Wenslijst Itrme

In deze rubriek kunnen leden hun planten collectie en wenslijst starten met planten of zaden die ze reeds hebben (collectie) of ze nog graag wensen (wenslijst). Je kan je collectie en wenslijst achteraf nog aanpassen zodat deze up to date blijft.

Wenslijst Itrme

Berichtdoor Itrme op 02 okt 2011 18:18

Even mijn wenslijstje updaten, deze was alweer een paar jaar oud.... :P
Op het moment ben ik nog steeds op zoek naar:
Dik gedrukt ben ik nog op zoek naar zaden/planten, normaal gedrukt heb ik op het moment zaden of planten van.

- Lardizabala biternata
Een liaanachtige plant met zwarte bloemetjes en een eetbare vrucht. De zaden zijn zeer lastig te ontkiemen en dit duurt ook lang. Plus heb je minimaal 2 planten nodig voor vruchten (als je ze al in bloei krijgt... :P ) Om deze reden zoek ik hier geen zaden van maar stekjes/plantjes.

- Solanum quitoense (Naranjilla/Lulo)
Een Solanum soort met zachte bladeren (er zijn 2 varianten, 1 met stekels en 1 zonder) en paarse nerven. Ik heb er 1 eerder kunnen doen ontkiemen maar deze ging dood als plant van een halve meter door wortelrot (blijkbaar willen ze zeer goede drainage). De planten geven overigens eetbare vruchten. Nadien heb ik nog meerdere keren geprobeerd te zaaien zonder succes, de zaden waren in alle gevallen niet kiemkrachtig....

- Theobroma cacao
Cacao, een lastig plantje om te zaaien omdat de zaden heel snel de kiemkracht verliezen. Na 2 verschillende leveranciers geprobeerd te hebben had ik de hoop eigenlijk al opgegeven betreffende zaden. Via facebook toch nog zaden opgestuurd gekregen die verser waren, helaas werden alle zaden op 1 na geplet in de post. Dit zaadje is toch uitgegroeid tot een klein plantje. Helaas is het niet het meest vitale plantje (Zit een leuke krul in het steeltje) maar ik hoop dat hij het overleeft.

- Passiflora pinnatistipula
Een passiflora tacsonia (banaanpassiebloem) met roze bloemen. Als het goed is een van de makkelijkere soorten tacsonia. Deze heb ik eerder geprobeerd te zaaien met opkomst, achteraf bleken de zaden (van de verschillende aanbieders) niet soortecht en leek het meer op P. edulis (wat dus onmogelijk een ongeluk kan zijn aangezien die dingen niet kunnen kruisen dus de zaden verwisseld zijn) Nu opnieuw in het bezit van zaden, deze keer afkomstig van PSI (Passiflora society) welke hoop ik soortecht zijn en nog kiemen ook.

- Passiflora aurantia
Een kleine passiflora met creme/beige tot oranje bloemen, elke bloem bloeit 2 dagen en verkleurt vervolgens van de eerste kleur (1e dag) naar het donkere oranje (2e dag). Ook al eerder geprobeerd te zaaien zonder succes, nu met zaden van PSI een nieuwe poging.

- Passiflora incarnata
Een passiflora die ondanks zijn redelijke winterhardheid (-15) niet of nauwelijks? verkocht wordt in nederland. Deze soort wil ik buiten proberen te zetten, de vruchten zijn eetbaar en de bloemen licht tot donkerpaars. In warmere oorden kan hij woekeren, ben benieuwd hoe hij zich hier gedraagd. Ook van deze heb ik nu zaden van PSI.
Avatar gebruiker
Itrme
 
Berichten: 1031
Geregistreerd: 28 sep 2011 17:32
70 bedankjes

Re: Wenslijst Itrme

Berichtdoor Itrme op 10 sep 2014 10:19

Even mijn wenslijstje iets aangepast. :fluiten:
Avatar gebruiker
Itrme
 
Berichten: 1031
Geregistreerd: 28 sep 2011 17:32
70 bedankjes


Keer terug naar Planten collecties en wenslijsten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten