes

Re: rietorchissen voor Lily-Anne

Berichtdoor Christophe op 09 apr 2010 14:49

Ik heb de foto snel even zichtbaar gemaakt ;) Je moet even bovenaan de editor (waar je je berichtjes typt) op IMG klikken. Daartussen plak je dan de url van je foto ;)

Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: rietorchissen voor Lily-Anne

Berichtdoor Guy op 15 apr 2010 10:23

Amai Lily-Anne, je bent er meteen goed ingevlogen :D Je lijkt ook in een interessante omgeving te wonen, met bijenorchis achter je tuin, leuk meegenomen :shock: Ben benieuwd naar de resultaten, in het bijzonder ook voor de uitzaai van die bijenorchis. Je hebt me ook een goeie tip gegeven: was me al een tijdje aan het afvragen waar ik aan klei kon geraken, terwijl ik een bak met boetseerklei in de kelder heb staan... :thai:
Die vlekken op het blad van sommige orchideeënsoorten zijn inderdaad zeer variabel, niet alleen bij de rietorchis. Van de mannetjesorchis kan je soms intens gevlekte exemplaren vlak naast volledig ongevleke planten vinden. Het gele bolletje bij de rietorchis-plantjes is het oorspronkelijke "protocorm", een soort voorkiem waaruit een scheut groeit, en die zich nu verder zal ontwikkelen tot de typische hand/vinger- vormige knol (vandaar de oude naam "Handekenskruiden" - genus Dactylorhiza) ;)

Veel succes met je kweekbakken en groetjes,

Guy
Guy
 
Berichten: 78
Geregistreerd: 21 jan 2010 12:22
7 bedankjes

Re: rietorchissen voor Lily-Anne

Berichtdoor lily-anne op 23 apr 2010 22:02

Afbeelding
Dit is dan het nieuwe kweekbakje geworden -ik heb er een 3 tal rietorchissen in geplant, in een mengsel van turf en perliet en gedroogde spagnum Ik heb een poging gedaan om wat originele grond
( voor de schimmel ) toe te voegen aan het mengsel , maar ik weet niet of het voldoende zal zijn , omdat het niet gemakkelijk ging omdat er zoveel wortels van andere vijverplanten tussen zat .
Ik heb in verschillende stenen bloempotjes een andere mengeling gebruikt ( verschillende toevoegingen van klei ) om te zien wat het beste resultaat zal geven - Het geheel staat in een gesloten bak met regenwater zodat het altijd vochtig genoeg zal zijn - staat in de tuin , voor het grootste deel van de dag in de schaduw - ik zal het later wel wat zonniger zetten als de planten wat gewend zullen zijn aan de nieuwe standplaats. Binnekort zal ik wel enkele nieuwe zaailingen uit de vijvermandjes halen en ook in deze kweekbak zetten .
In mijn eerste kweekbakje ( zie andere foto ) komen nog geen riet orchisjes boven - hopelijk komt dit nog wel
groetjes
Lily-Anne
Avatar gebruiker
lily-anne
 
Berichten: 379
Geregistreerd: 09 maart 2010 10:31
Woonplaats: Sint-Niklaas (oost-vlaanderen)
13 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Orchideeën

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten