Cattleya dolosa alba

Als je vragen of berichten hebt over orchideeën mag je ze in deze rubriek plaatsen.

Cattleya dolosa alba

Berichtdoor PeterHoofddorp op 02 sep 2021 22:15

In bloei in mijn kas:
Cattleya dolosa
witte vorm (alba)
Bijlagen
Cattleya dolosa alba 02sep21.jpg
Cattleya dolosa alba 02sep21.jpg (129.9 KiB) 1827 keer bekeken
Avatar gebruiker
PeterHoofddorp
 
Berichten: 899
Geregistreerd: 04 apr 2021 18:45
Woonplaats: Hoofddorp
86 bedankjes

Re: Cattleya dolosa alba

Berichtdoor batdah op 07 sep 2021 03:06

Je hebt werkelijk prachtige Catteya soorten! vooral deze witte is imho zeer fraai!

IK persoonlijk ben niet erg van de meeste orchids( maar mijn vrouw wel) dus in 2018 ook een kleine Cattleya gekocht type met 2 bladeren!(en nog een aantal anderen)....die plant is na de bloei naar buiten gedaan en het voorjaar van 2019 verpot naar een 19cm pot...de plant groeide als kool de hele pot vol...ik de plant in de winter binnengehaald maar niks bloemen dus in de winter maar weer buiten gezet...tot vorig jaar september net toen we gingen verhuizen... ineens 16 bloemen..heel de kamer rook naar de bloemen...ik heb de plant afgelopen jaar verwaarloosd(laten verdrogen buiten maar ben 2 maanden terug gaan gieten en ze groeit weer) maar ik ontdek weer veel nieuwe bulben de plant barst uit de pot..ik zal ze moeten splitsen..

Zou je misschien iets over de verzorging van dit genus kunnen schrijven?
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 14 jul 2014 00:43
Woonplaats: Venda Portugal
147 bedankjes

Re: Cattleya dolosa alba

Berichtdoor PeterHoofddorp op 07 sep 2021 11:33

Als het groeit en bloeit, doe je toch wat goed hoor.

Cattleya orchideeen houden niet van verpotten. (vooral de 2 bladigen haten het)
Vaak hebben ze 2, soms 3 of 4 jaar nodig om een beetje goed te herstellen.
Kleine potten, en uit de pot groeien bevorderd de groei en bloei.
Bedenk maar hoe het in de natuur groeit...hoog in de bomen, en vormen daar hele klusters uiteindelijk, die bijna op zichzelf wortelen en groeien, vaak afhangend in de lucht.
Veel water geven ineens... en dan vervolgens goed laten opdrogen.
De meeste orchideeen sterven door teveel water!
De wortels hebben de vocht/droog interval nodig om te groeien.
Nacht temperaturen bij voorkeur 10 tot 12 graden lager als dagtemperatuur is bevordelijk voor mooi
stevige groei en goede bloei. Dag temperaturen in de range 22-36 C is ideaal. Luchtvochtigheid tussen 50 en 90 %. Mag overdag als het warm is best zakken naar 20%. Als het in de avond maar weer omhoog gaat. Matig voeding. Hebben ze niet veel nodig.

Dat was het wel zo'n beetje.
Plaats een foto van je plant!
Avatar gebruiker
PeterHoofddorp
 
Berichten: 899
Geregistreerd: 04 apr 2021 18:45
Woonplaats: Hoofddorp
86 bedankjes

Re: Cattleya dolosa alba

Berichtdoor batdah op 08 sep 2021 02:51

via een omweg.......

http://forum.plantenliefhebbers.nl/view ... =44&t=2885

de plant oogt imho redelijk gezond...er beginnen nu ineens 6 nieuwe bulben te groeien...en dat droog nat dat is wel de situatie,,,alleen de temperatuur is lastig..zeker nu het verschil tussen dag en nacht klein is nu 31 /20...in de winter is het buiten overdag meestal 10/15 graden en in de nacht 8 met uitzondering van de vorstperiodes...dan is het 12/4....

Ik heb de plant in pure bark staan en geef eenmaal osmocote plus(3 4 maanden) in het voorjaar...watergeven doe ik normaal over de kop eenmaal per 3 dagen en vanaf eind oktober niks meer dus het gewas totaal nat...onze cymbidiums doen het hierdoor redelijk...meer tropische soorten verdragen dit niet..
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 14 jul 2014 00:43
Woonplaats: Venda Portugal
147 bedankjes


Keer terug naar Orchideeën

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten