Vlinderorchidee, gele bladranden

Als je vragen of berichten hebt over orchideeën mag je ze in deze rubriek plaatsen.

Vlinderorchidee, gele bladranden

Berichtdoor s.janssen op 20 maart 2011 00:09

Ik moest en zal een orchidee in mij colectie weten te krijgen en jahoor! Bij intratuin zag ik mini orchideeen voor 6,75. Kon ik niet laten staan! :mrgreen: Ik heb de orchidee in speciale orchideeen grond van Naturado verpot en netjes 1x in de week een scheutje regenwater. Nu heb ik de plant 2 weken en ik zie aan gele randjes komen aan het blad. Is dit een te kort aan voeding of te veel aan licht?
Op de zak stond dat er mest stoffen aanwezig zaten in de zak, dus voorlopig hoef ik niet te mesten. Half April bemest ik weer met orchideeen voeding.
Plant staat gewoon op mijn kamer op een terrarium met veel licht, geen zonlicht. (kamer op het noorden).
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Avatar gebruiker
s.janssen
 
Berichten: 4407
Geregistreerd: 13 nov 2010 23:11
Woonplaats: Biddinghuizen NL
284 bedankjes

Re: Vlinderorchidee, gele bladranden

Berichtdoor arpad veldhuis op 20 maart 2011 08:30

hebt je misschien een foto ervan?

gr arpad
ik ben niet verslaafd,ik hebt gewoon teveel planten
arpad veldhuis
 
Berichten: 812
Geregistreerd: 03 aug 2009 10:34
Woonplaats: hengelo ov
57 bedankjes

Re: Vlinderorchidee, gele bladranden

Berichtdoor s.janssen op 20 maart 2011 15:14

Hier de foto:

Afbeelding
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Avatar gebruiker
s.janssen
 
Berichten: 4407
Geregistreerd: 13 nov 2010 23:11
Woonplaats: Biddinghuizen NL
284 bedankjes

Re: Vlinderorchidee, gele bladranden

Berichtdoor amourath op 20 maart 2011 21:27

s.janssen schreef:Nu heb ik de plant 2 weken en ik zie aan gele randjes komen aan het blad. Is dit een te kort aan voeding of te veel aan licht?

Te kort aan voeding kan haast niet, een orchidee leeft van de armoede. Ik denk eerder een teveel aan voeding en gebrek aan natuurlijk licht?
Geef je hem al water als er nog condens in het potje aanwezig is, en kan het water onderin weg?
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Re: Vlinderorchidee, gele bladranden

Berichtdoor s.janssen op 20 maart 2011 21:36

Het water kan niet weg onder de pot. Ik probeer zo weinig mogelijk water te geven wat net genoeg is. De bodem is wel kurkdroog de volgende dag en de wortels dik. De plant staat 1,20 meter van het raam. Je zou zeggen dat zeker voor een orchidee ideaal is. Ik heb ook geen luxaflex voor het raam hangen want ik wil juist een zo licht mogelijke kamer omdat ik alleen een uurtje ochtend zon heb (meestal tussen 8 en 9)en dat bereikt de orchidee nouwelijks. Je zou zeggen dat dit voldoende moet zijn?

Het is wel raar want beneden heb ik precies hetzelfde exemplaar staan (maar dan paars) en een Dendrobium van me ouders. Deze staan ruim 2 meter van het raam ( plus een luxeflex)en donkerder.

Bloemknoppen die afgestorven zijn (was iets later met water geven) die verdroogt zijn. Kan ik deze afknippen?
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Avatar gebruiker
s.janssen
 
Berichten: 4407
Geregistreerd: 13 nov 2010 23:11
Woonplaats: Biddinghuizen NL
284 bedankjes

Re: Vlinderorchidee, gele bladranden

Berichtdoor turtleboy op 22 maart 2011 11:23

Licht maakt niet zoveel uit ik heb er hier 2.5m van het raam staan en 1m en ze bloeien en groeien uitstekend.Wel tussen de gietbeurten laten drogen.Verdroogde of uitgebloeide stengels terug knippen tot het derde oog van beneden met een beetje geluk springen ze weer uit.Voeden doe ik sporadisch.

grt,Bert
Legio patria nostra
Honneur et Fedelite
Avatar gebruiker
turtleboy
 
Berichten: 2087
Geregistreerd: 29 jan 2010 17:01
Woonplaats: Maastricht
72 bedankjes


Keer terug naar Orchideeën

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten