dactylorhiza foliosa ideale omstandigheden volle grond ???

Als je vragen of berichten hebt over orchideeën mag je ze in deze rubriek plaatsen.

Re: dactylorhiza foliosa ideale omstandigheden volle grond ?

Berichtdoor Guy op 03 jun 2010 15:32

Er zijn wel wat filmpjes over handbestuiving bij orchideeën te vinden op het internet. Google even op "orchid pollination", en je vindt er een aantal op Youtube. Het gaat dan wel om andere soorten dan D. foliosa, maar het principe blijft hetzelfde. ;)

Groetjes, Guy
Guy
 
Berichten: 78
Geregistreerd: 21 jan 2010 12:22
7 bedankjes

Re: dactylorhiza foliosa ideale omstandigheden volle grond ?

Berichtdoor lily-anne op 25 jul 2010 21:50

ondertussen is de bloem, van de dactylorhiza foliosa ,natuurlijk al volledig uitgebloeid en zijn er gelukkig een 3 tal bloemetjes succesvol bevrucht - ik weet niet of de bijtjes wat geholpen hebben , maar de truc met de tandenstokers heb ik in ieder geval gedaan met als gevolg dat ik nu een 3 tal rijpe zaaddoosjes heb .Ik zal nu eens moeten uitdokteren waar ik ze ga zaaien , want gezien ze niet winterhard zijn, kan ik ze niet in dezelfde kweekbak zaaien als de gewone moerasorchissen
groetjes
Lily-Anne
Avatar gebruiker
lily-anne
 
Berichten: 379
Geregistreerd: 09 maart 2010 10:31
Woonplaats: Sint-Niklaas (oost-vlaanderen)
13 bedankjes

Re: dactylorhiza foliosa ideale omstandigheden volle grond ?

Berichtdoor lily-anne op 06 sep 2010 08:00

om even het verhaal te vervolledigen :
van de 3 bevruchte bloemetjes heb ik dus zaad gehad en een groot deel ervan heb ik verdeeld op 3 porties
1deel heb ik bij de grote dactylorhiza foliosa in de eigen pot gezaaid en vochtig gehouden - 1 deel in een apart potje bij mijn dactylorhiza -zaaiproject ( zie ander topic )
1 deel in een fijn nylon zakje aan de rand van een volwassen dactylorhiza in pot , ingegraven en tot gisteren zo laten zitten , om hopelijk de juiste schimmel te hebben om het kiemen te bevorderen .
Gisteren heb ik dit zakje uit de pot gehaald en tot mijn grote vreugde ,zag ik dat dit geen stoffijn zaad meer was. Met een zeer sterk vergrootglas , kon ik zien dat dit nu heel kleine bolletjes waren geworden met een puntje .Spijtig genoeg lukte het niet om dit te fotograferen. Deze zaden heb ik dan direct in een nieuw stenen potje gezaaid waarin turf - wat potgrond - en wat droog veenmos zat en goed gegoten met regenwater , want de bolletjes leken wat aan elkaar te kleven .Het geheel heb ik dan wat bedekt met vermiculiet om niet te snel uit te drogen en in een schaal met wat regenwater gezet .
Het is de bedoeling dat ik alle D.foliosa zaaisels en de originele plant, binnen in de veranda zal zetten bij vorst .Hopelijk kan ik in het voorjaar hier een vervolg schrijven met positieve resultaten .
groetjes
Lily-Anne
Avatar gebruiker
lily-anne
 
Berichten: 379
Geregistreerd: 09 maart 2010 10:31
Woonplaats: Sint-Niklaas (oost-vlaanderen)
13 bedankjes

Re: dactylorhiza foliosa ideale omstandigheden volle grond ?

Berichtdoor Guy op 06 sep 2010 11:11

Plezant hé, Lily-Anne. Je hebt de smaak duidelijk te pakken. Ik zal je PB zo snel mogelijk beantwoorden, maar op het moment is het hier nogal druk op mijn werk.

Groetjes, Guy
Guy
 
Berichten: 78
Geregistreerd: 21 jan 2010 12:22
7 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Orchideeën

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten