dactylorhiza foliosa ideale omstandigheden volle grond ???

Als je vragen of berichten hebt over orchideeën mag je ze in deze rubriek plaatsen.

dactylorhiza foliosa ideale omstandigheden volle grond ???

Berichtdoor lily-anne op 26 apr 2010 10:14

wat zijn de ideale groeiomstandigheden voor dactylorhiza foliosa in de volle grond ?
Mijn nieuwe plant staat op het ogenblik nog in pot , maar het is mijn bedoeling om hem in de volle grond te zetten .Hoe doe ik dat best ?
In grote stenen pot ingraven of zonder pot ?
Grondsamenstelling ? Turf - wat schors toevoegen ? stekgrond ( zonder voeding ) ???
Is het zinvol om er wat waterkristallen aan toe te voegen om hem een vochtige grond te garanderen of is veenmos beter of is dit nadelig in de winter - of is het beter om hem 's winters binnen te halen ?
Hoe verzorgen jullie deze planten ?
bedankt voor de info
Lily-Anne
Avatar gebruiker
lily-anne
 
Berichten: 379
Geregistreerd: 09 maart 2010 10:31
Woonplaats: Sint-Niklaas (oost-vlaanderen)
13 bedankjes

Re: dactylorhiza foliosa ideale omstandigheden volle grond ?

Berichtdoor Guy op 26 apr 2010 11:13

Ik gebruik meestal mengsels van turf, een beetje goed verteerde compost, fijne argex, vermiculiet of perliet en fijne schors. En ik ga eens moeten leren om de verhoudingen op te schrijven, want ik maak die mengsels meestal "op het gevoel" :D . Als je hem buiten wil zetten, dan best in een stenen pot ingraven, want de soort is niet volledig winterhard. Wel goed vochtig houden, maar niet zo nat als rietorchissen. Veel licht, maar diffuus, zeker geen hele dag direkt zonlicht. Met die waterkristallen zou ik opletten (ik ken dat goedje niet; weet niet wat daar nog zoal in zit).

Groetjes, Guy
Guy
 
Berichten: 78
Geregistreerd: 21 jan 2010 12:22
7 bedankjes

Re: dactylorhiza foliosa ideale omstandigheden volle grond ?

Berichtdoor lily-anne op 26 apr 2010 13:31

daar kan ik al mee verder - goed verteerde compost mag dat stekgrond zijn ? Daar zitten geen meststoffen in .Of cocopeat ( ik weet niet of daar voedsel in zit ) De compost die ik op het ogenblik heb , staat nog niet ver genoeg om te gebruiken
bedankt voor de info
Lily-Anne
Avatar gebruiker
lily-anne
 
Berichten: 379
Geregistreerd: 09 maart 2010 10:31
Woonplaats: Sint-Niklaas (oost-vlaanderen)
13 bedankjes

Re: dactylorhiza foliosa ideale omstandigheden volle grond ?

Berichtdoor lily-anne op 26 apr 2010 13:40

Dit zijn de waterkristallen waar ik over sprak - ik heb het eens bekeken en ze spreken toch niet over voedingsstoffen die zouden toegevoegd zijn - als ik ooit eens meer planten van dactylorhiza foliosa
heb , dan zou ik het wel eens durven riskeren om er wat kristallen bij te doen , maar met deze plant kan ik natuurlijk nog geen risico's nemen
http://www.dcm-info.com/UserFiles/Produ ... O_NLNL.pdf
groetjes
Lily-Anne
Avatar gebruiker
lily-anne
 
Berichten: 379
Geregistreerd: 09 maart 2010 10:31
Woonplaats: Sint-Niklaas (oost-vlaanderen)
13 bedankjes

Re: dactylorhiza foliosa ideale omstandigheden volle grond ?

Berichtdoor Guy op 26 apr 2010 14:53

Je kan inderdaad die stekgrond wel eens proberen, maar ik heb het zelf nog niet gebruikt in orchideeënmengsels. Tegenwoordig gebruik ik compost van HUBO, hoewel die ook niet danig verteerd is, of zelfgemaakte houtcompost (wel goed verteerd). Cocopeat is vergelijkbaar met turf, maar ik geef de voorkeur aan goede "struktuurturf" (dus ook geen turfmolm). In tegenstelling tot turf heb ik met cocopeat al wat slechte ervaringen gehad bij vleesetende planten.

De waterkristallen moet ik nog eens gaan bekijken (als ik maar wat meer tijd had :( ), maar als je inderdaad zeker bent dat het vrij is van meststoffen, kan je dat altijd eens proberen. Zolang het maar geen "ijs" is :lol:

Guy
Guy
 
Berichten: 78
Geregistreerd: 21 jan 2010 12:22
7 bedankjes

Re: dactylorhiza foliosa ideale omstandigheden volle grond ?

Berichtdoor lily-anne op 27 apr 2010 08:11

Hij is opgepot in een grotere stenen bloempot en ingegraven op een plaats met diffuus licht .
Als potgrond heb ik mijn plan getrokken met hetgeen ik in huis heb zonder voeding - ik heb de mengeling opgeschreven , zodat ik nadien weet of het goed was ;
3delen turf -1d perliet-1deel droog spagnum( om vocht vast te houden )- 2 delen orchidee grond -1 d vermiculiet .Ik heb de indruk dat er zeker een bloem zal uitkomen , omdat de plant al goed in de hoogte gaat .
De waterkristallen heb ik nu nog niet gebruikt , maar zal ik in de toekomst zeker eens uitproberen
groetjes
Lily-Anne
Avatar gebruiker
lily-anne
 
Berichten: 379
Geregistreerd: 09 maart 2010 10:31
Woonplaats: Sint-Niklaas (oost-vlaanderen)
13 bedankjes

Re: dactylorhiza foliosa ideale omstandigheden volle grond ?

Berichtdoor lily-anne op 01 jun 2010 08:23

ondertussen staat de foliosa in volle bloei - hij staat er wel wat schraal en licht bij, omdat ik 14 dagen afwezig was en ik hem niet buiten durfde te laten ,omwille van de kou en het nat toen ik vertrok . De bloem zal wel niet bevrucht zijn denk ik, omdat er binnen natuurlijk geen bijtjes zijn om dit werkje te doen - Ik heb gisteren eens een paar keer voorzichtig aan de bloem geschud in de hoop dat er zo wat stuifmeel op de goede plaats zou kunnen komen ( zoals men vroeger bij de tomaten in serre deed om te bevruchten )maar vrees dat dit niet veel zal uithalen omwille van de speciale vorm van de bloemen .
Zondag is hij dan terug naar buiten gezet , in de hoop dat de bloem nog wat lichte dagen kan krijgen en er toch nog een bij een bezoekje zou komen brengen . Het belangrijkste is dat hij het dit jaar goed moet overleven om volgende lente heel sterk terug te komen
Zijn er nog liefhebbers van de dactylorhiza foliosa ?
groetjes
Lily-Anne
Avatar gebruiker
lily-anne
 
Berichten: 379
Geregistreerd: 09 maart 2010 10:31
Woonplaats: Sint-Niklaas (oost-vlaanderen)
13 bedankjes

Re: dactylorhiza foliosa ideale omstandigheden volle grond ?

Berichtdoor Guy op 01 jun 2010 09:06

Hallo Lily-Anne,

De foliosa's staan bij mij ook volop in bloei, maar ook de rietorchissen doen het goed: ééntje gaat al bloeien. Aan de bloem schudden zal helaas weinig opbrengen om orchideeën te bestuiven. Orchideeën worden door insecten bestoven, en vaak is dit zo specifiek dat slechts één soort insect één welbepaalde orchidee bestuift. Je kan ze echter wel zelf bestuiven met bvb. een tandenstoker. Het stuifmeel bij orchideeën zit samengepakt in pakketjes (zgn. pollinia) die verbonden zijn met een kleefschijfje. Normaal worden deze pakketjes m.h.v. dit kleefschijfje op het insekt geplakt. Als je met een tandenstoker op de juiste plaats, t.t.z. aan het uiteinde van het zuiltje (het harde, centrale deel van de bloem) tegen de pollinia aandrukt, dan komen ze los en blijven kleven op de tandenstoker. Als je deze pollinia nu uitwrijft in een andere bloem, net onder de plaats waar de pollinia zitten, dan is je bloem bestoven. Een beetje ingewikkeld om hier zo uit te leggen, maar ik wil het bij gelegenheid altijd eens demonstreren. Het is wel niet zeker dat er zaden zullen geproduceerd worden als je binnen één bloem bestuift (=zelfbestuiving). Het ingewikkelde bestuivingssysteem is in feite ontworpen om dit te voorkomen. Soms lukt het, maar levert het vaak zwakkere planten op.
Groetjes, Guy
Guy
 
Berichten: 78
Geregistreerd: 21 jan 2010 12:22
7 bedankjes

Re: dactylorhiza foliosa ideale omstandigheden volle grond ?

Berichtdoor arpad veldhuis op 01 jun 2010 18:50

hoi lily-anne

als je teveel van hebt ;)

gr arpad
ik ben niet verslaafd,ik hebt gewoon teveel planten
arpad veldhuis
 
Berichten: 812
Geregistreerd: 03 aug 2009 10:34
Woonplaats: hengelo ov
57 bedankjes

Re: dactylorhiza foliosa ideale omstandigheden volle grond ?

Berichtdoor lily-anne op 03 jun 2010 13:44

@ Arpad ,
Ik heb nog maar 1 dactylorhiza foliosa dus dat is wat weinig om te delen - wie weet als hij ooit een groot nageslacht heeft ...
Dat bevruchten ga ik toch eens uitproberen - waar zijn die tandenstokertjes nu alweer ? Ik zal wel snel moeten zijn , want de bloei van deze plant loopt bijna ten einde .
Zijn er geen filmpjes over dat bestuiven van de foliosa of kan je er soms eens eentje maken Guy ?
groetjes
Lily-Anne
Avatar gebruiker
lily-anne
 
Berichten: 379
Geregistreerd: 09 maart 2010 10:31
Woonplaats: Sint-Niklaas (oost-vlaanderen)
13 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Orchideeën

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten

cron