Cattleya Culminant "La Tuilerie"

Als je vragen of berichten hebt over orchideeën mag je ze in deze rubriek plaatsen.

Cattleya Culminant "La Tuilerie"

Berichtdoor PeterHoofddorp op 16 sep 2021 23:47

Eén van de weinige hybride orchideeen in mijn kas.
Maar zo mooi!
Ooit gemaakt door Vacherot et Lecoufle Orchideeenkwekerij in Frankrijk, en nog steeds door weinigen overtroffen qua Cattleya bloemvorm, kleur, substance , bloeiduur, vanuit keurmeesters ogen bekeken, en niet te vergeten in geur!! Enkele bloem tot zo'n 27 cm doorsnede groot, flinke lappen dus. 2 of 3 bloemen op een tak.
Een Epic Cattleya.
Bijlagen
C Culminant La Tuilerie  (2).jpg
C Culminant La Tuilerie (2).jpg (165.11 KiB) 2157 keer bekeken
Avatar gebruiker
PeterHoofddorp
 
Berichten: 894
Geregistreerd: 04 apr 2021 18:45
Woonplaats: Hoofddorp
84 bedankjes

Re: Cattleya Culminant "La Tuilerie"

Berichtdoor draco op 17 sep 2021 00:23

Ik ben blij dat je geen Phalaenopsis verzameld Peter. ;) Ik heb daar eens een poging toe gedaan en had al een 20 tal kleurvarianten totdat wolluis toesloeg. Waarna de bevlieging vervloog. Jouw collectie is duidelijk geen eendagsvlieg. :lol:
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6743
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Cattleya Culminant "La Tuilerie"

Berichtdoor PeterHoofddorp op 17 sep 2021 00:51

draco schreef:Ik ben blij dat je geen Phalaenopsis verzameld Peter. ;) Ik heb daar eens een poging toe gedaan en had al een 20 tal kleurvarianten totdat wolluis toesloeg. Waarna de bevlieging vervloog. Jouw collectie is duidelijk geen eendagsvlieg. :lol:


Ik kweek Cattleya en Vanda orchideeen al meer dan 40 jaar lang, Han.
M'n eerste plantjes had ik als kind al.
En het blijft me boeien. Orchideeen zijn zonder twijfel de meest interessante groep planten, als je het mij vraagt. E.e .a. is een beetje uit de klauwen gelopen door Int. keurmeester van orchideeen te worden, en me aan te sluiten bij verenigingen en internationale organisaties.
Maar Phalaenopsis is een prachtig geslacht orchidee.
Toch heb ik ze, Han, in de woonkamer in huis heb ik een aantal witte met monsterlijk grote bloemen in enorme takken waarbij de hele plant omlazerd en op de grond flikkert, en in de kas heb ik er 2.
Dat zijn botanische soorten, heel mooi. Phalaenopsis philippinensis en schilleriana. Deze hangen onder de tafels waar de Cattleyas op staan. Gewoon voor de fun.
Bijlagen
Phal philippinensis apr21.png
Phal philippinensis apr21.png (944.04 KiB) 2152 keer bekeken
Ph schilleriana.jpg
Ph schilleriana.jpg (355.6 KiB) 2152 keer bekeken
Avatar gebruiker
PeterHoofddorp
 
Berichten: 894
Geregistreerd: 04 apr 2021 18:45
Woonplaats: Hoofddorp
84 bedankjes

Re: Cattleya Culminant "La Tuilerie"

Berichtdoor draco op 17 sep 2021 17:33

bericht verwijderd. :off_topic:
Laatst bijgewerkt door draco op 17 sep 2021 20:55, in totaal 3 keer bewerkt.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6743
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Cattleya Culminant "La Tuilerie"

Berichtdoor Troposfeer op 17 sep 2021 17:54

Een indrukwekkende Cattleya, maar ik vind echte soorten meestal mooier dan hybriden. Hybriden worden vaak schreeuwerig en verliezen allerlei subtiliteiten in de patronen op de bloembladen. Met name xBrassolaeliocattleya en kruisingen met Sophronitis vind ik verschrikkelijk. Maar toch, je plant is indrukwekkend.
Heb jij toevallig ook mijn favorieten in je kas, te weten Cattleya dowiana var. aurea en Stanhopea tigrida?

Groet van Evert, ook een orchideeliefhebber
Troposfeer
 
Berichten: 98
Geregistreerd: 21 mei 2019 14:05
Woonplaats: Celorico de Basto, Portugal
5 bedankjes

Re: Cattleya Culminant "La Tuilerie"

Berichtdoor PeterHoofddorp op 17 sep 2021 20:19

Troposfeer schreef:Een indrukwekkende Cattleya, maar ik vind echte soorten meestal mooier dan hybriden. Hybriden worden vaak schreeuwerig en verliezen allerlei subtiliteiten in de patronen op de bloembladen. Met name xBrassolaeliocattleya en kruisingen met Sophronitis vind ik verschrikkelijk. Maar toch, je plant is indrukwekkend.
Heb jij toevallig ook mijn favorieten in je kas, te weten Cattleya dowiana var. aurea en Stanhopea tigrida?

Groet van Evert, ook een orchideeliefhebber


Cattleya dowiana var aurea staat met bloemknop op het moment.
En ja hoor, ook de Stanhopea tigrina (nigroviolacea) hangt hier! 8-)
Avatar gebruiker
PeterHoofddorp
 
Berichten: 894
Geregistreerd: 04 apr 2021 18:45
Woonplaats: Hoofddorp
84 bedankjes

Re: Cattleya Culminant "La Tuilerie"

Berichtdoor Troposfeer op 19 sep 2021 21:09

Ik ben officieel jaloers!
Maar niet al te erg, ik ben inmiddels begonnen met de bouw van mijn kas (9,5 bij 5,5m, en 3,4m hoog) maar dat wordt een onverwarmde kas. Daarmee heb ik in Portugal nog steeds genoeg mogelijkheden voor exoten. Ik kijk uit naar de foto als de C.dowiana bloeit!

Groet van Evert
Troposfeer
 
Berichten: 98
Geregistreerd: 21 mei 2019 14:05
Woonplaats: Celorico de Basto, Portugal
5 bedankjes


Keer terug naar Orchideeën

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten