HELP MIJN CYCAS

In deze rubriek kan je al je vragen kwijt in verband met palmvarens zoals Cycas, Dioon, Zamia, en andere palmvarens

HELP MIJN CYCAS

Berichtdoor marielle op 28 maart 2016 19:02

Hoi allemaal

Ik heb even een vraagje over onze cycas.
Ik heb hem al ( boven op de oude grond)nieuwe potgrond gegeven ivm haarwortels en geef af en toe een beetje water.

In de winter zetten we hem altijd op zolder en geef ik spaarzaam water.
Er is wel daglicht op zolder en de temp.10 graden.
Nu hebben we hem in de huiskamer gezet +/- 18 graden.

Wat is er aan de hand met onze cycas en wie heeft er eventueel goede tips voor me zodat de cycas weer mooi wordt

Gr. Marielle
Bijlagen
image.jpeg
image.jpeg (55.95 KiB) 6110 keer bekeken
image.jpeg
image.jpeg (60.62 KiB) 6110 keer bekeken
marielle
Bedrijven
 
Berichten: 127
Geregistreerd: 31 okt 2011 11:14
Woonplaats: wijchen
4 bedankjes

Re: HELP MIJN CYCAS

Berichtdoor Jos Mannaart op 28 maart 2016 19:31

Weet het niet 100 % zeker maar heb het idee dat ie nat staat en dat de potgrond van bouwmarkt kwaliteit is, klopt dat?
Mijn zaailingen staan in zeer luchtige grond aan de zuidkant op zolder bij een dikke 20 graden en lijken het goed te doen in een mengsel van kokosvezel en perlite en mogelijk nog iets er doorheen. Betreft water geven laat ik ze eerst echt heel droog worden en vervolgens weer behoorlijk nat.
Wat ik op dit forum lees is dat een huiskamer over het algemeen kansloos is voor Cycas revoluta. Als ie niet in goede grond staat zou ik bij deze eerst de potgrond wisselen en vervolgens de Cycas buiten zetten. Eerst schaduwrijk en dan voorzichtig aan de zon laten wennen en dan niet op de uren dat deze het sterkst is maar in de ochtend of eind van de middag. De grond zo droog mogelijk houden.
Mijn grotere Cycas heeft afgelopen winter slechts enkele dagen in het tuinhuis doorgebracht in verband met vorst maar ze kunnen prima tegen een klein beetje vorst onder de ochtend als het net licht gaat worden. Volgens de lange termijn verwachting komt er dit voorjaar ook geen nachtvorst meer.
Is er iemand op dit forum die een ander idee heeft graag posten!!
Jos Mannaart
 
Berichten: 551
Geregistreerd: 12 aug 2015 22:14
20 bedankjes

Re: HELP MIJN CYCAS

Berichtdoor marielle op 28 maart 2016 19:43

Nee de potgrond is niet van de bouwmarkt ik koop altijd goede mediterranegrond.
Ik heb hem nu buiten gezet waar alleen ochtend zon komt.
Te nat zal die zeker niet zijn ben s winters altijd spaarzaam met water geven ( dus als hij droog is dan pas water geven)

Iemand nog andere ideeen :D
marielle
Bedrijven
 
Berichten: 127
Geregistreerd: 31 okt 2011 11:14
Woonplaats: wijchen
4 bedankjes

Re: HELP MIJN CYCAS

Berichtdoor Eduard op 28 maart 2016 20:02

Hoi Je had hem beter niet in de woonkamer gezet, de overgang is dan te groot en niet te vergeten de drogere lucht in huis, dus beter van winterstalling gelijk naar buiten,
de grond mag in de winter wat droger staan maar ook weer niet te droog, de kluit mag nooit uitdrogen dan verliest die het vermogen vocht vast te houden en loopt het water meteen de schotel in, licht vochtig houden in de winter.
Het is een palmvaren en moet je hem ook zo behandelen kluitje altijd vochtig houden in de zomer dagelijks gieten.
Ik geef pas mest als ik zie dat het groeipunt gaat zwellen, meestal rond Mei / Juni succes ;)

Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10297
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
998 bedankjes

Re: HELP MIJN CYCAS

Berichtdoor Jos Mannaart op 28 maart 2016 20:40

Een kluit die na indrogen slecht water op kan nemen bevat vaak zwartveen dat niet doorvroren is. Het mengsel dat ik hier nu gebruik (via Kai verkregen :thumb_up: ) heeft dit probleem niet.
Denk dat Eduard wel gelijk heeft met de te snelle overgang. Plant is gaan verdampen terwijl de wortels nog niet ingesteld waren op de snellere sapstroom. De stap naar buiten zal wellicht voorkomen dat ie er helemaal aan gaat.
Jos Mannaart
 
Berichten: 551
Geregistreerd: 12 aug 2015 22:14
20 bedankjes

Re: HELP MIJN CYCAS

Berichtdoor ikzelf1955 op 29 apr 2016 12:37

In ieder geval heeft die nu goede grond.

Staat buiten en kan langzaam aan wennen.

Luchtvochtigheid buiten is meer dan genoeg en zal dus minder vocht verdampen via zijn bladeren,zo dat de wortelen de sapstroom en het vocht naar de bladeren voldoende aan kunnen.

Lekker zijn gang laten gaan en met de komende maanden en temperatuur stijging zal je zien dat die langzaam aan weer de draad oppakt.

Geduld is een schone zaak en met 1 a 2 jaar zal je weer een gezond exemplaar hebben waar je weer van kan genieten.

Veel succes en plezier met je plant.
ikzelf1955
 
Berichten: 475
Geregistreerd: 05 jan 2011 03:45
18 bedankjes

Re: HELP MIJN CYCAS

Berichtdoor cvb op 10 mei 2016 19:53

ik wil ook een beetje meer weten over de cycas revoluta,
ikzelf heb ook 1 gered uit een huiskamer,
nu deze heb ik onmidelijk verpot in een beetje groter pot, heb er ook gemische gazonmest
bij gemengd, nu staat hij ook buiten in de avond zon, heeft wel lichte verbranding opgelopen,

mag hij in de volle zon staan of moet hij hij halfschaduw staan,
en wat doe je met de meststof en watergift, en hoelang moet je wachten tot je iets ziet bewegen,

met andere woorden, hoe hou je een gezonde cycas

alvast bedankt
cvb
 
Berichten: 103
Geregistreerd: 29 apr 2016 08:48
Woonplaats: tielt west-vlaanderen belgie
10 bedankjes


Keer terug naar Palmvarens (Cycas, Dioon, Zamia, ...)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten