Hoe orchidee voeding geven bij niet kunnen onderdompelen?

Als je vragen of berichten hebt over orchideeën mag je ze in deze rubriek plaatsen.

Hoe orchidee voeding geven bij niet kunnen onderdompelen?

Berichtdoor YinYang op 03 mei 2015 19:37

Ik heb de orchidee in zo'n hoge glazen pot (cm of 50) staan, dus vroeg me af hoe ik nu het beste voeding/water kan geven? Moet ik het persé onderdompelen of kan ik bijvoorbeeld de voeding met het water vermengen en dan met een plantenspuit een beetje onderin de glazen pot spuiten (maar niet teveel, zodat er geen laagje water onderin komt te staan)?

Onderdompelen gaat nu lastig omdat ik dan de hele plant uit de glazen pot moet halen en dan dus ook de boomschors eruit valt.

Iemand tips?
YinYang
 
Berichten: 80
Geregistreerd: 22 maart 2014 15:44
0 bedankjes

Re: Hoe orchidee voeding geven bij niet kunnen onderdompelen

Berichtdoor asiantjen op 03 mei 2015 21:15

Hi Ying ,

Om welke orchidee gaat het ?? naam ? Als het om de Vanda gaat doe ik het zo , elke week de was vullen met HANDWARM regenwater tot de wortels onderstaan , 20 tot 60 minuten laten staan tot er geen luchtbelletjes uit de wortels komen , het water terug uitgieten terwijl je de orchidee tegen houd ,om de twee a drie weken wat mest toe voegen

Grt Etienne ;)
asiantjen
 
Berichten: 409
Geregistreerd: 30 jun 2011 15:33
Woonplaats: Londerzeel /vlaams Brabant / Belgie
63 bedankjes

Re: Hoe orchidee voeding geven bij niet kunnen onderdompelen

Berichtdoor s.janssen op 03 mei 2015 21:51

Als het om de phalaenopsis gaat heb ik de beste ervaringen gewoon met regenwater bovenop de pot goed gieten. Dat gedoe met omdompelen heb ik geen tijd en zin in. In de natuur groeien deze orchideeen epiphytisch en krijgen ze 1x in de zoveel tijd een flinke bende water overzich geen.
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Avatar gebruiker
s.janssen
 
Berichten: 4407
Geregistreerd: 13 nov 2010 23:11
Woonplaats: Biddinghuizen NL
284 bedankjes

Re: Hoe orchidee voeding geven bij niet kunnen onderdompelen

Berichtdoor Ivan op 03 mei 2015 22:08

Hier krijgen de orchideeën voeding met dompelen en worden dagelijks beneveld met water.
Ivan
 
Berichten: 1041
Geregistreerd: 31 aug 2011 08:51
65 bedankjes

Re: Hoe orchidee voeding geven bij niet kunnen onderdompelen

Berichtdoor YinYang op 03 mei 2015 22:56

Gaat inderdaad op de phalaenopsis. Ik kan in principe ook de hele plant eruit halen en de schors er wat uit schudden, vervolgens dan onderdompelen? Heb het nu maar op die manier gedaan en vervolgens even paar minuten uit laten lekken.

Bij gewoon water geven ga ik het gewoon met de plantenspuit doen.. :)
YinYang
 
Berichten: 80
Geregistreerd: 22 maart 2014 15:44
0 bedankjes

Re: Hoe orchidee voeding geven bij niet kunnen onderdompelen

Berichtdoor s.janssen op 03 mei 2015 23:44

Inderdaad, deze orchideeën leven van nature als epifyt en hoeven niet zo nodig elke keer voeding te hebben ;)
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Avatar gebruiker
s.janssen
 
Berichten: 4407
Geregistreerd: 13 nov 2010 23:11
Woonplaats: Biddinghuizen NL
284 bedankjes

Re: Hoe orchidee voeding geven bij niet kunnen onderdompelen

Berichtdoor alex1994 op 31 aug 2015 11:38

Goeden middag!
Zelf werk in een Phalaenopsis kwekerij. Het watergeven kan indien nog in de pot met bark het beste als volgt gedaan worden. Laat een emmertje vol lopen met water. Het liefst regenwater. Kraanwater kan ook geen kwaad. Vervolgens altijd een zeer geringe hoeveelheid mest (met spore elementen) erbij. Als er geen mest gegeven word kan het voorkomen dat de plant gebreken gaat krijgen van bepaalde meststoffen. Dit kan de groei flink remmen en dus ook de knopvorming. Laat de plant 10 minuten zich volzuigen en vervolgens even uitlekken. Mochten er na verloop van tijd witte kristalletjes op de bovenkant van de bark ontstaan door ophoping van zout kan je 1 x water geven zonder mest.

Als de plant met kale wortels in een vaas staat kan heel de plant op een klein verhogingkje worden gezet. Een klein laagje grind kan ook. hier laat je een klein beetje water in staan. Maar zorg er voor dat de wortels NOOIT onder water komen te staan. Daarnaast kan 1 x er week water gegeven worden op bovenstaande manier door 1 x per week 10 min onder te dompelen in water met een klein beetje voeding.

Als er nog vragen zijn hoor ik het graag!
Avatar gebruiker
alex1994
 
Berichten: 178
Geregistreerd: 31 aug 2015 09:07
15 bedankjes

Re: Hoe orchidee voeding geven bij niet kunnen onderdompelen

Berichtdoor RdB op 02 sep 2015 19:09

Een Phalaenopsis op de bodem van een glazen vaas: 't ziet er kennelijk leuk uit, dus het verkoopt goed. Maar de plant, waarvan de kruisingsouders ooit epifyten waren en dus met de wortels in de vrije lucht hingen, kunnen daar echt niet tegen. M.a.w. zo'n Phalaenopsis gaat gauw kwijnen en is ten dode opgeschreven, dus de wijze van water geven is in dit geval nogal irrelevant.

Ruud
Avatar gebruiker
RdB
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 28 nov 2012 14:42
10 bedankjes

Re: Hoe orchidee voeding geven bij niet kunnen onderdompelen

Berichtdoor leonjarizuurd op 15 sep 2015 13:19

hallo,

dus een orchide 1 keer per week 10 min onderdompelen, maar hoe zit dat dan in zijn rust periode? en ook qua bemesten?

gr leon.
Avatar gebruiker
leonjarizuurd
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 27 mei 2015 08:25
Woonplaats: drenthe
1 bedankjes

Re: Hoe orchidee voeding geven bij niet kunnen onderdompelen

Berichtdoor RdB op 15 sep 2015 21:36

Een Phalaenopsis heeft geen rustperiode. Heb je een andere Orchidee die wel een rustperiode kent dan stop je tijdig met mest en verminder / stop je het water geven in de rustperiode. Zo zullen mijn 'groenkapjes' (Pterostylis) deze maand voor het eerst sinds april weer een paar druppels water zien, nog zonder mest. Pas als ze echt al tegen bloei aanzitten, krijgen ze 2-3x een zeer lage dosis mest. Weer genoeg voor een jaar! Maar het verschilt wat per soort. Mijn Thunia gattonensis krijgt nu nog nauwelijks water en ik stop zodra de plant afsterft. Pas ergens in april wordt het water geven dan weer gestart. De Stenoglottis longifolia, die eveneens afsterft, laat je echter nooit geheel uitdrogen, die krijgt maandelijks nog water, tot de hergroei (dan eventueel verpotten) en weer meer water. Coelogyne cristata laat ik straks (staat nu nog buiten) eveneens zo goed als droog staan, maar niet zo droog dat de pseudobulben krimpen. M.a.w. lees veel over je plant, over de condities waar die vandaan komt en experimenteer!

Ruud

ps. 1x per week dompelen is een leuk gemiddelde. Juist in deze periode als de kachel (misschien) niet aanstaat en het sterk afkoelt en overdag al knap donker is kan dat veel te nat zijn, of als je veel stookt in een droog huis te weinig. Observeer dus altijd je plant. En onthoud de gouden orchideenregel: er gaan veel meer orchideeen kapot aan teveel dan aan te weinig water!
Avatar gebruiker
RdB
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 28 nov 2012 14:42
10 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Orchideeën

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten