Palmvarens opkweken uit stammetjes?

In deze rubriek kan je al je vragen kwijt in verband met palmvarens zoals Cycas, Dioon, Zamia, en andere palmvarens

Palmvarens opkweken uit stammetjes?

Berichtdoor Gouden HandPalm op 05 jan 2014 10:55

Vorige week zag ik bij mij op de bloemenmarkt op de Singel manden liggen met kale stammetjes (harten) van palmvarens, ik vermoed de meest gangbare, een Cycas soort.

De prijzen varieerden van E 3 tot 12,50. Bij de allergrootste harten had je al bijna een hele boom in je handen. Dat ziet er aanlokkelijk uit, denkt een palmliefhebber dan, en ik vroeg me dan ook af of die stammetjes gaan spruiten als je ze in de aarde zet.

Wat ik heb gelezen van palmvarens is dat ze erg langzaam groeien. Ze zijn wel super mooi. Dus blijf je er toch mee bezig.

Mijn vraag aan jullie is dan ook: heeft het zin om zo'n kaal stammetje (hart) te kopen? Zal het gaan uitlopen of zijn die stammetjes zo dood als een pier? Is het toeristenoplichting? Of groeit er daadwerkelijk een super mooie palmvaren uit als je het in (zandrijke?) grond zet?

Is deze kweekwijze van palmvarens bekend en gangbaar?

Dank voor jullie uitleg alvast.
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: Palmvarens opkweken uit stammetjes?

Berichtdoor hent v op 05 jan 2014 14:19

Hoi

er zit wel leven in deze stammen (caudex genaamd), alleen moet je wel geduld hebben en de goede omstandigheden creëren om er voor te zorgen dat er ook wortels gevormd gaan worden.

gr Hent
2e Pinksterdag 5 juni 2017 in Haps
http://www.exotischeplantenbeurs.tk
Avatar gebruiker
hent v
 
Berichten: 618
Geregistreerd: 30 apr 2009 20:08
Woonplaats: Haps
33 bedankjes

Re: Palmvarens opkweken uit stammetjes?

Berichtdoor Rob op 05 jan 2014 14:24

Het komt ook wel eens voor dat we (bewust) de kroon eruit knippen - bijvoorbeeld omdat ie in de winter te langgerekt is gegroeid, voorjaarsverbranding of vanwege wolluis of iets dergelijks. In de meeste gevallen loopt ie gewoon weer uit.

Afgelopen jaar heb ik er twee in volle grond gezet waarvan 1 zonder kroon. Is in juli keurig uitgelopen en heeft nog steeds een bos veren :thumb_up:

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11287
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1116 bedankjes

Re: Palmvarens opkweken uit stammetjes?

Berichtdoor Gouden HandPalm op 05 jan 2014 15:48

Ok, bedankt Hent en Rob.

Even voor de goede orde: er zitten geen wortels meer aan die caudex. Maar dat maakt dus niet uit? Er zit nog steeds leven in, blijkbaar.

alleen moet je wel geduld hebben en de goede omstandigheden creëren om er voor te zorgen dat er ook wortels gevormd gaan worden.


Hoe diep moet je zo'n caudex ingraven? Wat voor soort grond? Veel of weinig water? Helpt het om zo'n ingegraven stammetje in het voorjaarszonnetje te zetten? Of liever in de schaduw houden?

Dat het een paar maanden duurt is niet zo erg. Lijkt me mooi om in de zomer een flush te zien komen uit het stammetje... Het zijn prachtig groene planten. Als je dan een beetje grote caudex koopt, dan heb je meteen bij uitloop al een flinke boom.

Wat raden jullie aan? Het gewoon maar eens proberen? Of is de kans op een flush vrij klein?
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: Palmvarens opkweken uit stammetjes?

Berichtdoor Itrme op 05 jan 2014 16:04

Lijkt me leuk om te proberen. 12.5 voor een stammetje lijkt me niet super veel, + dat als het mislukt kan je het stammetje toch ergens anders nog voor gebruiken? sier ofzo?

Ben benieuwd.
Avatar gebruiker
Itrme
 
Berichten: 1031
Geregistreerd: 28 sep 2011 17:32
70 bedankjes

Re: Palmvarens opkweken uit stammetjes?

Berichtdoor Gouden HandPalm op 05 jan 2014 16:14

Ja, gewoon maar eens proberen niet? Ik neem dan, denk ik, een middenmaat van 6 euro. Als het aanslaat kan ik altijd nog een hele grote kopen....

Wil eerst wat ervaring opdoen met dit soort prachtige planten.
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: Palmvarens opkweken uit stammetjes?

Berichtdoor s.janssen op 05 jan 2014 17:28

Ik ben ook wel belangstelling, als het echt waar is dan heb ik zeker interesse mocht die mogelijkheid er zijn. Ermelo is voor mij goed te bereizen.
Ik heb wel vaker gekeken naar dit soort caudex cycassen, zo biedt Otto Zeitler ook Cycas op deze manier aan, om nou 30 euro neer te leggen en af te wachten of het lukt? Nou nee. Het is wel een mooie manier om een grote cycas te bemachtigen met een leuk maatje aan stam.

Heb je foto's?
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Avatar gebruiker
s.janssen
 
Berichten: 4407
Geregistreerd: 13 nov 2010 23:11
Woonplaats: Biddinghuizen NL
284 bedankjes

Re: Palmvarens opkweken uit stammetjes?

Berichtdoor hent v op 05 jan 2014 17:32

Hoi

niet dieper als dat hij normaal ook in de grond staat.
Grond matig vochtig , maar absoluut niet nat en als hij wat droger staat tussen de gietbeurten is dat niet erg.
Een paar stokjes erlangs om te zorgen dat hij niet omvalt.
En natuurlijk op een zo warm mogelijke plaats en zo licht mogelijk (zuidraam).
Reken eerder op 9 maanden tot 1,5 jaar voordat er wortels gevormd zijn en hij een beetje stevig in de grond staat.
Uiteraard een diepe pot gebruiken vanwege de penwortel.

gr Hent
2e Pinksterdag 5 juni 2017 in Haps
http://www.exotischeplantenbeurs.tk
Avatar gebruiker
hent v
 
Berichten: 618
Geregistreerd: 30 apr 2009 20:08
Woonplaats: Haps
33 bedankjes

Re: Palmvarens opkweken uit stammetjes?

Berichtdoor Gouden HandPalm op 05 jan 2014 17:57

@Hent. Top, Hent. Dat is info waar ik wat mee kan doen. Ik laat het je na een tijdje weten of het experiment geslaagd is.

@S.janssen de Flower Market staat in Amsterdam. Ik woon daar, maar heb mijn vakantiehuis/"palmenkwekerij" in Ermelo. Ik rij dus op en neer tussen die twee plekken.

De bak lag vol met van die caudax-en (caudaces). Van 3 tot 12.5 euro dus. Ik zal van de week eens een fotootje maken, dan kun je het zien. Ik kan natuurlijk altijd wat meenemen voor je. Als je van het voorjaar of in de zomer een keer op de Veluwe bent dan kom je maar langs. Dan neem ik wel een paar van die stammerjes mee uit Amsterdam. Misschien wil je ook nog wat palm zaalingen ruilen/kopen/krijgen dan.

De Bloemen MArkt op de Singel in Amsterdan is ontzettend toeristisch, maar je kan er ook schitterende (tropische) bolgewassen kopen. Dus voor de liefhebber van mooie bloemen best aan te raden om eens langs te gaan. Goegel maar een beetje naar Flower Market Amsterdam en je krijgt al flink wat plaatjes te zien.

Dat toeristische aspect stemde me even achterdochtig als het gaat om die Cycas stammetjes, maar ik ga het gewoon proberen. Als het niet lukt dan kostte het experiment maar 6 euro en dat is geen man overboord.
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: Palmvarens opkweken uit stammetjes?

Berichtdoor hent v op 05 jan 2014 22:12

Hoi

wat je vooral NIET moet doen is iedere week controleren of er al wortels aanzitten.
Plant gewoon rustig zijn werk laten doen.

Gr Hent
2e Pinksterdag 5 juni 2017 in Haps
http://www.exotischeplantenbeurs.tk
Avatar gebruiker
hent v
 
Berichten: 618
Geregistreerd: 30 apr 2009 20:08
Woonplaats: Haps
33 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Palmvarens (Cycas, Dioon, Zamia, ...)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten