Verzorging Phalaenopsis

Als je vragen of berichten hebt over orchideeën mag je ze in deze rubriek plaatsen.

Verzorging Phalaenopsis

Berichtdoor lapalmeraie op 01 feb 2011 22:33

Palmvrienden

Met het schaamrood op de wangen ( :fluiten: ) geef ik toe dat er één plant is die ik maar niet mooi houdt in huis, jawel... de Phalaenopsis. :oops:
Nochtans hoor je vaak dat sommige mensen geen enkele plant mooi kunnen houden behalve Orchideeën.

Ik koop ze zelf dan ook niet meer, ondanks het feit dat ik ze wel mooi vind.
Tijd om jullie om advies te vragen dus ;)
Onderstaand exemplaar kreeg ik mid-oktober. Nu is ook de laatste bloem aan het verwelken. De ene stengel is al een tijdje verdroogd de uiteinden van de tweede stengel beginnen nu ook te verdrogen.

foto.JPG
foto.JPG (83.43 KiB) 9349 keer bekeken


Even nog wat achtergrond info:
Hij staat op het terrarium, vlak bij het schuifraam met dus veel licht maar geen directe zon.
Ongeveer 1 maal paar week zet ik hem zo'n minuut of 10 in een badje, laat hem daarna uitlekken en zet hem dan weer op zijn plaats. Nu ben ik dat waarschijnlijk ook wel eens een weekje vergeten en één keer verloor ik hem tijdens het "baden" uit het oog, waardoor hij ruim 2x zo lang in het water stond. :o

Waar gaat het verkeerd? (naast dat ongelukje :roll: )


Ik had begrepen dat na de bloei ze best op een koele plaats gezet worden om nieuwe bloei te stimuleren? Moet ik dan nog iets speciaals doen?

Ik heb nl ook een nieuwe gekregen afgelopen weekend. Een behoorlijk grote en zou dus lekker van een lange bloei willen genieten :)

Alvast bedankt!
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14404
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
827 bedankjes

Re: Verzorging Phalaenopsis

Berichtdoor amourath op 01 feb 2011 23:41

Ik ben absoluut geen orchideeen-kenner, en degene die ik heb zijn allemaal cadeautjes, maar ze doen het wel goed. Eigenlijk kan ik maar 1 "tip" geven: verwaarlozen... :oops: het klinkt vreemd ja, maar het is een plant die leeft van de armoede.

Die van mij staan allemaal vrij licht (geen zon) en enkele zelfs behoorlijk warm - op een meter van de gashaard vandaan - en ze bloeien meerdere maanden per jaar. Ik hou ook geen rekening met de ogen op uitgebloeide stelen etc, ik laat ze indrogen en knip ze dan pas af. Op deze manier heb ik al meerdere keiki's gehad ook. Ik plaats ze ook niet koeler ofzo, ze blijven altijd staan.
Ik geef ze nooit mest, en enkel water als ik geen waterdruppeltjes meer zie in de pot (die doorzichtige potjes zijn erg handig). Ik laat dan 2 minuten water door de bark spoelen. Meer niet eigenlijk... de echte kenners zullen wel mooier en beter resultaat halen maar voor mij is dit prima, weinig werk aan :lol:
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Re: Verzorging Phalaenopsis

Berichtdoor lapalmeraie op 02 feb 2011 00:12

Maar hier kan ik wel alvast wat mee ;)
Bedankt!
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14404
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
827 bedankjes

Re: Verzorging Phalaenopsis

Berichtdoor orinoco op 02 feb 2011 00:24

Inderdaad is min of meer verwaarlozen het beste voor een Phalaenopsis. De meesten gaan dood aan te veel water. In de natuur zijn dit epiphyten en halen hun vocht uit de lucht d.m.v. die dikke wortels. Aangezien ze uit de tropen komen moet je ze ook niet koel wegzetten na de bloei. Een andere bekende orchidee heeft hier wel baat bij: de Cymbidium.
orinoco
 
Berichten: 1364
Geregistreerd: 03 nov 2010 21:43
Woonplaats: Papendrecht (NL)
78 bedankjes

Re: Verzorging Phalaenopsis

Berichtdoor lapalmeraie op 02 feb 2011 00:28

bedankt!
Is er een manier of vuistregel om te zien wanneer ze water nodig hebben?
Bv. zoals bij Amourath, de waterdruppeltjes. Zijn er nog andere zaken.
Of is op een vast moment voldoende?

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14404
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
827 bedankjes

Re: Verzorging Phalaenopsis

Berichtdoor orinoco op 02 feb 2011 00:35

Hoi Niek,

Zodra het blad lichtjes begint te rimpelen is het hoogste tijd voor wat water.Indien ze zoals meestal in stukjes boomschors staan niet te lang in het water zetten,daar de schors langere tijd water vasthoudt. Zorg er ook voor dat er geen water in het hart van de plant terecht komt,hierdoor kunnen de bladeren en bloemstelen makkelijk gaan rotten.

Succes!

Ben
orinoco
 
Berichten: 1364
Geregistreerd: 03 nov 2010 21:43
Woonplaats: Papendrecht (NL)
78 bedankjes

Re: Verzorging Phalaenopsis

Berichtdoor orinoco op 02 feb 2011 01:58

Niek,

Hier nog even een foto,geen Phalaenopsis maar de iets moeilijkere Vanda.Groeiwijze en verzorging is echter het zelfde: zoals je ziet is een groeimedium in de vorm van grond of schors niet nodig. Gewoon naar behoefte de wortels enige minuten in water dopen en zonodig even uit laten lekken. Zorg er altijd voor dat er geen water in de bladoksels blijft staan,dus niet te diep dompelen !

:thai: Ben
Bijlagen
Vanda.jpg
Vanda.jpg (53.76 KiB) 9326 keer bekeken
orinoco
 
Berichten: 1364
Geregistreerd: 03 nov 2010 21:43
Woonplaats: Papendrecht (NL)
78 bedankjes

Re: Verzorging Phalaenopsis

Berichtdoor bommetje op 02 feb 2011 11:21

lapalmeraie schreef:bedankt!
Is er een manier of vuistregel om te zien wanneer ze water nodig hebben?
Bv. zoals bij Amourath, de waterdruppeltjes. Zijn er nog andere zaken.
Of is op een vast moment voldoende?

Vrgr
Niek


Ik heb in de orchideenhoeve de tip gelezen om een tandenstoker in de pot te stekken. wanneer deze droog voelt, water geven. Mijn schoonmoeder houd op deze manier haar Phalaenopsis in leven..

Ik heb het ook opgegeven....

btw.. mijn schoonmoeder laat zelfs kunstplanten nog dood gaan, dus verwaarlozen zal idd wel de beste methode zijn :lol:
bommetje
 
Berichten: 867
Geregistreerd: 27 feb 2010 19:56
Woonplaats: Oldekerk (Groningen)
26 bedankjes

Re: Verzorging Phalaenopsis

Berichtdoor xride1 op 02 feb 2011 13:03

Niek,

Zolang er condensvorming in je potje te zien is kan je ze best geen water geven. Als de wortels nog mooi groen zijn hebben ze nog vocht genoeg, als ze lichtgrijs zijn hebben ze water nodig. Het beste is om ze lauw regenwater te geven of als je geen regenwater hebt dan zacht flessenwater bv evian. Gewoon de verdroogde tak afknippen tot onderaan en de andere net tot onder de laatste bloem zodat hij op de slapende ogen terug kan uitlopen. Deze heeft geen koude periode nodig om terug te bloeien.

veel succes
D.
xride1
 
Berichten: 199
Geregistreerd: 19 mei 2010 17:36
Woonplaats: Arendonk
14 bedankjes

Re: Verzorging Phalaenopsis

Berichtdoor lapalmeraie op 02 feb 2011 15:12

bommetje schreef:btw.. mijn schoonmoeder laat zelfs kunstplanten nog dood gaan, dus verwaarlozen zal idd wel de beste methode zijn :lol:


:lol:


Bedankt voor alle nuttige info. Ik weet wat gedaan :thumb_up:

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14404
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
827 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Orchideeën

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten