Cycas Revoluta

In deze rubriek kan je al je vragen kwijt in verband met palmvarens zoals Cycas, Dioon, Zamia, en andere palmvarens

Re: Cycas Revoluta

Berichtdoor arlette op 09 feb 2016 17:41

wat een mooie planten en prachtige tuin en je laat deze zo maar buiten overwinteren en dat lukt nog ook ? ik denk toch dat dit bij jullie minder koud is dan hier in België hier kan het soms dagen vriezen zonder boven nul te komen en dit zouden ze toch niet overleven ?

Jouw tuin ligt beter beschermd, dan de mijne denk ik en met de wind er nog bij, deze nacht is hier de helft van mijn beschutting boven mijn palmen nog weggevlogen en als daar dan nog vorst en sneeuw bijkomt, ik weet het niet hoor.!

wat bedoel je met bescherming, lichtslangen met beschermzakken of iets speciaals... ?

in elk geval heb ik nog efkens tijd om na te denken voor de volgende winter, en heb ik ze nu terug binnen gezet, het wordt hier terug kouder dus...

toch bedankt.. :D
Avatar gebruiker
arlette
 
Berichten: 137
Geregistreerd: 05 okt 2012 16:02
Woonplaats: Ninove ( België )
14 bedankjes

Re: Cycas Revoluta

Berichtdoor Ivan op 09 feb 2016 20:30

Ik zie de meerwaarde niet in van het uitplanten in de volle grond. Rob wel want die probeert her en der mensen hiertoe te bewegen en ik blijf benieuwd naar de redenen hiervoor. Het zijn planten die amper vorst verdragen, het in een betrekkelijk kleine pot voortreffelijk doen en daarin evenveel flushen als in de volle grond. Ik zie enkel risico's indien zich een fatsoenlijke winter aandient waar de laatste jaren absoluut geen sprake van is geweest. Ik weet ook niemand die ze al succesvol een jaar of 10 heeft staan. Een jaar of 3 tot vier is geen kunst, dat red ik zelfs nog als amateur ;)
Ivan
 
Berichten: 1041
Geregistreerd: 31 aug 2011 08:51
65 bedankjes

Re: Cycas Revoluta

Berichtdoor draco op 09 feb 2016 22:03

Een belangrijk voordeel van het houden in kuipen mag ook niet onvermeld blijven, je kunt de opstelling naar wens herschikken. ;) Wat het uitplanten betreft beperk ik mij tot Trachycarpus en enkele soorten Yucca, planten die meestal zonder bescherming toekunnen.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6746
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: Cycas Revoluta

Berichtdoor Rob op 10 feb 2016 00:42

Wel beschermen ja Arlette. Lichtslang en inpakken is een vereiste anders red ie het idd nooit.

vwb mijn tomeloze enthousiasme zal ik proberen uit te leggen wat mijn belangrijkste redenen waren.
- een cycas met 55 cm stam in een 60 of 80L pot is geen sinecure vwb plaatsing en herschikking in huis. Met kinderen is het helemaal een ramp, want de kroon zit precies keurig op ooghoogte :o
- flushes zijn vrijwel altijd lelijk omdat ze worden geinitieerd door de winterkachels bij een lage lichtintentsiteit. Ik heb ooit een redelijke flush gehad die er vroeg op kwam, maar alle winterflushes waren zonder uitzondering lelijk.
- je zou maar geen kas of serre hebben. komt in de beste families voor ;)
- verbranding komt ook bij mij nog ietsjes voor, maar veel minder dan wanneer ie binnen zou hebben gestaan.
- vooralsnog staan er hier 2 ex. nu 3 winters in volle prut met als laagst gemeten temp van -8.7C buiten. Aangezien ik in de methode die ik hanteer bewezen +10/+15° tov buitentemp kan halen en de acceptabele T bij iets van -4/-6° zou moeten liggen volgens de experts denk ik dat het zo zou moeten kunnen.
- het geheim van cycassen is dat je precies mag doen wat een palm direct de nek omdraait: 3-4 maanden permanent inpakken met dekens, verwarming en zelfs plastic

Enfin, voor mij is het experiment dat voorlopig elke zomer nog heeft afbetaald - in huis was ie alleen geschikt als kerstboom vervanger en de rest van het jaar stond ie voornamelijk in de weg. Totdat er een alternatieve oplossing is in de vorm van een kas of grotere berging, heb ik het zo "opgelost" :lol:

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11287
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1116 bedankjes

Re: Cycas Revoluta

Berichtdoor arlette op 10 feb 2016 11:50

Bedankt voor jullie reacties, ze zijn allemaal zeer nuttig en de voor en nadelen zijn te overwegen. Wat nu die betrekkelijk kleine pot betreft, een tweetal jaren terug stonden deze in een veel ruimere potten, bij het omwaaien van een ervan merkte ik dat de pot te groot was voor het wortelgestel en daardoor ook niet stabiel en te zwaar met al die potgrond werden.

Heb ze dan maar terug naar een kleinere pot verplant en sindsdien groeien ze uitbundig, bijna elke jaar een nieuwe flush en verschillende zijscheuten zoals duidelijk op de foto's te zien. Misschien is dit ook de oorzaak van de groei van die Adventiefwortels zoals aangegeven door Draco,- sorry ken je naam niet,- maar ze storen mij in elk geval niet. Die zomaar uitplanten voor het plezier zit er zeker niet in !!

Achteraan in de tuin heb ik wel een tuinkamer maar deze gebruik ik voor mijn protea ’s, bloeiende planten en palmsoorten die meer licht en warmte nodig hebben. Ik moet een keuze maken.

Normaal doorstaan ze bij mij de winter in mijn bureau heel goed, het enige probleem dit jaar is die vroege flush die roet in het eten komt strooien…maar ik ben er toch blij mee...
Avatar gebruiker
arlette
 
Berichten: 137
Geregistreerd: 05 okt 2012 16:02
Woonplaats: Ninove ( België )
14 bedankjes

Re: Cycas Revoluta

Berichtdoor revoluta op 10 feb 2016 21:10

winterflushes altijd proberen te verkommen temperatuur laag houden matig water geven .
de mijne staan nog buiten droog en onder transparant afdak zien er nog perfect uit .
een nieuwe kroon binnenshuis is eigenlijk altijd kansloos .
sterkte groetjes .
lelijke planten bestaan niet .soms moet je wat langer kijken..
revoluta
 
Berichten: 74
Geregistreerd: 27 jul 2013 14:04
Woonplaats: Zaanstad wormerveer
4 bedankjes

Re: Cycas Revoluta

Berichtdoor Ivan op 11 feb 2016 00:09

Rob schreef:Wel beschermen ja Arlette. Lichtslang en inpakken is een vereiste anders red ie het idd nooit.

vwb mijn tomeloze enthousiasme zal ik proberen uit te leggen wat mijn belangrijkste redenen waren.
- een cycas met 55 cm stam in een 60 of 80L pot is geen sinecure vwb plaatsing en herschikking in huis. Met kinderen is het helemaal een ramp, want de kroon zit precies keurig op ooghoogte :o
- flushes zijn vrijwel altijd lelijk omdat ze worden geinitieerd door de winterkachels bij een lage lichtintentsiteit. Ik heb ooit een redelijke flush gehad die er vroeg op kwam, maar alle winterflushes waren zonder uitzondering lelijk.
- je zou maar geen kas of serre hebben. komt in de beste families voor ;)
- verbranding komt ook bij mij nog ietsjes voor, maar veel minder dan wanneer ie binnen zou hebben gestaan.
- vooralsnog staan er hier 2 ex. nu 3 winters in volle prut met als laagst gemeten temp van -8.7C buiten. Aangezien ik in de methode die ik hanteer bewezen +10/+15° tov buitentemp kan halen en de acceptabele T bij iets van -4/-6° zou moeten liggen volgens de experts denk ik dat het zo zou moeten kunnen.
- het geheim van cycassen is dat je precies mag doen wat een palm direct de nek omdraait: 3-4 maanden permanent inpakken met dekens, verwarming en zelfs plastic

Enfin, voor mij is het experiment dat voorlopig elke zomer nog heeft afbetaald - in huis was ie alleen geschikt als kerstboom vervanger en de rest van het jaar stond ie voornamelijk in de weg. Totdat er een alternatieve oplossing is in de vorm van een kas of grotere berging, heb ik het zo "opgelost" :lol:


dank voor je toelichting Rob :thumb_up:

wat ik eruit opmaak is dat indien jij ze niet in de volle grond hebt staan, je ze enkel in de woonkamer kwijt kan wat inderdaad niet ideaal is. ik vermoede elke keer dat jij dit adviseerde namelijk dat het voor de plant zelf zo'n must was terwijl ik ze zelf betrekkelijk geschikt vind voor in een pot te houden.

hier heb ik 1 exemplaar de benodigde tijd op een koele zolder staan en dat gaat uitstekend; geen flush, geen verbranding, geen ongedierte en geen omkijken naar.

het exemplaar in de volle grond echter hou ik mijn hart mee vast of het bij een echte strenge winter (waarbij de vorst ook diep in de grond doordringt) allemaal wel goed zou gaan cq. hoeveel stroom dat gaat kosten met een 150w kabel.
Ivan
 
Berichten: 1041
Geregistreerd: 31 aug 2011 08:51
65 bedankjes

Re: Cycas Revoluta

Berichtdoor draco op 11 feb 2016 01:39

Cycas revoluta wordt al eeuwen als kuipplant gekweekt, zelfs in landen waar het nooit vriest.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6746
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: Cycas Revoluta

Berichtdoor arlette op 11 feb 2016 10:23

:D Bedankt Revoluta, ze hebben tot rond nieuwjaar buiten gestaan en toen er temperaturen onder nul aangekondigd werden heb ik ze naar binnen gebracht. Hier staan ze inderdaad te warm en daardoor zijn ze beginnen uitlopen... volgend jaar beter.

vind ze toch mooier als kuipplant met de mogelijkheid om ze te willekeurig een plaatsje te geven.

bedankt aan allen, vond het fijn en heb ondertussen nog iets bijgeleerd.

groetjes
Arlette
Avatar gebruiker
arlette
 
Berichten: 137
Geregistreerd: 05 okt 2012 16:02
Woonplaats: Ninove ( België )
14 bedankjes

Re: Cycas Revoluta

Berichtdoor Eduard op 11 feb 2016 12:40

Ik hou de mijne ook in kuip, hier begon die ook laat met de ontwikkeling van de nieuwe flush in September, gelukkig kwam ik ergens een artikel tegen dat deze late flush weinig kans ging maken en heb ik de plant meteen in het koudste hoekje van mijn tuin gezet wat resulteerde met uitstel van het flushen.
Hij staat van December in het winterverblijf bij +-8ºC en houd zich in uitstekende conditie ;)

P.S dit staat in het verkeerde topic!

Groetjes Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10307
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
999 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Palmvarens (Cycas, Dioon, Zamia, ...)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten