Vanda sanderiana

Als je vragen of berichten hebt over orchideeën mag je ze in deze rubriek plaatsen.

Vanda sanderiana

Berichtdoor PeterHoofddorp op 26 okt 2021 21:22

Een orchideee die tot ieders verbeelding spreekt.
Staat bekend als de mooiste orchidee ter wereld. Natuurlijk altijd een kwestie van smaak...of toch niet?
Komt voor in de Filippijnen, Zuidelijk eiland Mindanao. Daar groeit deze Vanda hoog in de toppen van hoge bomen. Verspreid over het eiland Mindanao verschillen de bloemen telkens een beetje per vindplaats. Ze noemen m daar WalingWaling, en nationale bloem van de Filippijnen.
De planten kunnen meer dan een meter hoog worden, en een meter breed, Epiphytisch hangend in de boomtoppen. De dikke wortels houd ze verankerd aan de takken.
Heeft warmte nodig, de vindplaatsen zijn echte tropen. Daarom in noordelijke gebieden zoals Europa en US wat moeilijk te houden soms... temperaturen moeten echt boven de 15C blijven in de nachten, overdag 24-45C, met hoge luchtvochtigheid, zo'n 80-90%, en konstante flinke luchtbeweging. Veel licht en zon.
Deze orchidee is één van de 2 belangrijkste voorouders van de hedendaagse Vanda hybriden die we kennen op dit moment. De andere is Vanda coerulea, waarover snel meer. In voornamelijk Thailand is deze orchidee via linebreeding geworden wat je hieronder ziet, een superieure vorm. Dit proces is nog steeds gaande om sterkere, meer koelteresistente, met grotere plattere bloemen, en kompaktere planten te krijgen.
Ik heb in mijn kas een aantal verschillende klonen van deze orchidee. Deze gaan nu allemaal tegelijk bloeien, want deze orchideeen bloeien maar één maal per jaar, in laat najaar/begin winter.
Vanda sanderiana (Voorheen: Euanthe sanderiana)
Bijlagen
V sanderiana 26okt21.jpg
V sanderiana 26okt21.jpg (185.22 KiB) 2903 keer bekeken
Avatar gebruiker
PeterHoofddorp
 
Berichten: 890
Geregistreerd: 04 apr 2021 18:45
Woonplaats: Hoofddorp
83 bedankjes

Re: Vanda sanderiana

Berichtdoor GaveAgave op 27 okt 2021 13:09

Geweldig!
Ik ben vrij nieuw hier, maar ben wel benieuwd naar je kas. Is er misschien een topic met meer info over je kas? Ben wel benieuwd hoe je dat allemaal verwarmd enzo. Schitterende bloemen iig, en ook mooi dat er zoveel nu bloeit, nu het buiten grijs en grauw aan het worden is en er haast niks bloeit en groeit.
GaveAgave
 
Berichten: 251
Geregistreerd: 23 aug 2021 16:31
38 bedankjes

Re: Vanda sanderiana

Berichtdoor Ragecrusher op 27 okt 2021 13:58

Ik denk dat er meerderen als ik steeds met bewondering naar je orchideeën topics kijken maar nooit echt posten. Dus laat het gebrek aan replies je zeker niet tegenhouden want ik ben er zeker van dat hier veel naar gekeken wordt.
Bij bovenstaand prachtexemplaar is dat niet anders.

Moest het niet teveel moeite zijn, ik ben ook wel geïnteresseerd in hoe de planten zelf eruitzien. Ik weet dat dit meestal minder spectaculair is dan de bloem, maar als je spreekt over meterhoge en brede planten met dikke luchtwortels ben ik wel nieuwsgierig.

En als je spreekt over een jaarlijkse bloei, hoelang blijven de bloemen dan alvorens te verwelken?


Absoluut geen orchideekenner maar het is wel een familie die me boeit. Zelf voornamelijk fan van het Dendrobium, Oncidium geslacht, kleinere bloemen maar talrijker. Ook Masdevallia boeit vanwege zijn atypische bloeiwijzen. :)
Ragecrusher
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 19 mei 2012 21:19
Woonplaats: Denderleeuw, Oost-Vlaanderen, België
7 bedankjes

Re: Vanda sanderiana

Berichtdoor PeterHoofddorp op 27 okt 2021 17:19

Dank jullie wel.
Bloemen kunnen wel 6 weken bloeien. Soms langer.

Gelukkig zijn mijn planten nog niet zo heel groot, want dat zou niet in mijn kleine kasje passen.
De Vanda sanderiana die ik heb varieren van zo'n 60 cm hoog en breed, tot zo'n 90 cm. Met de hangende wortels eronder maakt dat wel 1.60 m. De planten hangen hoog in de kas om al het licht op te vangen. Nu de meeste knoppen tussen de bladeren verschijnen hoop ik maar op een beetje zon elke dag. Dit hebben ze wel nodig, en als we heel donker weer hebben voor enige tijd stoppen de knoppen er echt mee en moet ik weer een jaar wachten, wat jammer zou zijn.
Minimum temperatuur in de kas is 15C. Dit loopt loopt ook nu deze dagen met een beetje zon op tot zo'n 35 graden, overdag. Er word elektrisch verwarmd, zodra de temperatuur onder 15C komt.
De Vandas groeien bij mij in speciale plastic korfjes, dit om de mogelijkheid te hebben om op te hangen. Geen andere toevoeging, geen medium. Bare root heet dat.
Hieronder een foto waarop de plant beter te zien is.
Bijlagen
V sanderiana (2).jpg
V sanderiana (2).jpg (131.81 KiB) 2859 keer bekeken
V sanderiana (1).jpg
V sanderiana (1).jpg (91.1 KiB) 2859 keer bekeken
V sanderiana.jpg
Typische Vanda sanderiana plant. Bloemknop zit nog tussen de bladeren.
V sanderiana.jpg (559.25 KiB) 2859 keer bekeken
Avatar gebruiker
PeterHoofddorp
 
Berichten: 890
Geregistreerd: 04 apr 2021 18:45
Woonplaats: Hoofddorp
83 bedankjes

Re: Vanda sanderiana

Berichtdoor PeterHoofddorp op 27 okt 2021 18:32

Ragecrusher schreef:Ik denk dat er meerderen als ik steeds met bewondering naar je orchideeën topics kijken maar nooit echt posten. Dus laat het gebrek aan replies je zeker niet tegenhouden want ik ben er zeker van dat hier veel naar gekeken wordt.
Bij bovenstaand prachtexemplaar is dat niet anders.

Moest het niet teveel moeite zijn, ik ben ook wel geïnteresseerd in hoe de planten zelf eruitzien. Ik weet dat dit meestal minder spectaculair is dan de bloem, maar als je spreekt over meterhoge en brede planten met dikke luchtwortels ben ik wel nieuwsgierig.

En als je spreekt over een jaarlijkse bloei, hoelang blijven de bloemen dan alvorens te verwelken?


Absoluut geen orchideekenner maar het is wel een familie die me boeit. Zelf voornamelijk fan van het Dendrobium, Oncidium geslacht, kleinere bloemen maar talrijker. Ook Masdevallia boeit vanwege zijn atypische bloeiwijzen. :)


Ik heeb wel wat Dendrobium. Voornamelijk uit de Callista groep.
Hier wat foto's.
Bijlagen
D.thyrsiflorum 2018 1.jpg
D.thyrsiflorum 2018 1.jpg (296.11 KiB) 2853 keer bekeken
D thyrsiflorum (1).jpg
D thyrsiflorum (1).jpg (470.82 KiB) 2853 keer bekeken
Dendrobium farmeri.jpg
Dendrobium farmeri.jpg (546.69 KiB) 2853 keer bekeken
Dendrobium loddigesii.jpg
Dendrobium loddigesii.jpg (388.23 KiB) 2853 keer bekeken
Avatar gebruiker
PeterHoofddorp
 
Berichten: 890
Geregistreerd: 04 apr 2021 18:45
Woonplaats: Hoofddorp
83 bedankjes

Re: Vanda sanderiana

Berichtdoor palmgek op 27 okt 2021 19:44

Schitterend Peter, je hebt bijzonder mooie planten in die kas!
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
Avatar gebruiker
palmgek
 
Berichten: 3680
Geregistreerd: 07 dec 2010 19:32
Woonplaats: Fortaleza Brasil
447 bedankjes

Re: Vanda sanderiana

Berichtdoor johny op 27 okt 2021 21:34

Dat is zeer mooi al die bloeiende planten waant je in Thailand :thumb_up: :thumb_up:
johny
 
Berichten: 815
Geregistreerd: 26 jan 2021 11:25
89 bedankjes

Re: Vanda sanderiana

Berichtdoor PeterHoofddorp op 27 okt 2021 23:42

Wat verschillende Vanda sanderiana vormen.
Dit heeft te maken met de verschillende vindplaatsen verspreid over Mindanao en bijbehorende eilanden in de Filippijnen, maar ook met de lijngeteelde vormen die zijn ontstaan sinds ongeveer 1970 in voornamelijk Thailand.
Vanda sanderiana heeft als enige Vanda geen nectar spoor aan de bloemen.
Dit is een herkenningskenmerk voor de zuiverheid van Vanda sanderiana.
Meeste foto's door mij gemaakt van eigen planten, maar niet allemaal.
Bijlagen
V sanderiana.jpg
natuurvorm uit Mindanao Foto en eig plant: Peter
V sanderiana.jpg (113.35 KiB) 2839 keer bekeken
V sanderiana Thonburi.jpg
varieteit Thonburi Foto en eig plant: Peter
V sanderiana Thonburi.jpg (103.14 KiB) 2839 keer bekeken
V sanderiana superieur.jpg
Superieur gekweekte vorm via lijnteelt Foto en eig plant: Peter
V sanderiana superieur.jpg (94.68 KiB) 2839 keer bekeken
V sanderiana complex superior.jpg
Complexe kweekvorm sanderiana made in Thailand Foto en eig plant: Peter
V sanderiana complex superior.jpg (250.98 KiB) 2839 keer bekeken
V sanderiana lavender.jpg
Lavender vorm Basilan eiland Eig plant : Peter
V sanderiana lavender.jpg (67.7 KiB) 2839 keer bekeken
V sanderiana complex.jpg
Complex gekweekte vorm
V sanderiana complex.jpg (29.5 KiB) 2839 keer bekeken
V sanderiana XX.jpg
Complex gekweekte vorm in bloei in mijn kas
V sanderiana XX.jpg (260.64 KiB) 2839 keer bekeken
V sanderiana lilac.jpg
Lilac vorm sanderiana (Two tone) bron internet
V sanderiana lilac.jpg (98.82 KiB) 2839 keer bekeken
V sanderiana alba.jpg
Alba vorm van Vanda sanderiana
V sanderiana alba.jpg (303.16 KiB) 2835 keer bekeken
Avatar gebruiker
PeterHoofddorp
 
Berichten: 890
Geregistreerd: 04 apr 2021 18:45
Woonplaats: Hoofddorp
83 bedankjes

Re: Vanda sanderiana

Berichtdoor Ragecrusher op 01 nov 2021 20:22

Een mens zoekt naar duizend woorden om deze pracht te omschrijven maar ik kom er maar op eentje. Adembenemd!

Die Lavender & Lilac zijn zeker mijn favorieten.
Ook duim omhoog voor alle andere foto's. Jaren werk, werpen hun vruchten af. :thumb_up:
Ragecrusher
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 19 mei 2012 21:19
Woonplaats: Denderleeuw, Oost-Vlaanderen, België
7 bedankjes

Re: Vanda sanderiana

Berichtdoor PeterHoofddorp op 02 nov 2021 01:00

Dank je voor de leuke reaktie!

Er staan er nog een aantal met knoppen, die als het zonnetje er even doorheen komt af en toe, en het niet te koud word, wel zullen gaan bloeien. Ook de lavenders.
Foto's volgen dan wel hoor. :P
Avatar gebruiker
PeterHoofddorp
 
Berichten: 890
Geregistreerd: 04 apr 2021 18:45
Woonplaats: Hoofddorp
83 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Orchideeën

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten