Wenslijst Pascal

In deze rubriek kunnen leden hun planten collectie en wenslijst starten met planten of zaden die ze reeds hebben (collectie) of ze nog graag wensen (wenslijst). Je kan je collectie en wenslijst achteraf nog aanpassen zodat deze up to date blijft.

Wenslijst Pascal

Berichtdoor pascal op 30 jun 2010 18:48

speciale wensen (op hold aangezien ik voorlopig genoeg palmen in potten heb):
- Roystonea regia
- Archontophoenix alexandrae
- Wodyetia bifurcata

grotere planten:
- phoenix roebelinii

zelf zaaien
- phoenix dactylifera (gezaaid maar nog niets uitgekomen)

banaan
- musa sikkimensis (in volle grond)

specials:
- olea europeae

reeds geschrapt van het wenslijstje
- zelf gezaaide trachycarpus fortunei (100 zaden, 70-tal zaailingen)
- mini-kiwi (soort moet gewoon zo winterhard mogelijk zijn en eetbare vruchten hebben, helemaal verkocht na het lezen van het artikel op de La Palmeraie website)
- cocos nucifera helaas niet zelf gezaaid maar een groot exemplaar gekocht in de solden -- gestorven nadat de vriendin hem perce in de donkerste kamer van het huis wou zetten. Ga het niet meer opnieuw proberen en toch iets gemakkelijkere palmen verkiezen
- jubaea chilensis en butia eriospatha zaailingen gekocht bij europalms (wou eigenlijk grotere exemplaren die reeds buiten mochten maar ben nu ook al blij)
Laatst bijgewerkt door pascal op 03 apr 2012 10:22, in totaal 13 keer bewerkt.
pascal
 
Berichten: 147
Geregistreerd: 14 jun 2010 16:09
Woonplaats: Aarschot
1 bedankjes

Re: Wenslijst Pascal

Berichtdoor p e t e r op 30 jun 2010 22:31

Pascal,


specials:
- mini-kiwi (soort moet gewoon zo winterhard mogelijk zijn en eetbare vruchten hebben, helemaal verkocht na het lezen van het artikel op de La Palmeraie website)


De isaai vind je in de meeste grotere tuinzaken. Voor de andere soorten raad ik je de proeftuin in zomergem aan. Kan wel zijn dat je er even op moet wachten.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
Avatar gebruiker
p e t e r
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 5283
Geregistreerd: 18 aug 2009 21:40
Woonplaats: Geel
447 bedankjes

Re: Wenslijst Pascal

Berichtdoor Christophe op 30 jun 2010 23:18

Oja, de Wodyetia bifurcata is een mooie hé! Vond ik meteen prachtig! Ik kan er wel aangeraken mocht je interesse hebben? Maar is geen makkelijke palm in ons klimaat hoor ...
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Wenslijst Pascal

Berichtdoor pascal op 30 jun 2010 23:55

Hallo Peter en Christophe

merci voor de antwoorden

Naar de issai ga ik eens op zoek gaan maar heb schrik voor de winterhardheid (zoek eigenlijk een klimplant voor tegen een N/O muur, vrees dat dees dus niet lukt)

voor de Wodyetia bifurcata heb ik op zich wel interesse maar heb een zeer beperkt budget (a.k.a. strenge vriendin), dus meer als een zaailing zal er niet inzitten. Ben trouwens ook een absolute beginner voor alles wat tuinieren aangaat (heb pas sinds 1 maand een huis/tuin).
pascal
 
Berichten: 147
Geregistreerd: 14 jun 2010 16:09
Woonplaats: Aarschot
1 bedankjes

Re: Wenslijst Pascal

Berichtdoor shusui op 01 jul 2010 08:56

Actinidia arguta en zijn variëteiten zijn volledig winterhard (-21°C probleemloos doorgekomen en kunnen normaal zelfs nog wat meer aan)
Ze kunnen in principe wel aan die N-O muur geplant worden, maar ik denk alleen dat je weinig vruchten gaat hebben door te weinig licht ?

Gr, Sven
Avatar gebruiker
shusui
 
Berichten: 1727
Geregistreerd: 05 maart 2010 00:14
Woonplaats: Geetbets
193 bedankjes

Re: Wenslijst Pascal

Berichtdoor lapalmeraie op 01 jul 2010 10:44

pascal schreef:- mini-kiwi (soort moet gewoon zo winterhard mogelijk zijn en eetbare vruchten hebben, helemaal verkocht na het lezen van het artikel op de La Palmeraie website)


Leuk om te lezen :D
Ze kunnen heel wat hebben hoor.
De mijne stond destijds in een pot op het balkon en ging onbeschermd de winters door.

Ik zie dat je ook de Archontophoenix a. op je lijstje hebt staan?
Als ze al worden aangeboden zijn ze vaak al redelijk groot en dus duur.
Die ik al zag staan waren meestal zo rond de €200,-.
Maar je kunt ze natuurlijk ook zelf zaaien. Ik heb dat vorig jaar ook gedaan en ze kiemen redelijk goed.
Bovendien groeien ze enorm snel. Zo heeft Eduard al heel wat foto's gepost van zijn exemplaar dat met zijn jeugdige leeftijd van 5jr toch al te groot wordt om nog binnen te kunnen blijven staan...

Aangezien je de Roystonea, Archontophoenix en Wodyetia op je lijstje hebt staan;
je zult de Adonidia dan ook wel wat vinden ;)

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14409
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
828 bedankjes

Re: Wenslijst Pascal

Berichtdoor pascal op 01 jul 2010 11:53

shusui schreef:Ze kunnen in principe wel aan die N-O muur geplant worden, maar ik denk alleen dat je weinig vruchten gaat hebben door te weinig licht ?

Ik vrees dat je gelijk hebt. Maar een paar vruchtjes zijn volgens mij al genoeg om de vriendin te overtuigen 8-) Heb namelijk een intensieve oldtimer hobby en de palmen-interesse van de laatste weken is zo een beetje de druppel die de vriendin dit overlopen.
lapalmeraie schreef:Leuk om te lezen :D
Ze kunnen heel wat hebben hoor.
De mijne stond destijds in een pot op het balkon en ging onbeschermd de winters door.

was dit de gewone issai en had je vruchten?
lapalmeraie schreef:Ik zie dat je ook de Archontophoenix a. op je lijstje hebt staan?
Als ze al worden aangeboden zijn ze vaak al redelijk groot en dus duur.
Die ik al zag staan waren meestal zo rond de €200,-.
Maar je kunt ze natuurlijk ook zelf zaaien. Ik heb dat vorig jaar ook gedaan en ze kiemen redelijk goed.

Ben volgens mij geen echte zaaier ,misschien is dit omdat mijn eerste positieve resultaten nog op zich laten wachten. Alhoewel het zaaien goedkoper is, moet je veel geduld hebben en daarbij staat je huis vol met potten vol zand en bovendien betaal je je blauw als je zo een electrisch vuurtje erbij moet zetten.
lapalmeraie schreef:Bovendien groeien ze enorm snel. Zo heeft Eduard al heel wat foto's gepost van zijn exemplaar dat met zijn jeugdige leeftijd van 5jr toch al te groot wordt om nog binnen te kunnen blijven staan...

Dankzij mijn andere hobby heb ik een grote losstaande garage en ben ik een hoog (voor VW-busjes) geisoleerd werkkot aan het bijzetten dus daar mag hij gerust een meter of 4-5 hoog worden :-)
lapalmeraie schreef:Aangezien je de Roystonea, Archontophoenix en Wodyetia op je lijstje hebt staan;
je zult de Adonidia dan ook wel wat vinden ;)

Adonidia lijkt er inderdaad wel op. Maar toch vind ik hem op zich iets minder omdat hij een redelijk smalle stam heeft. Natuurlijk moest hij morgen in mijn tuin staan ik zou niet klagen (a)
pascal
 
Berichten: 147
Geregistreerd: 14 jun 2010 16:09
Woonplaats: Aarschot
1 bedankjes

Re: Wenslijst Pascal

Berichtdoor lapalmeraie op 01 jul 2010 12:38

:lol:

Dat was de Issai, inderdaad.
Kun je in de meeste tuincentra gewoon vinden hoor.
In het 3e jaar had hij bloemen en een paar vruchtjes.

Het zelf zaaien vraagt inderdaad wat geduld.
Qua ruimte en energie zijn er wel wat oplossingen hoor.
Zo kun je zaaien in transparante bakjes met perlite. Zo kun je zelfs stapelen en bespaar je viel ruimte.
Bij verwarmen doe ik eigenlijk zelden. De meesten staan tijdens de wintermaanden gewoon op de radiator of CV-ketel. Dat werkt prima.
Maar eens je de eerste kiemers zult hebben zal het wel gaan kriebelen om meer te proberen :D

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14409
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
828 bedankjes

Re: Wenslijst Pascal

Berichtdoor pascal op 03 jul 2010 13:34

Dankzij Christophe mag er misschien binnenkort eentje van de lijst.

Hopelijk kan ik hem aan leven houden! Als beginner zijnde
pascal
 
Berichten: 147
Geregistreerd: 14 jun 2010 16:09
Woonplaats: Aarschot
1 bedankjes

Re: Wenslijst Pascal

Berichtdoor Christophe op 03 jul 2010 18:36

pascal schreef:Dankzij Christophe mag er misschien binnenkort eentje van de lijst.

Hopelijk kan ik hem aan leven houden! Als beginner zijnde

Ik ga er zelf ook eentje bijhouden bij wijze van test :D

Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Planten collecties en wenslijsten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten