bletilla succesvol bestoven !

Als je vragen of berichten hebt over orchideeën mag je ze in deze rubriek plaatsen.

bletilla succesvol bestoven !

Berichtdoor lily-anne op 25 jul 2010 21:40

De Bletilla ( fuchsia kleur ) die ik in mijn tuin heb staan ,heb ik proberen bestuiven .Ik heb op het internet een aantal filmpjes gezien van hoe men dat doet bij orchideeën en ben nadien met enkele tandenstokertjes gewapend ,in de tuin getrokken .
Ik heb ervoor gezorgd dat ik het stuifmeel van een andere bletilla bloem gebruikte omdat dit beter is en sterkere planten geeft ,dan met eigen stuifmeel .
Na een 14 tal dagen begon ik een verdikking te zien aan het einde, waar de bloem aanhing .Nu is het wachten om te zien of het zaad rijp zal worden en of ik het kan laten kiemen .
Is er iemand die hier ervaringen mee heeft ?
groetjes
Lily-Anne
Avatar gebruiker
lily-anne
 
Berichten: 379
Geregistreerd: 09 maart 2010 10:31
Woonplaats: Sint-Niklaas (oost-vlaanderen)
13 bedankjes

Re: bletilla succesvol bestoven !

Berichtdoor Christophe op 31 jul 2010 23:18

Ai nee, daar heb ik geen ervaring mee, maar misschien wel anderen van het forum ...?
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: bletilla succesvol bestoven !

Berichtdoor Guy op 02 aug 2010 09:37

Hey Lily-Anne,

Proficiat met je geslaagde bestuiving! :o Over ca. 150 dagen zou de zaaddoos rijpe zaadjes moeten bevatten. Bletilla striata is één van de weinige uitzonderingen in de Orchideeënfamilie, die zaden produceert met wat reservevoedsel. Niettemin zal ze in de natuur ook wel m.h.v. een schimmel tot keimen worden gebracht. Je kan ze proberen op de klassieke manier uit te zaaien op een bodemsubstraat, maar ik vrees dat je daar toch niet te veel van moet verwachten :( . In vitro is het alleszins een zeer gemakkelijke kiemer, die de voedingsbodem binnnen de kortste keren begroeid als een gazonnetje. Waarom eens geen in vitro-zaaing proberen? Op het Internet zijn er nogal wat "keukenmethoden" te vinden. Ben ook bereid om met raad en daad bij te staan. Maar let op: orchideeën zaaien is een virus; een geslaagde zaaiing proeft naar meer... :D

Groetjes, Guy
Guy
 
Berichten: 78
Geregistreerd: 21 jan 2010 12:22
7 bedankjes

Re: bletilla succesvol bestoven !

Berichtdoor lily-anne op 12 aug 2010 09:24

Hallo Guy
Zo een gazonnetje van bletilla striata zou ik wel eens willen zien ! De 2 " zaaddozen " zien er nog steeds goed uit - de ene is wat groter dan de andere - hopelijk komen ze nog rijp .
Die " raad en daad " zou ik wel erg op prijs stellen - van die virussen heb ik geen schrik , is zit al vol plantenvirussen en heb er mee leren leven ( mijn man ook )
Ik laat nog iets weten als ze rijp zijn
groetjes en bedankt
Lily-Anne
Avatar gebruiker
lily-anne
 
Berichten: 379
Geregistreerd: 09 maart 2010 10:31
Woonplaats: Sint-Niklaas (oost-vlaanderen)
13 bedankjes

Re: bletilla succesvol bestoven !

Berichtdoor lily-anne op 22 apr 2015 22:37

Staat die Bletilla dan binnen? Ze kunnen probleemloos in de tuin groeien en dan heb je er minder omkijken naar en hoef je zeker niet te benevelen . Hier komen ze al een 10cm boven de grond.
Avatar gebruiker
lily-anne
 
Berichten: 379
Geregistreerd: 09 maart 2010 10:31
Woonplaats: Sint-Niklaas (oost-vlaanderen)
13 bedankjes


Keer terug naar Orchideeën

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten