Rhynchostylis coelestis

Als je vragen of berichten hebt over orchideeën mag je ze in deze rubriek plaatsen.

Rhynchostylis coelestis

Berichtdoor comp op 13 dec 2017 18:53

Ik heb via Claessen in Nederweert een Rhynchostylis coelestis gekocht (blauw) en vraag me af of ik deze nog kleine plant in een groter hangbakje moet zetten of dat het bij deze plant minder van belang is aangezien die luchtwortels zich toch niet beperken tot de afmeting van het bakje?

Heb er wel een klein beetje orchideeën grond bijgedaan omdat ik anders waarschijnlijk nogal vaak die wortels moet besproeien.

Deze soort (maar dan veel kleiner)

Afbeelding
comp
 
Berichten: 49
Geregistreerd: 30 dec 2016 21:22
Woonplaats: Limburg
6 bedankjes

Re: Rhynchostylis coelestis

Berichtdoor comp op 19 dec 2020 15:44

Grappig, topic van 13 december 2017. 3 jaar later en zoek het forum maar weer eens op. Blijkbaar zoek ik het forum tijdens de winter op.

Orchidee heeft nog altijd niet gebloeid en groeit heel erg traag.
comp
 
Berichten: 49
Geregistreerd: 30 dec 2016 21:22
Woonplaats: Limburg
6 bedankjes

Re: Rhynchostylis coelestis

Berichtdoor alex1994 op 19 dec 2020 23:11

De pot is inderdaad alleen maar een houder. Dus over potten heeft geen zin.
Trage groei is voor een orchidee helaas normaal. Hoe verzorg je de plant?

Misschien kunnen we hier wat aanpassen zodat hij toch wat sneller gaat groeien en hij zo meer richting de bloei gestuurd kan worden.

Deze orchidee is nauw verwant aan de welbekende Vanda/Wanda. Een Phalaenopsis om als voorbeeld te nemen kan je in bloei krijgen met het klimaat aan te passen met een bloeigarantie van 99 tot 100%.
De Vanda daarentegen is helaas wat lastiger naar bloei te sturen. Dat is de plant goed verzorgen en het juiste klimaat(lekker warm en broeierig). Meer kan je niet echt. Dus dan wordt het wachten en duimen. 2 a 3 keer bloeien per jaar is haalbaar.
Avatar gebruiker
alex1994
 
Berichten: 178
Geregistreerd: 31 aug 2015 09:07
15 bedankjes

Re: Rhynchostylis coelestis

Berichtdoor Greener op 21 dec 2020 14:15

Vanda kreeg ik zelf eerder in bloei door goede voeding toe te passen.
Minimaal 1x per week het wortelgestel in deze oplossing laten opzuigen.
Laat de plant ook gerust een uurtje in de emmer hangen/liggen/staan.
Als zelfs de microbubbels niet meer uit het wortelgestel komen mag die weer terug naar zijn plek.
Greener
 
Berichten: 464
Geregistreerd: 08 feb 2011 19:14
Woonplaats: ZH, onder R’dam
34 bedankjes

Re: Rhynchostylis coelestis

Berichtdoor PeterHoofddorp op 11 mei 2021 19:30

Rhynchostylis coelestis bloeit bij ons in de zomer. Normaal gesproken tussen juli en oktober.
Deze plant doet het minder goed in potten. De wortels zijn erg gevoelig voor te lang nat, en rotten snel.
Beter is een hangmandje, en sproeien op de wortels.
In een emmer dopen is een optie, echter worden er dan snel wortels beschadigd.
E'en flinke wortel gebroken, kan de plant een jaar of meer terugzetten, wat ook bloei kost.

Vanda achtigen verlangen allemaal een omgeving met een goede luchtvochtigheid. 70% en hoger.
Temperaturen in de nacht minimaal 15-20C, en overdag 25-35C is ideaal.
Vanda's en Vanda achtigen hebben bijna allemaal een 'trigger' nodig om goed te kunnen bloeien,
door elke nacht de temperatuur 10 graden lager te hebben dan de temperatuur overdag.
Avatar gebruiker
PeterHoofddorp
 
Berichten: 888
Geregistreerd: 04 apr 2021 18:45
Woonplaats: Hoofddorp
83 bedankjes


Keer terug naar Orchideeën

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten